באים בשביל החומוס, נשארים בשביל הפרינג'

הפסטיבל לתיאטרון אחר בעכו חוגג 25 שנה ומציג תוכנייה מגוונת > עידוא דגן

הפסטיבל לתיאטרון אחר בעכו, שיתקיים כמו בכל שנה בחול המועד סוכות, חוגג 25 שנות פעילות, ומציג - בהנהגתו של המנהל האומנותי ב-3 השנים האחרונות, ד"ר עתי ציטרון, שזהו הפסטיבל האחרון בניהולו - תוכנייה מגוונות, רחבת היקף וחגיגית, מעין סיכום ברוח הרב-תחומיות, הדו-קיום והפיוז'ן הרב תרבותי.

מעל 300 הפקות יועלו השנה. לדברי ד"ר ציטרון, אחד המאפיינים הבולטים של הפסטיבל השנה הוא מפגש בין יוצרים וותיקים שהופיעו בפסטיבל, לבין יוצרים חדשים. ואכן, לצד 10 הצגות התחרות, יתקיימו 6 מופעים של אמנים שפרצו לתודעה בזכות הפסטיבל או מזוהים אתו. ביניהם, "נחלה" (דבורה בערבית) של הדס עפרת, ממקימי סצנת התיאטרון החזותי בי-ם, על דרשותיהם החילוניות של חלוצי ביתניה המיתולוגיים ומשוררי דור התקומה; רותי קנר, הבמאית המעניינת ביותר בארץ כיום, שזכתה כבר פעמיים במקום הראשון בפסטיבל עכו, תעלה עיבוד בימתי לספרה של תמר ברגר, "דיוניסוס בסנטר"; דודי מעיין ("ארבייט מאכט פריי") שיוצר בשנים האחרונות במרכז שלומי ליצירה ועבודה, יעלה מופע חדש, "מפעל חיינו - זיכרון ושכחה"; מוני יוסף מהמרכז לתיאטרון עכו יעלה את "בבל", על קבוצה של הומלסים המנסים להרכיב מחדש את ספינת החלל 'קולומביה', קו-פרודוקציה בין לאומית עם תיאטרונים מגרמניה, יפן, אוסטריה, פלשתין והולנד; משה מלכא יעלה שניים מהמופעים היותר זכורים מעבודותיו הקודמות עם קבוצת תיאטרון הרחוב "זיצלנד"; חוני המעגל, קבלן הפרובוקציות, יעלה את "אוריינט אקספרס", חאפלה לציונות עם ריקודי בטן, טלנובלות וגפילטע פיש.

ההצגות הבולטות במסגרת התחרות: במסגרת טרנד "קול האישה הדתית" ששוטף את התרבות הישראלית בזמן האחרון, יועלה "חתוך דק דק" של טובה בירנבאום, רחל קשת ורחל גץ-סלומון, מופע מינורי ומלא עוצמה על שגרת החיים התובענית, רצופת הטקסים, של האישה הדתייה. השלישייה הזו העלתה בשנה שעברה בהצלחה את "אל תגידו מים מים"; "ריקוד לבן" של סבטלנה ליפשיץ, מיצג המתרחש על רפסדות על הים בחוף הסוסים, עם טקסטים של הסופר רועי חן; מוחמד בכרי מביים את "יום בחיינו", מאת המחזאי הסורי סעדאללא וונוס - ההצגה היחידה בשפה הערבית- שמבקרת בחריפות ובהומור את השחיתות בחברה הסורית של ימינו. בנו של בכרי, סאלח, משחק. יהיו כתוביות; ההצגה הפוליטית ביותר בתחרות השנה - "הדרך לעין חרוד" - עיבוד של מיכל קפלן ומור פרנק לספרו האפוקליפטי של עמוס קינן, עם שלום שמואלוב ויוסף סוויד; "הגולם", על פי האגדה של המהר"ל מהמאה ה-19, שנעשו לה עשרות עיבודים בעבר, הפעם עם נגיעות אקטואליות, בבימוי רוני סיני; "עננים בדרך הררית", הצגה בעברית על סיטואציה פלשתינית פואטית לפי יצירתה של המשוררת הסגפנית פדואה טוקאן, שנפטרה בשנה שעברה.

הבולטים בארועי הרחוב: עידו תדמור בבכורה ליצירתו החדשה, "מיתה. סדין וקר"; "המכונית" של קבוצת אורתו-דה, יום נקיון עם משאית הזבל בעמק הבכא; "Petite על הרציף", מופע ליצנות למבוגרים של תיאטרון הגוף;"המשלחת" של משה מלכא ותלמידיו מסדנאות בילי קריסטל באוני' י-ם. וכבכל שנה, תערוכות אמנות משותפות ליהודים וערבים, תזמורות, ומגוון אקרובטים, מוזיקאים ופרפורמרים.

בנוסף, יגיעו השנה מספר אורחים מחו"ל. מצרפת יגיע ז'אן בטיסט אנדרה, אמן קרקס מודרני; מבריטניה תגענה בנות "תיאטרון היונה" ותארחנה את הקהל במטבחן התוסס; שון גרגורי, מלחין בריטי, יגיע כדי להרכיב תזמורת צעידה משותפת לנוער יהודי וערבי בעיר; ויוצרות תיאטרון אחר, הבמאית היהודייה יהודית מלינה ואמנית המופע ליני סאק תגענה מניו יורק לביקור ראשון בישראל, במסגרת יום העיון בתיאטרון אחר, ראשון מסוגו בארץ. לשנה הבאה מתוכנן גם שיתוף פעולה עם פסטיבל תיאטרון אחר בקנדה, "חוצפה".

תקציב הפסטיבל עומד על 3,250,000 שקלים, כרבע מליון יותר משנה שעברה למרות הקיצוץ בהקצבת משרד התרבות וביטול ההקצבה ממשרד התיירות. ראש העיר החדש, שמעון לנקרי, הצליח לגייס כספים מהסוכנות היהודית, האיחוד האירופי ומפעל הפיס, בגובה כולל של חצי מליון שקלים, עיריית עכו, שהפסטיבל הוא בהפקתה המלאה, מתקצבת את הפסטיבל בעוד 710,000 שקלים, ועוד 250,000 שקלים צפויים להגיע ממכירות כרטיסים. *

פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר 2004, יתקיים בחול המועד סוכות בין התאריכים 2.10.04 עד 5.10.04 בעיר עכו העתיקה ובחוצותיה.