על גאווה ורייטינג

הטלוויזיה - בעיקר הלוויין - מציעה מגוון רחב של סדרות גאות, מ"קוויר בעיר" ועד ל"ישנן בנות", אבל הקהילה ההומו-לסבית לא ממש מרוצה. ואחרי כל זה, הייצוג ההומואי הטוב ביותר מגיע דווקא מערוץ 2

ערוצי הטלוויזיה בישראל מציעים מגוון רחב למדי של סדרות בהן מוצגים חייהם של חברי הקהילה ההומו-לסבית בפירוט רב ומבלי להסתיר דבר, וסערה ציבורית כלשהי בעניין זה ממאנת להופיע. מה שקצת מפתיע; הרי ישראל רחוקה מלהיות מדינה מתירנית, שלא לומר סובלנית, שלא לומר נורמלית. הביקורות היחידות מופנות כלפי הסדרות הללו, כפי שנראה, מגיעות דווקא מכיוונה של הקהילה ההומו-לסבית.

הנפח ההולך וגואה של ההתייחסות הטלוויזיונית לגייז הוא עניין של הזמן האחרון בלבד. במהלך השנים שלפני כן, הופיעו אמנם דמויות של הומואים בסדרות טלוויזיה, אבל הם היו בדרך כלל סטריאוטיפים גסים, כמו מיסטר המפריז ב"מישהו מטפל בך", או "ההומו הסובל" הנידון לחיים של התחבטויות וצער. באשר ללסביות, פשוט לא ניתן להעלות בזיכרון ולו דמות אחת של אישה שאהבה נשים במוצהר מעל המסך הקטן.

מערכת היחסים בין תומר (אבשלום פולק) ואיגי (אורי בנאי) בסדרה "פלורנטין" הייתה הניצוץ הראשון של שינוי במובן זה. בפעם הראשונה הראתה סידרה ישראלית המשודרת בפריים-טיים נשיקה בין שני גברים, ועוד ישראליים. המהפכה האמיתית החלה עם עלייתה לאוויר של סדרת הגייז המובהקת הראשונה בתולדות הטלוויזיה, "הכי גאים שיש". מדי שישי בחצות, היו רבים מחברי הקהילה ההומו-לסבית בישראל וגם כמה סטרייטים, נצמדים למסך כדי לצפות במעלליהם של בראיין, מייקל , ג'סטין, לינדסי ומלאני. הסדרה לא הסתירה שום דבר, ונהגה לפי אותן אמות מידה הנהוגות בסדרות דרמה סטרייטיות.

"הכי גאים שיש" היא הגרסה האמריקאית לסדרה בריטית, המשודרת גם היא בארץ: "קוויר בעיר". הסדרה מגוללת את סיפורו של ניית'ן, נער בן 15, המתוודע אל הסצנה ההומואית בעיר מגוריו, מנצ'סטר. הוא מתאהב בסטיוארט, בן 29, ועלילת חייהם המשותפים היא הבסיס לעלילת הסדרה. פרקי הסדרה שופעים סקס וסמים, אך ניתן לומר שהגרסה האמריקאית בוטה יותר בכל המובנים.

ההומו והסטרייטית

סדרה נוספת שכדאי לציין במובן זה, ולו רק בגלל אחוזי הרייטינג להם היא זוכה מחוץ לקהילה ההומוסקסואלית היא "וויל וגרייס", הסדרה הקומית המצליחה של רשת NBC. וויל טרומן - עו"ד מצליח והומוסקסואל, וגרייס אדלר, חברתו הטובה ביותר שברחה מתחת החופה, מתגוררים יחד. הכוכבים האמיתיים של הסדרה עם זאת הם ג'ק, חברו הטוב של וויל ואחד ההומואים הססגוניים ביותר שנראו על מסכי הטלוויזיה וקארן, מזכירתה של גרייס, שהוגדרה על ידי השחקנית כ"דראג קווין הכלוא בגוף של אישה" והפכה לדמות קאלט בקרב הקהילה ההומואית בארה"ב.

סדרה נוספת העוסקת במערכת היחסים בין גבר גיי לאישה סטרייטית ומשודרת בארץ היא הדרמה "בוב ורוז" המגוללת את סיפורו של בוב ההומו המתאהב ברוז הסטרייטית, והשניים נאלצים להתמודד כל אחד עם סביבתו שאינה תומכת בקשר. החברים של בוב חושבים שהוא רק מחפש ביטחון והחברות של רוז חושבות שהיא תמימה וטיפשה.

הסדרות הגאות הראשונות שכבו על הגדר, ומעליהן עברו שלל סדרות, סרטים ומסמכים דוקומנטריים העוסקים בהומוסקסואלים, לסביות, בי וטראנס. נושא הדגל במובן זה הוא ערוץ YES המשדר רצועה הומואית רחבה הכוללת, בין השאר, את "קוויר בעיר", "וויל וגרייס" ו"בוב ורוז". בנוסף, ניתן למצוא בערוץ את "מוגבלים" - סדרת האנימציה הפרועה של האנימטור ג'ון קלהאן המציגה את סיפורם של חבורת נכים המתיישבים באחוזה שהותיר לאחד מהם האיש שדרס אותו. בין הדמויות ניתן למצוא את ספלדינג, מסז'יסט הומו אוסטרלי, שרירי שזוף ובלונדיני, שמהווה קריקטורה פרועה על הומוסקסואליות. הוא נשי, רודף אחרי כל גבר בסביבה ועוסק, כמובן, בעבודת סיעוד בגלל רגישותו וטוב ליבו. סדרה נוספת ברצועה היא "אול-סטארס" - סדרה הולנדית העוסקת בשבעה חברים המשחקים יחד בקבוצת כדורגל בליגה נמוכה. דני דה מונק, מהכוכבים הגדולים ביותר בהולנד, מגלם את בראם, קפטן ומנהיג הקבוצה וההומוסקסואל היחיד. דה מונק יוצר דמות מאד סימפטית ומעוררת חיבה, שמסתיר את משיכתו לחברו לקבוצה.

ומה עם הלסביות?

ומה עם הלסביות? הנקודה הקריטית בכל הקשור לעיסוק בלסביות בטלוויזיה התרחשה, כזכור, עם יציאתה מהארון של אלן דג'נרס בספישל של שני פרקים בסיטקום "אלן". אחוזי הצפייה בארה"ב, אגב, ירדו בצורה ניכרת בעקבות זאת והסדרה בוטלה. מאז כבר צפינו ביציאתה מהארון של ד"ר וויבר ב-"אי. אר.", את היחשפותה של ווילו ב-"באפי ציידת הערפדים", את ביאנקה ב"כל ילדי" וכמובן את האייקון הלסבי, "זינה הנסיכה הלוחמת".

תוספת חדשה ומרעננת ללוח משדרי הגייז ניתן למצוא בסדרה "ישנן בנות" - סדרת דרמה על חייהן של לסביות בלוס אנג'לס. כמו אחיותה הגדולות, "סקס והעיר הגדולה", ו"הכי גאים שיש", גם "ישנן בנות" עוסקת באנשים צעירים, מצליחים וצבעוניים, ולא מתביישת מכלום.

למרות הניסיון המר של "אלן", "ישנן בנות" דווקא מצליחה מאד בארה"ב. הצלחתה טמונה אולי בעובדה שטלוויזיה הומואית היא טרנד היום, ויוצרי הסדרה עלו על הגל הנכון בזמן הנכון. יתכן שהסיבה היא דווקא ה"סטרייטיות" הסדרה, הדמויות הנשיות מאוד וסצינות הסקס הסטרייטי הארוכות והמרובות.

הקהילה מפרגנת פחות

אבל למרות הפנים החיוביות של הטרנד, גוררת ההצפה הוורודה של מסכי הטלוויזיה גם לא מעט ביקורת, דווקא מכיוונים לא צפויים. חלקים בקהילה ההומו-לסבית טוענים כנגד הסדרות הללו שהן נוטות להנציח סטריאוטיפים, שאמנם שונים מאלה שהיו נהוגים בהתייחסויות לגייז בקולנוע ובטלוויזיה המסורתיים, אולם עדיין מהווים הכללה בוטה ולרוב מוקצנת של דפוסי התנהגות.

"הכי גאים שיש" מרכזת את מירב הביקורת, בטענה שמדובר למעשה בפורנו רך לגייז במסווה של סדרת דרמה. יש אמנם דמויות מורכבות למדי ועלילה, אולם מירב תשומת הלב של היוצרים פונה לחיי ההוללות והסקס של חברי הקהילה. גם "ישנן בנות" סופגת ביקורת קשה מקהילת הלסביות בארה"ב; כל השחקניות בסדרה יפהפיות, כמעט כולן לסביות נשיות (פמיות). לסביות קשוחות לא תמצאו שם. במובן זה, מזכירה הסדרה את הפנטזיה הגברית לגבי לסביות יותר מאשר את הקהילה כפי שהיא באמת.

באופן כללי, לקחה לעצמה הסדרה מעין שיק של "סקס והעיר הגדולה" - כל הבנות עשירות מאוד, הלוקיישנים נוצצים והכל בסטייל. קצת יותר מדי בסטייל. עיסוק באג'נדה ופוליטיקה לסבית כמעט ואינו מתרחש על המסך, אלא בצורה משנית וסטריאוטיפית למדי.

דווקא סדרות שאינן גאות במוצהר הופכות להיות אלה המייצגות את אורח החיים ההומו-לסבי בצורה המשכנעת והאמיתית ביותר, למשל דמותו של דיוויד ב"עמוק באדמה", שמשתלבת לגמרי בחיי הקרובים אליו מבלי לקבל סדרה משלו. גם העיסוק ביחסים לסביים ב"סקס והעיר הגדולה" למשל, לא נקט עמדה ולא התיימר "לפרוץ מחסומים" ו"לנפץ מיתוסים", הוא פשוט היה שם כחלק מהחיים.

גם תכניתו של אביעד קיסוס, "דייט לסטרייט", המשודרת על גבול הפריים-טיים בערוץ 2, שייכת לז'אנר הזה. קיסוס, הומו מוצהר, משדך לעלמות חן סטרייטיות גברים שהוא בוחר עבורן ומלווה אותן במהלך הדייט. תכנית השידוכים החצופה הזו אינה מתביישת במה שהיא (כפי שניתן להבין משמה) וצוברת פופולאריות הולכת וגואה (ובצדק מוחלט). קיסוס לא מנסה לעשות "גיי TV", הוא פשוט עושה את מה שהוא אוהב לעשות. *

סדרות גאות המשודרות בישראל: המוגבלים, YTV, כל יום ב-21:00, 00:30, 3:00 וויל וגרייס, YES, שלישי 21:30, HOT3 ראשון - חמישי 22:00, שבת 00:30. הכי גאים שיש, YES, שלישי 22:00, 00:30, שישי 22:00, 1:45 דייט לסטרייט, ערוץ 2, שני, 22:25 ישנן בנות, YES, שישי 22:00, 00:50, ראשון 22:00, 00:30 עמוק באדמה (העונה הראשונה): HOT דרמה, שלישי וחמישי, 21:00

(שאר הסדרות המוזכרות בכתבה אינן משודרות כעת בישראל)