מקורות בטחוניים: התוואי הסופי של גדר ההפרדה יעבור סמוך מאוד לקו הירוק

מודדים של משרד הביטחון החלו אמש (ה') את העבודות בשטח המיועד לבניית הקטע הדרומי של הגדר

התוואי הסופי של גדר ההפרדה יעבור בסמוך מאוד לקו הירוק כך אישרו אמש (ה') מקורות ביטחוניים בכירים ל"גלובס".

התוואי הסופי, שאושר על-ידי ראש הממשלה אריאל שרון, התקבל בניגוד לדעתו המקורית. גם לאחר פסיקת בג"ץ בנושא תוואי הגדר ולאחר פסיקת בית הדין הבינלאומי בהאג, ניסה שרון לשכנע את מערכת הביטחון ואת אנשי משרד המשפטים, כי תוואי הגדר יכלול את ההתנחלויות הדרומיות בדרום הר חברון וייכנס למרחק של קילומטרים אחדים לעומק השטחים.

בסופו של דבר הסכים שרון, כי ההתנחלות היחידה שתיכלל בתוך התוואי תהיה אשכולות שקף ואילו ההתנחלויות סוסיא, כרמל ושמעה יוותרו בתוך שטח הגדה ולא יוכנסו לתוך תוואי גדר ההפרדה.

בתוך כך, מודדים של משרד הביטחון החלו היום (ה') בבוקר את העבודות הראשונות בשטח המיועד לבניית הקטע הדרומי של גדר ההפרדה. העבודות מתבצעות לאורך של כ-6 ק"מ, באיזור שקף, במערב הר חברון, וביום ראשון יחלו באיזור עבודות העפר הראשונות.

מדובר בחלק אחד באורך של כ-50-45 ק"מ, מתוך שלושת חלקי הגדר באיזור הדרומי, שמתחיל מדרום לכפר צוריף ומסתיים על-יד שומריה. גורמים בכירים במשרד הביטחון אמרו ל"גלובס" כי תוואי הגדר החדשה יהיה סמוך מאוד לקו הירוק, בהתאם לרוח פסיקת בג"צ. אם לא יחולו שיבושים בלתי צפויים, עבודות הבנייה יימשכו כתשעה חודשים.

קטע נוסף של הגדר, הצפוי להיבנות בין שומריה ליער יתיר, בקטע הדרומי ביותר של הקו הירוק, יחל לאחר מכן ויימשך עד לסוף שנת 2005. ייתכן שיהיו עיכובים בבניה ולכן אנשי משרד הביטחון מניחים כי ייתכן ובנית הקטע עשויה להסתיים ברבעון הראשון של 2006.

בקטע המזרחי ביותר של הקו הירוק, באיזור מדבר יהודה, לא תיבנה גדר כלל, בשל תוואי הקרקע וריבוי הנחלים והוואדיות באיזור. ההגנה באותו איזור תתבסס על מערכות, המבוססות על גילוי שינויים ותנועות בסביבה המוגנת. מערכות אלה נבחנות כעת בקטע הגדר הצפוני.