נסיגה קלה של 0.6% בייצוא התעשייתי באפריל-מאי ל-3.5 מיליארד דולר

הגורמים לנסיגה: האטה בייצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית והטכנולוגיה המעורבת-עילית

לחדשות נסיגה קלה בייצוא באפריל-מאי. ברוש: "אין שינוי מגמה בייצוא אלא בירידה קלה בלבד"

לאחר שלושה רבעונים רצופים של גידול בייצוא, נרשמה בחודשים אפריל-מאי נסיגה ריאלית קלה של 0.6% בייצוא התעשייתי, שהסתכם (ללא יהלומים) ב-3.5 מיליארד דולר. למרות הנסיגה, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבעון הראשון, רמת הייצוא החודשית הממוצעת בינואר-מאי השנה עדיין גבוהה ריאלית ב-13.5% לעומת ממוצע 2003.

כך אמר היום (א`) יו"ר מכון הייצוא, שרגא ברוש, בהסתמך על הניתוח החודשי של מצב הייצוא של אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. לדבריו, "אין מדובר בשינוי מגמה בייצוא, אלא בירידה קלה בלבד, לאחר עלייה חדה מצטברת של 17% בשני הרבעונים הקודמים".

ניתוח ענפי מצביע על עלייה של 3.5% בייצוא ענפי טכנולוגיה מעורבת-מסורתית. קבוצה זו היא היחידה שהציגה צמיחה ריאלית משמעותית בייצוא משך שישה רבעונים רצופים. העלייה אפיינה את מרבית ענפי הקבוצה, למעט גומי ופלסטיק, שרשם קיפאון בייצוא. עלייה חדה נרשמה בייצוא ענפי כרייה, חציבה ומינרלים (15.5%), ובענף המתכת (11.5%).

עלייה מתונה של 0.5% נרשמה בייצוא ענפי טכנולוגיה עילית (רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות), לאחר עלייה מצטברת של 25% בשלושת הרבעונים הקודמים. העלייה ניכרה במרבית ענפי הקבוצה, למעט ייצוא תרופות שרשם נסיגה דרסטית (37.5%-) וקיזז את העלייה בכלל הקבוצה.

עם זאת, בינואר-מאי השנה בהשוואה לאשתקד יש גידול של 26% בייצוא תרופות. עלייה משמעותית נרשמה בייצוא ציוד תקשורת, בקרה ורפואי (6.5%), ובייצוא רכיבים אלקטרונים וכלי טיס (5.5%).

נסיגה ריאלית חדה, של כ-6%, נרשמה בייצוא ענפי טכנולוגיה מעורבת-עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), לאחר עלייה של 14% בשני הרבעונים קודם לכן.

נסיגה של 4% נרשמה בייצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית (מזון, משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים), לאחר גידול של 15% בשלושת הרבעונים הקודמים. הנסיגה בייצוא אפיינה את כל ענפי הקבוצה, תוך נסיגה חדה בייצוא המזון (8.5%-), נסיגה בייצוא עץ, ריהוט, נייר ודפוס (8%-) ונסיגה מתונה בייצוא טקסטיל והלבשה (2%-).

הנסיגה בייצוא (במונחים דולריים), היתה לרוב מדינות היעד, תוך נסיגה של 4.9% בייצוא למדינות אסיה (לאחר עלייה של 16.6% ברבעון הראשון השנה). ירידה של 4.7% נרשמה בייצוא לאיחוד האירופי, שהושפעה ככל הנראה מהתחזקות הדולר מול האירו (לאחר עלייה של 13.8%). כן נרשמה נסיגה של 2.6% בייצוא לארה"ב (לאחר עלייה של 7%).

לקבוצת שאר מדינות העולם צמח הייצוא ב-1.9%, התמתנות ניכרת בקצב הצמיחה לעומת 12.6% ברבעון הראשון.