ועדת לוין: להקים בבנק ישראל מועצת מנהלים שתשלול מהנגיד גם את הבלעדיות בניהול הבנק

על פי ההמלצה שתגיש הוועדה, יהיה הנגיד יו"ר מועצת המנהלים, ולצידו יכהנו ארבעה נציגי ציבור שתמנה הממשלה

"ועדת לוין", בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס דב לוין, ממליצה להקים בבנק ישראל מועצת מנהלים בת חמישה חברים, שתקבל החלטות ותטפל בתקציב הפעולות השוטף של בנק ישראל, לרבות בענייני שכר, אדמיניסטרציה ובינוי. כך נודע ל"גלובס".

הקמת מועצת מנהלים היא המלצה נוספת, וזאת בנוסף להמלצה המרכזית של ועדת לוין - להקים בבנק ישראל "ועדה מוניטרית" בת חמישה חברים (שבה יהיו חברים שלושה אנשי אקדמיה), שתקבע ותפקח על הפעלת המדיניות המוניטרית של בנק ישראל. כדי להרחיקם מניגודי עניינים, ממליצה הוועדה שנציגי הציבור במועצת המנהלים לא יהיו עובדי מדינה ולא עובדי הבנק המרכזי, ואף לא חברים בוועדה המוניטרית.

על פי ההמלצה המעוגנת בהצעת החוק שמגישה ועדת לוין כחלק מהמלצותיה, יעמוד נגיד בנק ישראל בראש מועצת המנהלים, ואילו ארבעת הדירקטורים האחרים יהיו נציגי ציבור שימונו על ידי הממשלה, בתיאום עם הנגיד. בכך מבקשת ועדת לוין להוציא מידי נגיד בנק ישראל את האחריות ואת הסמכות הבלעדית בניהול הבנק המרכזי.

הוועדה אינה ממליצה לשריין את חוק בנק ישראל כחוק יסוד. בנושא זה חלוקים בדעתם חברי הוועדה. מאידך, מציעה הוועדה להשאיר נושא זה כחומר לדיון נוסף בידי הממשלה או גורמים אחרים.

ועדת לוין גם קובעת את חלוקת התפקידים בין הממשלה לנגיד בנק ישראל, וזאת כדי למנוע ויכוח על סמכויות הנגיד. על פי ההמלצות, בנק ישראל יהיה כפוף להחלטות הממשלה, ויפעיל מדיניות מוניטרית לתכלית אחת: להשיג את יעדי המחירים שנקבעו על ידי הממשלה.

הוועדה שוללת למעשה מהנגיד (ואף מהוועדה המוניטרית, שתקום לפי ההמלצה) את האפשרות לקבוע יעד אינפלציה משלו. בנושא זה אימצה הוועדה את המודל הקיים במדינות אירופה. עם זאת, מותירה ועדת לוין לוועדה המוניטרית את ההחלטה באילו כלים ישתמש בנק ישראל (חובת נזילות, ריבית וכו')