ראש הממשלה שרון: תקציב 2005 יהיה תקציב חברתי - ובהתאם ליעדי הצמיחה

הממשלה דנה היום ביעדים הכלכליים ל-2005; במרכזם - החלשת המונופול של חברת החשמל

תקציב 2005 יהיה חברתי. כך אמר היום (א`) ראש הממשלה, אריאל שרון. "הדיונים טרם הסתיימו, אולם כבר ניתן לקבוע שהתקציב הקרוב יהיה תואם ליעדי הצמיחה, ויחד עם זאת חברתי", אמר שרון בפתח ישיבת הממשלה.

שרון הודיע, כי הינחה את האוצר לקדם במסגרת תקציב ל-2005 4 יעדים מרכזיים: הגדלת הקצאות הכספים עבור אוכלוסיות חלשות, הגדלת הסיוע לקשישים, יישום דו"ח דוברת לרפורמה בחינוך, חיזוק קליטת העלייה והקצאת כספים לחיזוק הפריפרייה; יישום תוכנית ההתנתקות והמשך בניית הגדר; קידום הרפורמות במשק; קידום יעדי התעסוקה.

דברי שרון היו בישיבת הממשלה שדנה היום ברפורמות וביעדים הכלכליים לשנת 2005 שהציג משרד האוצר. הדיון הפרטני בכל אחת מהצעות הרפורמה יהיה בקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר, בנימין נתניהו.

על-פי הצעת האוצר, תקציב 2005 יקוצץ על-פי שינויים בסדרי העדיפויות, ובהתאם להתחייבויות שנתנה ישראל לממשלת ארה"ב לשמירה על גירעון של 3% תוצר וגידול הוצאות הממשלה ב-1% בלבד.

שר האוצר, בנימין נתניהו, אמר, כי היעד העיקרי של הממשלה ב-2005 יהיה להבטיח צמיחה לאורך זמן בקצב שנתי של 4%- 5%. לדבריו, רק צמיחה כזו תביא לצמצום הפערים החברתיים.

שר האוצר הבטיח כי לצד שימור וחיזוק הצמיחה, יקודמו נושאים חברתיים כגון: תמיכה בקשישים, תחילת ישום ועד דוברת, סיוע לעולים, וקידום החברה דוגמת מפעל ההזנה.

לדברי נתניהו, הניסיון העולמי מלמד, שמעבר של מדינות מכלכלה ריכוזית לכלכלה חופשית הביא לצמיחה מהירה בהן. לכן גם בתוכנית העבודה ל-2005 יושם דגש על רפורמות והפרטות. נתניהו הבטיח, כי לצד חיזוק הצמיחה, יקודמו נושאים חברתיים.

לצד הקיצוצים, יהיו גם תוספות תקציב משמעותיות לחינוך, לבריאות, להשקעות בתשתיות ולמגזר המיעוטים. בעוד שבועיים, בהנחה שהעבודה לא תטיל וטו על קיום הישיבה, אמורה הממשלה להחליט על קיצוץ של לפחות 6 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה. הוצאות הממשלה ל-2005 אמורות להסתכם ב-222 מיליארד שקל במחירי השנה נוכחית.

עיקר הקיצוץ מתוכנן לתקציב הביטחון, בהיקף של 2-3 מיליארד שקל. מערכת הביטחון מטילה וטו על הקיצוץ.

עוד 2-3 מיליארד שקל מהקיצוצים יהיו בהוצאות השכר, באמצעות ריסון השכר בשירות הציבורי על-ידי דחייה ופריסה מחדש של תוספת היוקר, מענק היובל ודמי ההבראה האמורים להינתן לעובדים ביוני 2005 עם סיום ההסכם עם ההסתדרות .

1.2 מיליארד שקל מהקיצוצים יהיו בקצבאות. כחלופה אחרונה ובעדיפות נמוכה, מציע האוצר לבצע הפחתה בשיעור אחיד של 2%-5% בהוצאות כל המשרדים.

ב-2005 מבקש האוצר להמשיך בצמצום כוח האדם באמצעות פרישה מרצון ויציאת עובדים לפנסיה מוקדמת. כן מוצע איחוד יחידות והפרטת גופים ממשלתיים.

האוצר מציע להקים קופ"ח חמישית, בניהול חברת ביטוח, שתתחרה ב-4 קופ"ח הקיימות, על סלי בריאות משלימים.

במרכזם של הצעדים: החלשת המונופול של חברת החשמל, והפרטת קרקעות המדינה על-ידי פתיחת מסלול בעלות לחוכרי ממ"י לדירות מגורים בבניה רוויה. כן מציע האוצר מתן אפשרות לבעלי טלפון סלולרי לעבור בין החברות תוך שמירה על מספר הטלפון הנייד הקיים והפחתת מחירי השיחות.

הצעות הרפורמה של האוצר כוללות את הצעדים הבאים:

האצת תיאגוד יחידות ייצור חדשות במשק החשמל, והכנסת יצרני חשמל פרטיים חדשים כבר ב-2005.

איחוד הרגולציה במשק החשמל לרשות אחת, וריכוז כל הסמכויות בידי שר התשתיות, במקום 7 שרים כיום.

השלמת מכירת גרעין השליטה בבנק דיסקונט והוצאה לדרך של התוכנית לחלוקות אופציות בינלאומית.

תיקון נוסף בחוק נותני האשראי.

צמצום הפטור מהסדר כובל למשווקים.

איחוד הנהלות של מחוזות במשרדי הממשלה.

הפחתה של 0.5% בהפרשות המעסיק לביטוח לאומי.

ייקור עלות העסקתם של עובדים זרים, ומתן רשיונות עבודה לחברות כוח אדם במקום רשיונות עבודה פרטניים הניתנים כיום למעסיקים.

עידוד הכשרה מקצועית לישראלים להחלפת עובדים זרים.

קיצור משך שירות החובה בצה"ל ועידוד יציאת אברכים לשוק העבודה.

השלמת הפרטת בז"ן.

הקמת תאגידי מים וביוב והפרטתם.

פיצול מכון התקנים לשתי יחידות אוטונומיות נפרדות.

צמצום החשיפה לתביעות לרשלנות רפואית.

ניהול חיצוני לבית חולים וולפסון.

ביצוע פרויקט ויסקונסין.