הדולפין של מיטרוניקס יוצא לשחות בים של ת"א: תנסה לגייס 40-45 מ' ש' לפי שווי של כ-135 מ' ש'

מיטרוניקס שעוסקת בייצור רובוטים לניקוי בריכות תחת המותג דולפין, חולשת על 40%-50% משוק ניקוי בריכות השחיה הפרטיות בעולם * הרוויחה כ-11 מ' ש' ב-2003

מי שהתמזל מזלו ובחצר ביתו שוכנת בריכה, ככל הנראה מכיר יותר מפירוש אחד למילה דולפין. הכוונה היא לרובוטים שמייצרת חברת מיטרוניקס, שמיועדים לניקוי בריכות פרטיות וציבוריות תחת המותג דולפין, שחולש על 75% משוק הבריכות הפרטיות בישראל.

למרות זאת, השוק הישראלי הוא שולי במקרה של מיטרוניקס, שכ-99% מהכנסותיה מגיעות מהעולם הרחב.

מיטרוניקס, שמעוניינת להרחיב את פעילותה, מעוניינת לגייס כסף קרוב לבסיס האם שלה - בישראל. החברה, שנשלטת על ידי קיבוץ יזרעאל, עומדת לגייס כ-40-45 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-135 מיליון שקל, אך מבנה ההנפקה והיקפה עדיין לא נקבע. ההנפקה תכלול, ככל הנראה, מניות, אופציות ואיגרות חוב להמרה. ההנפקה תובל על ידי לאומי ושות' חתמים, כלל פיננסים ומיטב חיתום.

20% מהציבוריות

מיטרוניקס הוקמה בשנת 1990 ומאז היא פועלת בתחום המנקים האלקטרוניים שהינם רובוטים לניקוי בריכות פרטיות וציבוריות. חלקה של החברה, להערכתה, עומד כיום על כ-40%-50% משוק המנקים האלקטרוניים לבריכות השחייה הפרטיות בעולם ואילו חלקה בשוק העולמי בבריכות השחייה הציבוריות עומד על כ-20% מהשוק העולמי. מהנתונים שמפרסמת מיטרוניקס בתשקיף שהוציאה עולה כי המכירות השנתיות העולמיות בשוק הבריכות הפרטיות והציוד הנלווה להן הכולל בריכות, משאבות, פילטרים, מחממי מים, כימיקלים ועוד נאמדות ב-10 מיליארד דולר בשנה.

שנת שיא ב-2003

שוק המכירות השנתי של עזרי ניקוי לבריכות הפרטיות נאמד ב-500-600 מיליון דולר בשנה ושוק המנקים האלקטרוניים לבריכות פרטיות הוערך על ידי החברה ב-120 מיליון דולר בשנה. אחד היעדים המרכזיים של החברה הוא כניסה לשוק הבריכות הציבוריות, שם שיעורי הרווח הגולמי גבוהים בכ-20% מאלו הנהוגים בשוק הבריכות הפרטיות.

שוני זה במתח הרווחים נעוץ בעיקר בעוצמת התחרות הגבוהה שמאפיינת את שוק הבריכות הפרטיות ובעובדה ששיעור עלות המנקה האלקטרוני מעלות הבריכה קטן יותר בבריכות ציבוריות מאשר בבריכות פרטיות, בשל העלות הגבוהה של הקמת בריכה ציבורית.

מיטרוניקס, כמו חברות רבות אחרות שיצאו להנפקה בבורסה לאחרונה, מגיעה לבורסה אחרי שנת שיא. בשנת 2003 צמח מחזור המכירות של החברה בכ-39% לרמה של 120 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי של החברה עמד על 29.5% לעומת 20% בשנת 2002, הרווח התפעולי של החברה עמד על 13.5 מיליון שקל, לעומת מיליון שקל בלבד בשנת 2002 ואילו הרווח הנקי בשנת 2003 עמד על 11 מיליון שקל, לעומת הפסד של 1.5 מיליון שקל שנרשם בשנת 2002 - הפסד שיוחס למחיקה בהיקף של 5 מיליון שקל שביצעה החברה בשל השקעה כושלת בחברת PNP.

בשנת 2001, לשם השוואה, עמד מחזור המכירות על 75.1 מיליון שקל, הרווח התפעולי עמד על 3 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על חצי מיליון שקל בלבד.

המפתח: אמריקה

קפיצת הדרך שעשתה מיטרוניקס מוסברת על ידי החברה בעיקר בשל מימושן של שתי החלטות אסטרטגיות: חדירה לשוק האמריקני על ידי שינוי של דרך הפעולה שם ובחירת מפיץ חדש.

בשנים אלו הצליחה החברה לחדור לרשת החנויות האמריקנית LESLIES, שפרושה על פני 450 חנויות ברחבי ארה"ב ולמספר רב של רשתות מקומיות.

ההחלטה השנייה אליה הגיעו בחברה הייתה לבנות תשתית פנימית שתתמוך בגידול הנדרש ובמיצוב החברה כמובילה בתחומה. החלטה זו דרשה הוספת של כוח אדם מיומן, תהליך של מחשוב כלל פעילויות החברה בפלטפורמה מרכזית, השקעה בפיתוח ועוד.

המהלכים האמורים סייעו לחברה להמשיך ולהציג צמיחה גם ברבעון הראשון של שנת 2004, בשיעור של 15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לשפר את שיעור הרווחיות הגולמית שלה מרמה של 41% בשנת 2003 לרמה של 45% ב-2004, להציג רווח תפעולי של 21.8 מיליון שקל שמהווה גידול של 27% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ורווח נקי של 18.8 מיליון שקל, לעומת 14.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

כיצד חברה שמרוויחה 14 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2003 הצליחה לסיים את השנה עם רווח נקי של 11 מיליון שקל? התשובה לשאלה הזו קשורה גם לסיכון הטמון בהשקעה במיטרוניקס. החברה מתאפיינת במחזוריות: עיקר פעילותה מתבצעת בשני הרבעונים הראשונים של השנה בהם נערכים לקוחותיה לחודשי הקיץ ולתפעול הבריכות. שני הרבעונים האחרונים בשנה הם בדרך כלל רבעונים בהם רושמת החברה הפסד וירידה משמעותית בהיקפי פעילותה.

מצד שני - תנאי הכניסה ברורים מאוד למי שיחליט להשתתף בהנפקה - מחצית ראשונה טובה ומחצית שנייה גרועה. אפשר להסתכל על החיסרון הזה גם מהצד השני ולראות שרמת הוודאות במיטרוניקס די גבוהה, מכיוון שמיד לאחר הרבעון השני ניתן להעריך די במדויק כיצד תיראה השנה כולה.

הוצאותיה של החברה ידועות ומכיוון שבשורת המכירות לא צפויות הפתעות מיוחדות, הרי שמשקיע שמכיר את הנתונים יכול לחזות את ההפסד הצפוי ולהקטין את חוסר הוודאות בחברה.

הון עצמי: 35.7 מ' ש'

מיטרוניקס יוצאת להנפקה עם הון עצמי של 35.7 מיליון שקל, שמהווה כ-44% ממאזנה. לחברה חובות לבנקים בהיקף של 2.7 מיליון שקל בלבד ומזומנים בהיקף של 6.7 מיליון שקל.

ייתרת הרווחים לחלוקה של החברה עומדת על 25 מיליון שקל וזאת לאחר שהחברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-4 מיליון שקל בחודש יוני השנה. תזרים המזומנים של החברה ברבעון הראשון של השנה עמד על 1.5 מיליון שקל, לעומת תזרים של 12.5 מיליון ברבעון המקביל.

את שנת 2003 כולה סיימה החברה עם תזרים חיובי של 18 מיליון שקל, לעומת תזרים של 10 מיליון שקל בשנת 2002.

הסיבה לירידה בתזרים המזומנים ברבעון הראשון של השנה נעוצה בעיקר בגידול ביתרות הלקוחות, אך בחברה מציינים היום כי לא מדובר על שיפור בתנאי האשראי שהיא מעניקה ללקוחותיה - נתון שהיה אמור להדאיג את בעלי המניות.

בחברה ציינו כי נכון להיום נפרעו למעלה מ-90% מחובות הלקוחות שהיו לה, מה שמעיד כי הירידה בתזרים היא זמנית ואינה מלמדת על המשך המגמה בשנת 2003.