"לא ניתן לשנות את הסכם העקרונות עם מימן - בשל היותו כפוף לחוק האנגלי"

חברת החשמל: אפשר רק לבטל לחלוטין את הסכם העקרונות לפני חתימה על ההסכם המפורט

הסכם העקרונות שסיכמה חברת החשמל עם חברת EMG, שבין בעליה נמנה יוסי מימן, לגבי רכישת גז טבעי ממצרים, נעשה על-פי החוק האנגלי, וגם ההסכם המפורט כפוף לחוק זה. כך עולה מהפרוטוקולים של דיוני דירקטוריון חברת החשמל בעניין עיסקת הגז.

כזכור, הסכם העקרונות אושר במאי השנה, אחרי דיונים ממושכים וחילוקי דעות רבים. הוחלט, כי בחודשים הקרובים ינוהל מו"מ לגבי הסכם מפורט. הסכם הגז הוא ל-15 שנים, והיקפו מעל 2 מיליארד דולר.

כעת נודע, כי ראשי חברת החשמל טענו בדיונים המכריעים בדירקטוריון, כי מאחר שמדובר בחוק האנגלי, השונה מהחוק הישראלי, הסכם העקרונות שהצדדים הגיעו אליו מהווה הסכם שאי אפשר לפתוח אותו לאחר מכן מחדש, אלא לקיימו במלואו.

בתשובה לשאלות דירקטורים בהקשר זה, אמר מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, בישיבת הדירקטוריון ב-20 במאי: "הסכם העקרונות לא מהווה איזושהי התחייבות של החברה לחתום על ההסכם המפורט. אם ההסכם המפורט לא ייחתם עד לתאריך שנקבע בהסכם העקרונות (סוף אוקטובר השנה), והצדדים לא יסכימו לדחות את התאריך, העיסקה מתבטלת".

היועץ המשפטי של חברת החשמל, עו"ד דוד יהב, הוסיף על דברי רזון: "כל ההסכמות המופיעות בהסכם העקרונות הן מחייבות, ואי אפשר לסגת מהן". רזון הוסיף: "אלא בהסכמה".

יהב הוסיף: "אם עד סוף אוקטובר לא נגיע להסכמה על הנושאים שטעונים הסכמה, הסכם העקרונות על כל נספחיו בטלים".

בתשובה לשאלת הדירקטורית, רחל דון-יחיא, האם חברת החשמל לא תוכל לפוצץ את ההסכם בשל חוסר כדאיות "אם בשאר הדברים יש תוצאה סבירה", ענה היועץ המשפטי של חברת החשמל: "נכון. מסמך העקרונות הוא לא סתם נייר שחתמנו עליו, ואם אח"כ לא יתחשק לנו להמשיך במו"מ, נחכה עד 31 באוקטובר, ואז הוא יתבטל.

"אנחנו חייבים לעשות מאמצים סבירים כדי להגיע להסכמות עד סוף אוקטובר או תאריך מוסכם אחר. ייתכן, שאם לא נגיע להסכמה עד סוף אוקטובר, EMG יטענו, כי בנקודה מסוימת לא עשינו מאמצים סבירים, והפרנו את ההסכם".

דון-יחיא הוסיפה: "זה אומר, שלצד השני יש דרך לצאת מהעיסקה, אבל לנו אין". יהב השיב: "אתם צריכים לבדוק את כל הנקודות המוסכמות בהסכם העקרונות, ולראות אם הן לשביעות רצונכם. גם הם לא יכולים ללא סיבה אמיתית להתחמק מהעיסקה. כמובן, כל צד יצטרך להוכיח שהצד השני יצא מהעיסקה מטעמים שאינם בבחינת מאמצים סבירים".

חבר צוות המו"מ מטעם חברת החשמל, עו"ד יופה כהן, הוסיפה: "אנחנו לא סבורים שיש סיכוי ש-EMG תצליח לשכנע שופט אנגלי כלשהו כי הסכם עקרונות הגז הוא חוזה גז. כאמור, מדובר בשופטים שראו עשרות חוזי גז ולא כך נראה חוזה גז".

עו"ד יהב, ציין כי הסכם העקרונות קובע יישוב סכסוכים ע"פי חוקי הבוררות בג'נבה.