בג"ץ הורה לרשויות לנמק מדוע לא יודח מנכ"ל לור"ם ומדוע לא תוגש נגדו תביעה אישית

התנועה לאיכות השלטון טוענת, כי מנכ"ל החברה הממשלתית לפיתוח לוד ורמלה, יעקב אטרקצ'י, התנכל לחשב החברה לאחר שחשף חשדות לשחיתות בהיקף של מיליוני שקלים, אשר נעשו על ידי בכירים בהנהלת לור"ם

בג"ץ בהרכב השופטים אליהו מצא דורית בייניש וסאלים ג'ובראן הוציא הערב צו על תנאי המורה לרשויות לנמק בתוך שלושה שבועות-עד סוף החודש . מדוע לא יודח לאלתר מנכ"ל חברת לור"ם (החברה לפיתוח לוד ורמלה) יעקב אטרקצ'י ומדוע לא תוגש נגדו תביעה אישית על הנזקים שגרם לה.

בכך נענה בג"ץ לעתירת התנועה לאיכות השילטון אשר הוגשה באמצעות עורכי הדין אליעד שרגא ברק כלב וצרויה לוזון.

התנועה למען איכות השלטון עתרה בשנת 2000 לבג"ץ כנגד שר הבינוי והשיכון, ראש הממשלה ומנכ"ל החברות הממשלתיות, בבקשה להורות להם להדיח את מנכ"ל החברה הממשלתית לפיתוח לוד ורמלה, יעקב אטרקצ'י.

התנועה טענה, כי אטרקצ'י התנכל לחשב החברה, לאחר שזה התלונן בפני מבקר המדינה בדבר חשדות למעשי שחיתות בחברה. החברה טוענת בנוסף כנגד יו"ר דירקטוריון החברה, אבי טובול, וסמנכ"ל הכספים שלה, צבי שרון, אשר הדחתם התבקשה גם כן.

לדברי התנועה, השלושה התנכלו לחשב החברה, גדעון פרוז'נסקי, לאחר שזה התלונן בפני מבקר המדינה בדבר חשדות למעשי שחיתות בחברה. התנועה טוענת, כי גרוז'נסקי סבל ממסכת התנכלויות לאחר שפנה למבקר המדינה ולמשטרה, והעביר חומר בדבר חשדות לשחיתות בהיקף של מיליוני שקלים, אשר נעשו על ידי בכירים בהנהלת החברה.

למרות הממצאים החד משמעיים של המבקר כנגד המנכ"ל, לא ננקטו צעדים כלפי מנכ"ל החברה, אשר בסופו של דבר פיטר את המבקר. מבקר המדינה הוציא צו לביטול פיטוריו, לאחר שקבע, כי העילה לפיטורים היא הגשת התלונה.

התנועה גם בקשה להורות לשלושה לשלם מכיסם לחברה עבור הכספים שזו הוציאה במהלכי ההתנכלות, שהוביל אטרקצ'י . לטענת התנועה, למרות הממצאים החד-משמעיים של מבקר המדינה, לא ננקטו כל צעדים כלפי המנכ"ל יעקב אטרקצ'י . בנוסף, בקשה התנועה מבג"ץ להוציא הלכה עקרונית, המונעת התנכלויות שיטתיות כנגד מי שפנה לגורמים מוסמכים בתלונות על מעשי שחיתויות בחברות ממשלתיות וציבוריות.

הדיון התמקד היום באטרקצ'י לאחר שהשנים האחרים כבר לא נושאים בתפקידים בהם היו בעת הגשת העתירה.

המדינה אשר יוצגה על ידי עו"ד אורית קורן מפרקליטות המדינה הסבירה כי אטרקצ"י דרוש לחברה לצרכי ההפרטה. על כך העיר השופט מצא "לעזאזל ההפרטה-זה שיקול בטל בשישים מול האינטרס הציבורי "מצא גם השתמש במילים קשות כנגד מהלכיו המשפטיים של אטרקצ'י בבית המשפט העליון.

עוד אמר מצא "נגמרה הבושה במחוזותינו ,למרות הראיות בעתירה והממצאים הקשים הייתי מצפה שהמשיב 4 (אטרקצ'י) ילך הביתה בעצמו". מצא הוסיף כי "ראיות שנגלו לנו מהמשיב 4 (אטרקצ'י) מהמהלך כאן ניתן לכנותם כתרגילים מלוכלכים"

ביניש העירה " זה פשוט מדהים, מה שקורה כאן , אנחנו במסלול פגיעה באימון הציבור" יצויין כי בשבוע שעבר פורסם דוח מבקר המדינה שבו יוחס פרק מיוחד לחברת לור"ם. בפרק על החברה לפיתוח לוד ורמלה (לור"ם) קובע גולדברג, כי החברה רכשה ממושב בן-שמן ב-1998 משבצת קרקע ב-8.5 מיליון דולר, בעוד שוויה הוא 6 מיליון דולר בלבד. המו"מ לרכישתה נוהל בידי המנכ"ל יעקב אטרקצ'י בלא בדיקה מוקדמת; ואילו הבדיקה שלאחר העיסקה היתה פגומה.

גולדברג קובע: "בעסקאות של רכישת קרקע, בייחוד בעלות היקף כספי ניכר, ראוי שיהיו שתי חוות דעת שמאיות לפני ההתקשרות לרכישה". במקרה הנוכחי, היתה רק חוות דעת אחד בדיעבד - של שמאי שנבחר על רקע היכרות אישית עם אטרקצ'י ולא לפי נוהלי החברה.

אטרקצ'י לא דיווח לדירקטוריון על העיסקה, למרות שהיתה חריגה בפעילותה של לור"ם. גם בישיבה שיוחדה לפרויקטים עתידיים, לא ניתן דיווח כזה. 3 ימים לפני חתימת העיסקה, רכש אטרקצ'י בית בבן-שמן בלא לדווח על כך לדירקטוריון.