השרים גדעון עזרא ולבני מועמדים להחליף הנגבי במשרד לבטחון פנים

הנגבי הישעה אמש את עצמו מתפקיד השר לבטחון פנים * איכות השלטון: ההשעיה לא מספיקה

ראש הממשלה, אריאל שרון, יחליט בקרוב מי ימלא את מקומו של השר לבטחון פנים, צחי הנגבי, ויכריע אם למנות ממלא מקום או שר קבוע.

המועמד המוביל הוא שר התיירות, גדעון עזרא, ששימש סגן השר לבטחון פנים בקדנציה הקודמת. שם נוסף הוא ציפי לבני.

הנגבי הודיע אמש (ג') לרה"מ, אריאל שרון, כי הוא אינו מעוניין להמשיך לכהן כשר לבטחון פנים, לאור החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, להורות על פתיחת חקירה פלילית נגדו, בעבירות לכאורה של הפרת אמונים ושוחד בחירות בפרשת המינויים הפוליטיים.

מלבד הנגבי, יורה מזוז למשטרה לפתוח בחקירה גם נגד מנכ"ל המשרד לבטחון פנים, שמואל הרשקוביץ, וכן נגד עובדי מדינה בכירים אחרים, ככל שיתעורר צורך.

בדיון שקיים מזוז, ונמשך ארבע שעות, בהשתתפות פרקליט המדינה, ערן שנדר, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה ובכירים נוספים, הביעו הנוכחים את דעתם, כי התמונה שנפרשה בדו"ח מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, מקימה את התשתית הראייתית הנדרשת לפתיחה בחקירה.

בתום הדיון, נמסרה הודעה על ההחלטה לראש הממשלה, אריאל שרון, להנגבי ולהרשקוביץ. כמו כן, נמסרה הודעה לראש אגף החקירות במשטרה.

הוחלט, כי החקירה תלווה על-ידי פרקליטות מחוז ירושלים.

שר המשפטים, יוסף לפיד, אמר בתגובה, כי החלטת היועץ היא אזהרה המחייבת כל שר וכל פוליטיקאי לחשוב פעמיים לפני שממנה מישהו לתפקיד בשירות המדינה, מתוך שיקולים פוליטיים.

"השעיית השר צחי הנגבי אינה מספיקה, ואינה מביאה לפתרון בעיית ניגוד העניינים החריף. יש להביא לסיום כהונתו לאלתר". כך כתבה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה, אריאל שרון, וליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

לדעת התנועה, לא ניתן לצפות מחוקרי המשטרה, כי יחקרו את השר ללא מורא וללא משוא פנים, מבלי לקחת בחשבון את האפשרות, כי אם לא יוגש נגדו כתב אישום, ישובו החוקרים להיות כפופים לשר אותו חקרו.

התנועה מדגישה, כי חומרת דו"ח מבקר המדינה כשלעצמה, אינה מאפשרת עוד את המשך כהונתו של הנגבי כשר בממשלת ישראל ולכן דורשת, במנותק משאלת ההיבט הפלילי של הפרשה, להביא לסיום כהונתו לאלתר.

בפנייתה לראש הממשלה מציינת התנועה, כי כל עוד נמנע שרון מלמלא אחר הבטחתו להביא לחקיקת חוק בעניין בחירות מקדימות פתוחות במפלגות,הוא יוצר במו ידיו נזק קשה למדינת ישראל, המסכן את עצם קיומה וממשיך את ההתדרדרות הקשה בה מצויה מדינת ישראל.

יו"ר צוות התגובות של העבודה, ח"כ אופיר פינס, קרא הבוקר (ד') לראש הממשלה, אריאל שרון, לכנס לאלתר את הכנסת, כדי למנות שר קבוע למשרד לבטחון פנים. פינס אמר, כי "תיק בטחון הפנים אינו יכול להישאר בידי שרון, משום שכמו צחי הנגבי, גם שרון נמצא תחת חקירת משטרה".

"יש לתת לשר הנגבי משרד אחר", אמר פינס, "הוא איננו יכול להישאר שר בלי תיק בהמתנה, ולחזור למשרד לבטחון פנים. גם כך קיים לחץ בלתי רצוי על החוקרים שאמורים לחקור את פרשת המינויים הפוליטיים".

לדברי פינס, ההמתנה של הנגבי לקראת שובו חזרה למשרד לבטחון פנים עלולה להפריע לחוקרים במילוי תפקידם.