מיקרוסופט חושפת גרסה מוקדמת של מנוע החיפוש החדש שלה

הגרסה הנסיונית סובלת כרגע מכמה פגמים מובנים, אבל במיקרוסופט אוספים משובים של גולשים ומבטיחים שהגרסה הסופית תהיה משוכללת יותר

החלטתה יוצאת הדופן של מיקרוסופט לחשוף לעיני הציבור גרסה מוקדמת - וככל הנראה לא לגמרי מושלמת - של מנוע החיפוש החדש שלה, הפכה אותה מושא ללעג. אבל שענקית התוכנה עשויה לצחוק אחרונה.

כמה מומחי חיפוש אומרים כי מנוע החיפוש החדש, באתר techpreview.search.msn.comשנחשף בחודש שעבר ופיתוחו עלה כ-100 מיליון דולר, בסיסי ולא מפותח. על פי הודאתה שלה, הגרסה המוקדמת של השירות לוקה בחסר לעומת מנועי חיפוש מובילים כדוגמת גוגל ויאהו; במקביל, MSN עדיין עושה שימוש בטכנולוגיית יאהו כדי לספק תוצאות חיפוש באתר החיפוש המרכזי שלה (search.msn.com).

אולם בשעה שהחלטת מיקרוסופט לחשוף גרסת בטא מוקדמת של המוצר להמונים היא ללא ספק מפתיעה, במיוחד עבור חברה המודעת מאוד לתדמיתה, אנליסטים אומרים כי הצעד עשוי לחזק בסופו של דבר את מקומה בשוק החיפוש. מיקרוסופט משתמשת בניסוי, האמור להסתיים ב-9 באוגוסט, כדי לאסוף משובים ממשתמשי המנוע. ואנליסטים אומרים כי משמעות הניסוי היא שכאשר יושק בסופו של דבר מנוע החיפוש באופן רשמי בהמשך השנה, הוא צפוי להיות מנוע חיפוש חזק יותר.

עמודי תוצאות החיפוש במנוע הניסויי כוללים אינספור לינקים המעודדים את המשתמשים להעביר באמצעותם את תגובותיהם על ביצועי המנוע. הגישה הזאת מעניקה למיקרוסופט שני יתרונות עיקרים, אומר האנליסט נייט אליוט מג'ופיטר ריסרץ': היא מרחיבה את קבוצת הניסוי ומזרזת את קצב השיפורים, והיא גם מהווה צעד מצוין ביחסי ציבור.

"העובדה שיש לאנשים אפשרות להעביר משובים מעניקה להם למעשה את ההזדמנות להכיר מקרוב את מנוע החיפוש ולגרום להם לחוש שיש להם חלק בשירות הזה וביצירתו", אומר אליוט.

אלפי שאילתות

כבר עתה מצאו המשתמשים אינספור בעיות להגיב עליהן, כשהם מעבירים למיקרוסופט עשרות אלפי שאילתות מדי יום, שבין 10% ל-20% מהן מהוות משוב, אומר ג'סטין אוסמר, מנהל מוצר ב-MSN.

מומחי חיפוש אומרים כי המנוע סובל מכמה פגמים מובנים. הוא אינו ממיין תשובות על פי קטגוריית אתרי אינטרנט, מה שאומר שאתר אחד עלול לשלוט בתוצאות של חיפוש נתון. לדוגמה, בחיפוש אחר "Costco" מתוך 15 התוצאות המובילות ברשימה, 11 היו עמודים מאתר האינטרנט של הקמעונאית. גוגל ויאהו, לעומת זאת, הציעו לינק אחד או שניים מכל אתר נתון, לצד לינקים שהציגו עמודים רלוונטיים מאתר מסוים.

אתרי חיפוש אחרים גם מסירים עמודים זהים או כמעט זהים - לדוגמה, מאמר שהופיע במספר רב של אתרי חדשות - אולם השירות החדש של מיקרוסופט אינו מסוגל עדיין לבצע את המיון הנדרש, לפחות לא ברוב המקרים. האתרים הזהים האלו עלולים לדחוף למטה, לתחתית הרשימה, אתרים רלוונטיים אחרים.

בעיה אחרת: מרבית התוצאות כללו דירוג גבוה של אתרי ספאם, או של עמודי אינטרנט המיועדים להתלבש על מנועי חיפוש. מיד אחרי שהחל הניסוי הטכנולוגי התגאו כמה בעלי אתרי אינטרנט בלוחות המודעות שלהם כי העמודים שבנו כדי לבצע מניפולציה בדירוגים של גוגל - אך לא הצליחו בכך - זינקו עתה למקומות הראשונים בדירוג של מיקרוסופט.

אופטימיות זהירה

בינתיים, הרושם הוא כי מיקרוסופט בוחנת גורמי שייכות - כמו תכנים, כותרות ולינקים מאתרי אינטרנט אחרים - באופן שונה מכפי שבוחנים את הפקטורים האלו מנועי חיפוש אחרים. גוגל היתה החלוצה בקביעת הערך היחסי של אתר על ידי שקלול של כמה אתרים אחרים מקושרים אליו; הרושם הוא שקישוריות כזו חשובה פחות למיקרוסופט, אומר קווין לי, מנכ"ל חברת שיווק החיפוש did-it.com. לי אומר כי ניסה את מנוע החיפוש החדש אולם לא התרשם מהתוצאות. "אני מופתע שהם טרחו בכלל להוציא אותו, אלא אם כן מדובר בגרסה שהיא לא בדיוק הדבר האמיתי ומיקרוסופט הוציאה אותה בעיקר כדי להרגיע את המתחרים ולגרום להם לחשוב שאין להם ממה לחשוש", הוא אומר.

אולם אחרים אופטימיים קצת יותר, ומעריכים כי ניתן לתקן רבות מהבעיות בקלות יחסית. גרג ג'רבו, שעבד בלוטוס דיוולופמנט כאשר מיקרוסופט החלה בהשתלטותה על שוק מערכות ההפעלה בשנות ה-80 עם הגרסאות המוקדמות של חלונות, אומר כי "יש סיכוי שבפעם הראשונה, מיקרוסופט לא בהכרח תוציא לשוק את הדבר המדויק, אולם ברור שהם לא ינוחו ולא ישקטו עד שיוציאו גרסה משופרת, ובעקבותיה גרסה משופרת יותר, עד לנקודה שבה הם יעקפו את כולם". ג'רבו הוא המייסד במשותף והנשיא של SEO-PR, חברת ייעוץ למנועי חיפוש מאקטון שבמסצ'וסטס.

הימור אדיר

מיקרוסופט הגדירה את החיפוש בראש רשימת סדרי העדיפויות שלה, אך היא מסרבת לחשוף כמה היא משקיעה בטכנולוגיה או כמה אנשים עובדים על פרויקט החיפוש. עם זאת, ההימור הוא אדיר שכן החיפוש תלוי הפרסום זוכה בשנים האחרונות לפריחה אדירה והוא אמור להזרים השנה סכומי שיא של 2.5 מיליארד דולר. נכון לעכשיו מציגה מיקרוסופט מודעות מיאהו, מה שאומר שהיא חולקת הכנסות עם אחת מיריבותיה המרכזיות. אנליסטים צופים שמיקרוסופט תפתח שוק חיפוש משלה, אולם עד כה לא אישרה החברה כי אכן יש לה תוכניות כאלו. דוברת יאהו סירבה להגיב על מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, וגם דובר גוגל סירב למסור את תגובתו.

למבקרי המנוע בגרסתו הנוכחית אומר אוסמר: "הגרסה הזמינה היום היא המנוע עצמו, נטולת תכונות מתקדמות ואפיונים מיוחדים, ועם אינדקס קטן יחסית של מיליארד עמודי תוכן. כל זה ישופר וישופץ באופן משמעותי לקראת ההשקה". בהשוואה, אומרת גוגל כי יש לה ארבעה מיליארד עמודים.

מיקרוסופט קבעה לעצמה מטרה להשיק את מנוע החיפוש עד סוף השנה. אנליסטים צופים כי החברה תלווה את ההשקה בקמפיין שיווק משמעותי. למרות שמעבר למנוע חיפוש חדש אינו עולה למשתמש דבר, עלולה מיקרוסופט לגלות כי היא מתקשה להתמודד מול הנאמנות שפיתחו המשתמשים למנועי חיפוש קיימים. "הם יצטרכו לעבוד קשה מאוד", אומר פרדריק מרקיני, מנכ"ל חברת שיווק החיפוש iProspect מווטרטאון, מסצ'וסטס.