קדאפי: "כל יהודי שביתו נלקח ממנו - חייב לקבל פיצויים או את ביתו בחזרה"

כאשר עלה קדאפי לשלטון ב-1969, חיו בלוב 500 יהודים * הערכה: מדובר ברכוש במיליארד דולר

שליט לוב, מועמר קדאפי, הבטיח אמש (ג') פיצויים ליהודים שנאלצו לעזוב את בתיהם במדינה בשל הסכסוך הערבי-ישראלי. "כל יהודי שביתו נלקח ממנו, חייב לקבל פיצויים או את ביתו בחזרה, בתנאי שהוא לא מתגורר בבית שנלקח מידי ערבי", אמר קדאפי.

ערב הקמת המדינה חיו בלוב 40 אלף יהודים, אשר סבלו משנים של רדיפות - הן תחת הכיבוש הגרמני והן לאחריו. בתקופת הכיבוש הבריטי התחוללה שורה של פוגרומים, שבחמור בהם נרצחו 100 יהודים. ב-1948 התקיפו מוסלמים את הרבעים היהודיים של טריפולו ובנגזי, רצחו עשרה יהודים והחריבו 300 בתים.

למרות העובדה שההגירה מלוב לישראל היתה בלתי חוקית, הצליחו 3,000 מיהודי המדינה לעלות ארצה בחודשים הראשונים לקיומה של המדינה. כאשר התירו הבריטים ב-1949 לצאת מלוב, עזבו אותה 30 אלף יהודים.

ב-1952 קיבלה לוב את עצמאותה והעניקה ליהודים שיוויון זכויות, אך האווירה נותרה מתוחה, ויהודים רבים היגרו לאיטליה ולמדינות אחרות. רוב היהודים שנותרו בלוב עזבו אותה בעקבות מהומות אנטי-יהודיות שהתחוללו במדינה לאחר מלחמת ששת הימים.

כאשר עלה קדאפי לשלטון, ב-1969, חיו בלוב 500 יהודים בלבד. כעבור שנה הודיע קדאפי על החרמת הרכוש היהודי הנטוש ועל ביטול כל התביעות היהודיות בגין חובות ממוסלמים. ניתן להעריך, שמדובר ברכוש בשווי של עד מיליארד דולר בערכים ריאליים. כיום אין יהודים בלוב.

קדאפי נאם אמש בעיר מולדתו, סירט, בעצרת לציון 35 שנים להפיכה שהביאה אותו אל השלטון. בנאומו ניסה שוב להתקרב אל ארה"ב ואל שאר מדינות המערב, בהמשך להודאתו באחריות להפלת מטוס פאן-אם מעל לוקרבי שבסקוטלנד, והסכמתו להתפרק מנשק להשמדה המונית.

ככל הנראה, הכרזתו של קדאפי על פיצויים ליהודים יוצאי לוב היא חלק מאותו מהלך.

הוא לא מסר פרטים על הפיצוי המובטח ולא הסביר מה פשר ההגבלה על כך שמקבלי הפיצויים אינם מתגוררים ב"בתים שנלקחו מידי ערבים".

משרד המשפטים הישראלי החל לפני מספר חודשים במבצע לרישום תביעות רכוש של יוצאי מדינות ערב, כתגובה ישראלית מתוכננת לדרישות הרכוש של הפלשתינים. ההערכה היא, ששווי הרכוש הפרטי והציבורי השדוד בכל מדינות ערב מגיע ל-30 מיליארד דולר.