סוף חלום פארק התעשייה: בקשה לפירוק שער הירדן שבשליטת פי.בי

החברה אמורה היתה להקים איזור סחר חופשי בין ישראל לירדן, אך פעילותה קרסה בשל המצב הבטחוני

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה בקשה למתן צו לפירוק חברת שער הירדן פרויקטים, שעסקה בהקמת איזור סחר חופשי ופארק תעשייתי משני עברי הגבול בין ישראל לירדן. הפרויקט נמצא בבעלות קבוצת פי.בי (40%), יזם הנדל"ן אברהם אדמוב (25%), משפחת דג'אני מירדן (25%) ובני שטיינמץ (10%).

הטיפול בפרויקט החל לפני כעשר שנים, זמן קצר לאחר חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן ועל רקע האווירה הכללית של שגשוג כלכלי באיזור. ואולם, ההתפתחויות הבטחוניות הביאו לקריסתו.

הבקשה הוגשה ע"י רינה גליבטר, שעבדה כשכירה בחברה עד שפוטרה ממנה, לטענתה - ללא הודעת פיטורין בשל המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה החברה.

בבקשה נאמר, כי בפברואר 2004 ניתן נגד החברה פסק דין בבית הדין לעבודה, המחייב אותה לשלם למבקשת 65 אלף שקל בגין שכר עבודה פיצויי פיטורין ותשלומים סוציאליים נילווים.

המבקשת טוענת, באמצעות עו"ד טל בננסון, כי החברה לא קיימה את פסק הדין ואינה יכולה לפרוע את חובותיה לנושיה השונים. רק לאחר מתן צו הפירוק, תוכל המבקשת לקבל את הכספים המגיעים לה על-ידי פנייה לביטוח לאומי בדרך של תביעת גימלה.

בשנה שעברה הפסידה פי.בי, לפני שנמכרה בידי האחים ספרא לקבוצת בינו-ליברמן, 106 מיליון שקל - בעיקר בגין פרויקט שער הירדן. רוב אותו הפסד נבע מהפרשות לירידת ערך בסך 68 מיליון שקל, חציין בגין הפרויקט, ועוד הפסד ישיר של 23 מיליון שקל בשער הירדן.

עד כה השקיעה פי.בי בשער הירדן 15.8 מיליון דולר, אך נראה שההשקעה ירדה לטמיון. מקורות המימון אזלו עוד בטרם הוקם איזור התעשייה, בעיקר של המצב הבטחוני באיזור. לפרויקט אין הנהלה פעילה, והחברה הודתה לפני מספר חודשים שהיא אינה משלמת לספקים, יועצים, עובדים ובעלי מניות.

כמו כן נמסר, כי כל עבודות התכנון הופסקו, וכך גם עבודות הבנייה והשיווק. רואי החשבון של החברה, ברייטמן-אלמגור, כבר הזהירו מפני סכנה להמשך קיומו כעסק חי של הפרויקט שתוכנן להעסיק אלפי עובדים.