זנדברג הבטיח את זכויות העובדים בבז"ן

שר התשתיות החדש הצליח להכניס ברגע האחרון להצעת ההחלטה בנושא הפרטת בתי הזיקוק סעיף המתייחס לשמירת זכויות העובדים

שר התשתיות החדש, מודי זנדברג, הצליח להכניס ברגע האחרון להצעת ההחלטה בנושא הפרטת בתי הזיקוק סעיף המתייחס לשמירת זכויות העובדים. זאת, לאחר שנפגש ביום ה' האחרון עם נציגי ועד העובדים בבתי הזיקוק.

הפגישה היתה לפני הדיון המכריע בוועדת השרים להפרטה בעניין תוכנית ההפרטה. זנדברג אמר לוועדה, כי יש לדאוג לשמירה על זכויות העובדים.

בהצעת ההחלטה נאמר, כי "במסגרת תהליך הפיצול וההפרטה יטופלו סוגיות הנוגעות לעובדי בתי הזיקוק, וככל שהדבר נדרש, יינתן לכך ביטוי בהחלטת ההפרטה".

ועדת השרים להפרטה אישרה בסוף השבוע את פיצול חברת בתי הזיקוק והפרטתה. על-פי ההצעה, שהוגשה על-ידי משרדי התשתיות והאוצר, בשלב ראשון יימכר בית הזיקוק באשדוד או במכירה פרטית כחברה בת, או כחברה נפרדת עם מבנה בעלות זהה לבעלות על בתי הזיקוק, ומיד לאחר מכן תבוצע הנפקה לציבור של כל פעילות בתי הזיקוק.

בתי הזיקוק נמצאת כיום בבעלות הממשלה (74%) והחברה לישראל (26%). בית הזיקוק באשדוד יימכר כעסק חי. במסגרת הליך המכירה של אשדוד יתחייב הרוכש להפעיל את בתי הזיקוק במשך תקופה שלא תפחת מ-10 שנים ממועד הרכישה.

במשק האנרגיה קיימת ביקורת קשה על החלטת הממשלה לפצל את בתי הזיקוק בטענה, שבעולם המגמה בשנים האחרונות היא הפוכה, כלומר איחוד בתי זיקוק. שר האוצר, בנימין נתניהו, נטה עד לאחרונה שלא לאשר את הפיצול, אך חזר בו.

גם שר התשתיות הקודם, יוסף פריצקי, התנגד לפיצול, אך שינה דעתו באחרונה. לדברי המתנגדים לפיצול, תהליך זה יגרום להחלשת בית הזיקוק באשדוד, שנחשב לקטן יותר. לדבריהם, הוא לא יוכל לשרוד בתנאי התחרות. הגורמים מציינים, כי בתי הזיקוק בארץ הפסיקו כבר מזמן להיות מונופול מוחלט, שכן יותר מ-40% ממוצרי הדלק מיובאים לארץ מחו"ל ולא נרכשים מבתי הזיקוק על-ידי חברות הדלק בארץ.

המדינה סבורה, כי המהלך יביא לתוספת בהכנסות המדינה של 300 מיליון שקל כבר השנה, כתוצאה מתשלום דיבידנד ודמי הרשאה, וכן צופה, כי יהיו הכנסות מההפרטה בסך 1.5 מיליארד שקל לפחות כבר ב-2005. לכך יש להוסיף את דמי ההרשאה בגובה של 11.6-3 מיליון דולר בשנה שתשלם בתי הזיקוק למדינה.