הבורסה הפלשתינית חיה וקיימת: 3 חברות חדשות הונפקו מתחילת שנת 2004

בבורסה הפלשתינית נסחרות כיום 26 חברות, שהערך שלהן נאמד ב-760 מיליון דולר

חרף ההידרדרות והנסיגה הכלכלית המשמעותית בשטחים, הבורסה הפלשתינית בשכם ממשיכה לפעול, ומאז תחילת 2004, אף הונפקו בה שלוש חברות חדשות.

"הבורסה ממשיכה לפעול גם בנסיבות הנוכחיות", אמר ל"גלובס" ד"ר חסן יאסין, מנכ"ל הבורסה. "למרות ההידרדרות והקשיים, אין התמוטטות של הבורסה או החברות הנסחרות".

כיום נסחרות בבורסה הפלשתינית, שהחלה את פעילותה בשנת 1997, 26 חברות. הערך שלהן נאמד ב-760 מיליון דולר. רוב המסחר מתרכז בשלוש חברות עיקריות: חברת החשמל העזתית (PEC), שהונפקה לאחרונה לפי שווי של 60 מיליון דולר; פלטל (חברת הטלפוניה הפלשתינית); קונצרן פדיק"ו, ששויו-160 מיליון דולר.

מאחר שהמסחר הוא אלקטרוני, לרוב הוא אינו נפגע מהמצב הבטחוני ומקשיי התנועה, ומאז תחילת 2003 לא בוטלו ימי מסחר, המתנהלים במתכונת של 5 ימים בשבוע. בשנת 2002, שיא הפעילות של צה"ל בשטחים, נסגרה הבורסה לשלושה חודשים.

לדברי יאסין, המשקיעים הזרים ממדינות ערב נטשו את הבורסה הפלשתינית, ועתה רובם המכריע של המשקיעים הוא מקומי, והם מבצעים את השקעותיהם באמצעות 6 חברות ברוקרים הקיימות בשטחים.

מדד הבורסה הפלשתינית המכונה "מדד אלקדס" עומד כיום על 179 נקודות, בהשוואה ל-292 באפריל 2000, טרם פרוץ האינתיפאדה. נקודת השפל שלו היתה במהלך מבצע "חומת מגן", שבה ירד ל-145.

פרט למצב הבטחוני, שמונע כל התקדמות ממשית בפיתוח הבורסה, זו נתקלת גם בבעיות בשל היעדר חוק ניירות ערך פלשתיני, שטרם אושר סופית במועצה המחוקקת. להערכת יאסין, בשוק הפלשתיני עוד 20-25 חברות, המתאימות להנפקה, ומו"מ מתנהל עם חלקן.

"קיווינו ליצור בורסה מפותחת ופעילה, אבל המצב הפוליטי ותוצאותיו הכלכליות גרמו לנסיגה הגדולה", מסכם יאסין. "כשאנו עוברים במחסומים ישראליים ושואלים אותנו בנוגע למקום העבודה, ואנו עונים הבורסה הפלשתינית, הישראליים לא מאמינים שקיים כיום מוסד שכזה בשטחים. אבל עובדה היא שהצלחנו, למרות הכל, להמשיך ולפעול".