שטח השיפוט של מיתר יורחב ויכלול את כרמית, חירן ויתיר

לכאורה זהו נושא שגרתי ושולי, אך מאחוריו מסתתרים מאבקי יוקרה של ראשי הרשויות המקומיות הקשורות למרחבי התכנון. כל ראשי הרשויות לוטשים עיניים למקרקעין ולמרחב השיפוט של המועצה האזורית בני שמעון, אחת הגדולות בארץ מבחינת שטחה

לאחר הליך ממושך שנמשך מספר שנים, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בדרום להמליץ בפני שר הפנים, אברהם פורז, על ביצוע שינויים במרחבי התכנון מיתר, שמעונים וגלילי, באופן שמרחב התכנון מיתר יורחב על חשבון מרחבי התכנון שמעונים וגלילי.

לכאורה זהו נושא שגרתי ושולי, אך מאחוריו מסתתרים מאבקי יוקרה של ראשי הרשויות המקומיות הקשורות למרחבי התכנון. כל ראשי הרשויות לוטשים עיניים למקרקעין ולמרחב השיפוט של המועצה האזורית בני שמעון, אחת הגדולות בארץ מבחינת שטחה.

סולומון כהן, ראש מועצת מיתר, רוצה להרחיב את היישוב על חשבון מועצת בני שמעון.

כדי להפסיק את המאבק ולהכריע בין הצדדים, הקים משרד הפנים ועדה לבדיקת גבולות, בראשות פרופ' גדעון בינר. על-פי המנדט שקיבלה הוועדה ממשרד הפנים, היה עליה להתייחס הן לגבולות והן למבנה המוניציפאלי של מיתר מול בני שמעון, וכן של שטחים חסרי מעמד מוניציפאלי.

פן נוסף במאבק היה קביעת עתידם ושיוכם המוניציפאלי של שלושה יישובים חדשים, שאושרו על-ידי מוסדות התכנון: כרמית, חירן ויתיר. המועצה המקומית מיתר ביקשה לצרפם לתחום שיפוטה, וכך המליץ גם המינהל.

צירוף שלושת היישובים החדשים למיתר עשוי ליצור עיר וחדשה, עם למעלה מ-10,000 יחידות דיור, ולגרום לבאר-שבע פגיעה קשה. מאידך, לא היה מקום להקים רשות מוניציפאלית חדשה, שכן המדיניות של משרד הפנים היתה הפוכה, לצמצם את מספר הרשויות הקיימות. כמו כן, נבחנה על-ידי הוועדה השאלה האם המועצה האזורית בני שמעון ערוכה לקלוט שלושה יישובים בסדר גדול כזה, אם יצורפו לתחום שיפוטה.

לדברי מנכ"ל משרד הפנים, גדעון בר-לב, מניסיון שצבר המשרד, כשמספר התושבים בכל אחד מהיישובים החדשים יגיע ל-2,500-2,000 תושבים, המועצה האזורית בני שמעון תלחץ על משרד הפנים להוציאם מתוכה, שכן המועצה מורכבת מיישובים שיתופיים, קיבוצים ומושבים, ומבחינתם היישובים הקהילתיים יהוו איום אלקטוראלי.

הוועדה, יש לציין, היתה נגד צירוף היישובים החדשים למיתר. הוועדה המליצה לשר הפנים להותיר את היישוב העתידי כרמית בתחום השיפוט של בני שמעון, וכך גם לגבי השטחים שבהם יוקמו היישובים חירן ויתיר. פורז לא קיבל את ההמלצות וקבע, כי יש לצרף את שלושת היישובים וכן שטחים חסרי מעמד מוניציפאלי, לתחום השיפוט של מיתר, על מנת ליצור רצף טריטוריאלי ביניהם.

שלושת היישובים, המתוכננים לקיבולת של 2,300-1,500 יחידות דיור, עתידים להיות, על-פי החלטת פורז, יישובים בעלי אופי פרברי-עירוני. על כן קיימת עדיפות לצרפם למועצה מקומית של יישוב מיתר בעל אופי דומה, ולא למועצת בני שמעון.