הרצל בודינגר מחליף את חיים ניסנזון כמנכ"ל ראדא - בעקבות דרישה של בואינג

ראדא ובואינג צפויות לחתום על העסקה, במסגרתה משקיעה בואינג בחברה 10 מיליון דולר, באמצע יולי

מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') הרצל בודינגר, התמנה לנשיא ומנכ"ל ראדא. בודינגר מחליף את חיים ניסנזון, שפורש מהחברה לאחר שכיהן בתפקיד המנכ"ל במשך 18 שנים. בהודעה שהעבירה ראדא מסרה החברה כי המינוי עולה בקנה אחד עם העובדה שתקופת הצינון בת השנתיים של בודינגר, לאחר פרישתו מצה"ל, מסתיימת רשמית מחר, ה-1 ביולי.

על פי ההערכות, פרישתו של ניסנזון מהחברה באה בעקבות דרישה שהציבה בואינג במהלך הדיו דיליג'נס שנועד לאפשר את ביצוע השקעתה המתוכננת בראדא, בסך 10 מיליון דולר. דרישה זו היתה ככל הנראה הסיבה לעיכוב בהשלמת העסקה עם בואינג, עליו נמסר לראשונה ב"גלובס" לפני מספר שבועות.

כעת נראה כי העסקה תצא לפועל, והיא צפויה להיחתם במועד בו נקבה ראדא לסיום הדיו דיליג'נס - אמצע יולי.

נראה כי יו"ר ראדא, יאיר גרינברג, יעזוב את תפקידו ויחזור לשמש כמדען הראשי של החברה, תפקיד בו כיהן במשך שנים ארוכות.

ניסנזון עזב אשתקד את תפקיד היו"ר, ולפני כתשעה חודשים גם פרש לחלוטין מדירקטוריון ראדא, צעד שהתפרש כשחיקה נוספת בכוחו של מי שנחשב עד אז לאיש החזק בחברה.

ההערכות הן כי המו"מ להשקעתה של בואינג בראדא החל בעקבות כניסתו של בודינגר לחברה אשתקד. בודינגר הצטרף להנהלת ראדא במאי 97', כמנהל פעילות השיווק הבינלאומית של החברה ונשיא החברה הבת בארה"ב.

בודינגר, שהיה מפקד חיל האוויר בשנים 92'-96', אמר ל"גלובס" עם כניסתו לראדא כי "התפקיד הזה אמנם קטן לעומת פיקוד על חיל האוויר, אולם אין בכך פחיתות כבוד. לפני שבחרתי בראדא התייעצתי עם מספר רב של אנשים והגעתי למסקנה שהיא תוכל להוות בשבילי בית נוח. חלק ניכר מהאנשים אני מכיר עוד מתקופת השירות בחיל האוויר".

בודינגר, יש לציין, נחשב למקורב ליואב שטרן וזיו נדיבי, מיודעיו מתקופת חיל האוויר ובעלי השליטה בחברת קלסטרום האמריקנית. קלסטרום, שהינה גלגול של חברה בת של ראדא, היתה עד לאחרונה בעלת עניין בחברה. יואב שטרן עדיין משמש כיועץ לראדא בכל הקשור לפעילות השיווק שלה בחו"ל וכבנקאי ההשקעות של החברה, באמצעות בית ההשקעות הליקס, המשותף לו ולנדיבי.

במסגרת העסקה המתוכננת עם בואינג, שסוכמה עקרונית בחודש מארס השנה, אמורה בואינג לרכוש %42 ממניות ראדא תמורת 10 מיליון דולר, כלומר לפי שווי חברה של 23.8 מיליון דולר. יש לציין כי בעת הסיכום הראשוני על העסקה נסחרה מניית ראדא בוול-סטריט לפי שווי שוק של 48 מיליון דולר. כיום היא נסחרת לפי שווי של 25 מיליון דולר.

ראדא עוסקת בייצור ציוד לתחקור קרבות אוויר ומערכות אלקטרוניקה למטוסים אזרחיים. העניין שמגלה בואינג בראדא נובע בעיקר ממערכת הקאטס שפיתחה החברה, ואשר משמשת לבדיקת מטוסים אזרחיים. מערכת זו נמצאת כיום בשימושם של מספר חברות תעופה ומרכזי תחזוקת מטוסים ברחבי בעולם.

בואינג, כך נראה, רצתה תחילה רק לרכוש זכויות על מוצר הקאטס של ראדא, ולא להשקיע בחברה עצמה. לאחר מכן חל שינוי בעמדתה של בואינג, והיא החליטה לרכוש אחזקה בראדא.

בשנים האחרונות ראדא היתה מצויה בדעיכה עסקית. ברבעון הראשון של 98', שאת תוצאותיו פרסמה החברה לפני מספר ימים, הצליחה החברה לעבור לרווח, לאחר שלושה רבעונים רצופים בהם רשמה הפסדים.

חוסר הנחת מהביצועים העסקיים של החברה השתקף במחיר המניה, שהידרדרה אל מתחת ל-2 דולרים, ולאחר שזכתה לעדנה בעקבות הידיעות על כניסתה הצפויה של בואינג, חזרה ודעכה. בימים האחרונים ניכרת התעוררות מסוימת במניה, והיא נסחרת כעת במחיר של 1.8 דולר.

בין בעלי העניין בראדא היתה עד לאחרונה, בצד קבוצה מהונג-קונג, גם קבוצה של משקיעים מהולנד בראשות רינק קמר. הקבוצה ההולנדית שאפה תחילה להשתלט על ראדא והמאבקים בינה לבין חיים ניסנזון סיפקו לא מעט כותרות בשנה שעברה, אולם לבסוף נמצאה פשרה וההולנדים צורפו לדירקטוריון.

עתה מתברר כי שני נציגיה של הקבוצה ההולנדית בדירקטוריון ראדא, שי קוטנר ואיתן גוראל, פרשו מהדירקטוריון. זאת בעקבות העובדה שהקבוצה ההולנדית, שקודם לכן החזיקה ב-%8 ממניות ראדא, צמצמה את אחזקותיה ל-%2 בלבד