נמרודי יורד ברווח: מעריב הרוויחה תפעולית 1.3 מ' ש' בלבד ברבע השני

הרוויחה ברבעון 1.2 מיליון שקל בעיקר הטבת מס בהיקף של כ-8.1 מיליון שקל

חברת מעריב החזקות , המחזיקה בשליטה בעיתון "מעריב", מציגה היום ירידה חדה ברווח התפעולי לעומת הרבעון הקודם. אך אם נזכרים בשנת 2003, בה הציגה החברה הפסדים תפעוליים כבדים, הרי שעצם העובדה שמעריב הצליחה לשמור את הראש מעל המים גם ברבעון השני, נראית כהישג. הרווח התפעולי ברבעון השני של השנה עמד על 1.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 10.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. מדובר על ירידה חדה בשיעור של כ-68% לעומת הרווח התפעולי של החברה ברבעון הקודם, שעמד על 4.1 מיליון שקל.

בסיכום חצי שנתי, מציגה מעריב החזקות רוח תפעולי של 5.5 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 26.6 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. אבל לא רק לתהליכי התייעלות שעברה מעריב ניתן לייחס את השיפור התפעולי. יש לציין גם את הכנסותיה של מעריב החזקות, שנמצאות במגמת עלייה: מחזור המכירות של החברה ברבעון השני עמד על 133.2 מיליון שקל, עלייה של 2.7% לעומת הרבעון המקביל. בחצי השנה הראשונה הציגה החברה צמיחה של כ-8.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומחזור ההכנסות עמד על 268.6 מיליון שקל. בחברה מציינים כי עיקר הגידול במחזור ההכנסות נבע מעלייה בהכנסות מפרסום בעיתון מעריב, ומספרים כי בימים אלו משלים העיתון את קליטתה של מכונת דפוס חדשה, שעלותה 70 מיליון שקל ושאמורה לשפר את איכות ההדפסה ולאפשר איחור של זמני הסגירה של העיתון בהתאם לדרישת המערכת.

שיפור ברווח הגולמי

הגידול במחזור המכירות וההתייעלות שעברה החברה באו לידי ביטוי כבר בשורת הרווח הגולמי של מעריב: שיעור הרווח הגולמי של החברה ברבעון השני של השנה עמד על 33%, לעומת 30% ברבעון המקביל ואילו במחצית הראשונה של השנה עמד שיעור הרווח הגולמי של החברה על 34%, לעומת שיעור רווחיות גולמית של 28% במחצית המקבילה. שיפור זה, בצירוף ירידה של 75% בהוצאות המכירה והשיווק וירידה של 17% בהוצאות ההנהלה והכלליות של החברה במחצית הראשונה לעומת המחצית המקבילה, כמו גם הצמיחה במחזור המכירות, הביאו את מעריב אל עבר חוף מבטחים בדמותו של הרווח התפעולי.

גם ה-EBITDA של החברה נמצא במגמת שיפור והסתכם ברבעון השני בכ-10 מיליון שקל לעומת EBITDA שלילי של 1.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. בחצי הראשון של השנה עמד ה-BITDA על 23 מיליון שקל, לעומת EBITDA שלילי של 9 מיליון שקל שרשמה החברה בתקופה המקבילה אשתקד.

השיפור בתוצאות מעריב בא לידי ביטוי גם בירידה בהוצאות המימון של החברה מרמה של 9.4 מיליון שקל ברבעון המקביל, לרמה של כ-7 מיליון שקל ברבעון הנוכחי. אך בסעיף זה ניכרת הרעה משמעותית לעומת הרבעון הקודם, בו נרשמו הוצאות מימון של 330 אלף שקל.

צחי לוי, משנה למנכ"ל מעריב, מציין היום כי ברבעון השני גדלו הוצאות המימון על רקע המדד הגבוה וכי הוצאות המימון המייצגות של החברה אמרות לעמוד על 2.5 מיליון שקל בלבד. במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה חדה בסעיף זה, בשיעור של כ-51%, לרמה של 6.6 מיליון שקל. בחברה ציינו כי חלק ניכר מהשיפור בהוצאות המימון משקף את הירידה בשיעור הריבית שהחברה שילמה על האשראי הבנקאי שלה וכן גידול בנכסים הכספיים שלה.

רווח רק בזכות המס

לאור הוצאות המימון של החברה והרווח התפעולי שלה, הייתה מעריב אמורה, בימים כתיקונם, לרשום הפסד נקי. אלא שמעריב רושמת רווח נקי של 1.2 מיליון שקל בשורה התחתונה ברבעון השני בעיקר בשל הכנסות ממיסים, על רקע השינוי בשיעור מס החברות. על פי ההוראה החדשה, יורד מס החברות לרמה של 30% בין השנים 2004 ועד 2007, כך שברבעון השני רשמה מעריב הכנסות ממסים בהיקף של 8.1 מיליון שקל.

רווח לרייטינג

נתון נוסף שסייע למעריב להציג תוצאות משופרות הוא התוצאות הטובות יחסית של עיתון רייטינג בו מחזיקה החברה בכ-50% (ב-45% מחזיקה תמי מוזס בורוביץ' וב-5% הנותרים מחזיק יובל נתן). חלקה של מעריב ברווחי רייטינג עמד ברבעון השני על כ-139 אלף שקל, לעומת 45 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל. במחצית הראשונה עמד חלקה של החברה ברווחי רייטינג על כ-550 אלף שקל, לעומת הפסד של 391 אלף שקל במחצית המקבילה אשתקד. לעומת זאת, סבלה החברה מירידת ערך מניית מת"ב (מעריב מחזיקה כ-5%, לאחר שמימשה את מרבית האחזקה בחברה ברבעון הראשון), שגרם לה להפסד של חצי מיליון שקל, שבא לידי ביטוי בסעיף הוצאות אחרות.

תזרים המזומנים של מעריב השתפר בצורה מהותית וזאת לאור העמקת הגבייה ושיפור התנאים מול הספקים. תזרים המזומנים של מעריב מפעילות שוטפת עמד על 26 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת תזרים שלילי של 9.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. בחצי השנה הראשונה הסתכם תזרים המזומנים של החברה בכ-24.3 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של 19 מיליון שקל מחצית המקבילה.