הדלפות בארה"ב: מרכז הכובד בחקירת החפרפרת בפנטגון יוסט לעבר הדיפלומט הישראלי נאור גילון

הועלתה אפשרות שיוכרז אישיות בלתי רצויה * ניו יורק טיימס: ישראל הבהירה לוושינגטון -נבחן הפצצה של כורים באיראן

הדלפות חדשות לאמצעי תקשורת בארה"ב מצביעות על הסטת מרכז הכובד של חקירת האנליסט בפנטגון וקשריו עם אייפא"ק לעבר הדיפלומט הישראלי נאור גילון, הציר המדיני בשגרירות ישראל בוושינגטון. במקביל קורא ציר דמוקרטי בבית-הנבחרים לוועדת המשפטים של הבית לפתוח בחקירת הפרשה.

רשת אן.בי.סי העלתה אמש (ד') את האפשרות, שגילון יוכרז כאישיות בלתי רצויה, כלומר יצטווה לעזוב את ארה"ב. זו היתה הפעם הראשונה שאמצעי תקשורת אמריקני מעלה את האופציה הזו. נקיטת צעד כזה תהיה התפתחות חסרת תקדים בתולדות היחסים בין ישראל לארה"ב.

יודגש, כי אפשרות הגירוש של הדיפלומט הישראלי לא יוחסה לשום מקור רשמי אלא היתה פרשנות של הכתב, אך מצורת הצגתם של הדברים נראה שהידיעה כולה, לרבות אזכור אפשרות הגירוש, נבעה מהדלפה ממקורות של החוקרים.

לפי אן.בי.סי., מוקד חקירת אף.בי.אי. על זליגה לכאורה של מידע לישראל הוא עתה "דיפלומט ישראלי עם קשרים אפשריים" לאייפא"ק, השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון. לפי הידיעה, אישרו "מקורות" שמדובר בגילון ושהוא חשוד בקבלת סודות מדינה אמריקניים.

ניוזוויק דיווח בתחילת השבוע, כי החקירה נגד האנליסט בפנטגון, לורנס פרנקלין, החלה במקרה, לפני יותר משנה, לאחר שחוקרים של אף.בי.איי. קיימו מעקב אחרי פגישה בין גילון לבין עובד של אייפא"ק במסעדה בוושינגטון. פרנקלין ניגש לשולחן והצטרף לשניים ובכך עורר את חשד החוקרים.

אך בכל הידיעות על צמיחת החקירה דווח על חקירות של פרנקלין, של פקידי ממשל אחרים, בפנטגון ומחוצה לו, ושל עובדי אייפא"ק. מקורות בשגרירות ישראל אמרו, כי עד עתה לא פנה שום חוקר לשגרירות וכי מגעי הדיפלומטים הישראלים, לרבות גילון עצמו, עם עמיתיהם בממשל נמשכים כרגיל.

עכשיו מסתמנת גישה חדשה: פרנקלין עצמו, החשוד במסירת מידע מסווג על איראן לישראל, באמצעות עובדים של אייפא"ק, מאבד מחשיבותו כמושא של החקירה. החוקרים מנסים לבדוק עתה האם בכירים בממשל נתנו לאנליסט אור ירוק למסור מידע לישראל.והאם פקידים נוספים בממשל קיימו מגעים בלתי חוקיים עם ישראל.

וושינגטון פוסט מוסר הבוקר (ה'), שכבר שנתיים מנסה הבולשת הפדרלית למצוא האם אייפא"ק מעבירה מידע מודיעיני מסווג לישראל ושהחקירה חורגת מהשאלה האם פרנקלין העביר לישראל טיוטה של מסמך נשיאותי על איראן. החוקרים בודקים האם מידע מודיעיני בעל דרגת סיווג גבוהה ביותר הועבר לישראל מהסוכנות לביטחון לאומי ("האזניים של אמריקה", שמצותת אלקטרונית לתקשורות ברחבי תבל). זו הפעם הראשונה שמועלה חשד כזה. היועצת לביטחון לאומי, קונדוליסה רייס, וסגנה, סטיב הדלי, קיבלו מידע על כיוון זה של החקירה.

ומה מניע את ישראל לרגל בוושינגטון, למרות שלכאורה כל הדלתות שם פתוחות לפניה? לפי ניו יורק טיימס מהיום, יש לפקידים ישראליים ענייין יוקד בדיונים הפנימיים בממשל על המדיניות שיש לנקוט כלפי התעצמותה הגרעינית של איראן. בה בעת מעוניינת ישראל מאוד גם במידע מודיעיני על התקדמות תכנית הגרעין של איראן.

לדברי דיפלומט אמריקני בכיר לשעבר, הבהירו פקידים ישראליים שאם איראן תחצה "קווים אדומים" מסוימים, שלא הוגדרו, תבחן ישראל אפשרות לתקוף אתרים גרעיניים איראניים, כפי שתקפה את הכור הגרעיני בעיראק לפני 23 שנים.

"מה שהישראלים באמת רוצים הוא פרטים רבים ככל האפשר על התקדמותה של איראן במסלול להשגת יכולת גרעינית", אמר המקור.

בהקשר זה ציינו כמה אמצעי תקשורת שגילון הוא מומחה בענייני תפוצת נשק גרעיני. יתר על כן, המשרד שבו עבד פרנקלין ממלא תפקיד מכריע בגיבוש תכניות מדיניות כלפי איראן. הממונה עליו, דאלגס פיית, תת שר ההגנה לענייני מדיניות, יחד עם קבוצה קטנה של מעצבי מדיניות אחרים, הידועה כקבוצה הניאו-קוסרבטיבית, מצדדים בנקיטת קו נוקשה כלפי טהראן ותמיכה בחילופי המשטר שם.

על רקע תזוזת מטוטלת החקירה כלפי ישראל, החליטה שגרירות ישראל בוושינגטון לשנות טקטיקה ולצאת במתקפה פומבית נגד הטענות שזלג לעברה מידע מסווג. עד עתה שמרה השגרירות על פרופיל נמוך. למעט הכחשה נמרצת, אך סטנדרטית, בליל שבת, עם התפוצצות הפרשה, ופרסום הכחשה נוספת, דומה, כעבור כמה ימים, היתה השגרירות נתונה במעין כוננות ספיגה ולא התייחסה למהלומות התקשורתיות שניחתו עליה ללא הרף.

אך אתמול ושלשום יצא השגריר דני איילון למתקפת נגד במאמץ למזער את הנזק לדימויה של ישראל בארה"ב. בראיון לסי.אן.אן., ואחר-כך, בנפרד, לגלובס, הגדיר איילון את החקירה שמתנהלת עתה בסוגיית זליגת המידע כ"שטויות".

הוא הוסיף: "בפרשה הזו אין שום דבר. אנו מקיימים את המגעים שלנו עם אנשי הממשל לעיני כל בכל יום, וכך גם היום. לא שמענו שום דבר מאף אחד (בממשל ---ר.ד.) למעט החדשות בתקשורת וגם חדשות אלה הולכות ומדלדלות מפני שאין בהן שום דבר של ממש".

"אני יכול לומר באופן מוסמך מאוד, בהחלטיות רבה מאוד, שישראל אינה מרגלת בארה"ב", אמר השגריר. "איננו מקבצים מידע על ידידתנו ובעלת בריתנו הטובה ביותר".

"אני לא מודאג ולא מוטרד מהפרשה", הדגיש איילון.

שלא לציטוט אומרים גורמים המודעים לחשיבה הישראלית, שההדלפות התכופות לעיתונות האמריקנית על כיווני החקירה המשתנים מדי לילה הן מניפולציות של הצוות החוקר, שלא מצליח להגיע לשום מקום ויורה כדורים באפלה. ישראל אינה מאמינה שגילון יוכרז כאישיות בלתי רצויה ואת השקפתם של גורמים רבים בישראל על הפרשה אפשר לבטא במילה אחת, לדברי אחד הגורמים: בולשיט.

גם בממסד היהודי, שניסה תחילה להתעלם מהפרשה, גובר הזעם על מה שפעילים יהודיים רבים רואים כמסע השמצות שמנהלים גורמים מסוימים בממשל נגד אייפא"ק, מסע שלדעתם גובל באנטישמיות.