בקשה לתביעה ייצוגית נגד בנק לאומי: "גובה ביתר 43 מיליון שקל מהציבור"

חברה זרה יוצאת נגד הנוהל לא לזכות לקוח שנטל הלוואה, כאשר המדד בפועל יורד מתחת למדד הרצפה

החברה הזרה אסטוריה אינווסטמנטס לימנטד, העוסקת בעיקר בהשכרת מבנים לתעשייה, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית נגד בנק לאומי. החברה טוענת לגביית יתר של יותר מ-43 מיליון שקל מעשרות אלפי לקוחות הבנק, במסגרת הלוואות צמודות.

לטענת התובעת, באמצעות עו"ד יהודה גולדברג, עניינה של התביעה הוא בנוהגם של הבנקים, ובהם לאומי, להגדיל את רווחיהם באופן לא הגון, תוך הטעיית הלקוח ואי-גילוי נאות של העובדות.

נטען, כי הבנקים עושים זאת כשהם נוהגים להעניק ללקוחותיהם הלוואות ואשראי הצמודים למדד המחירים לצרכן או למט"ח. שעה שהלקוח נדרש תמיד להשיב את ההלוואה הצמודה בצירוף מלוא עליית הפרשי השער או המדד (בנוסף לריבית), הרי אם אירע והמדד או שער המטבע יורדים מתחת למדד שנהג בעת נטילת ההלוואה (מדד הרצפה) - אין הלקוח זכאי ליהנות מהטבה זו.

בתביעה נאמר, כי מנגד מקבלים הבנקים פיקדון מלקוחותיהם ובמקרים רבים אין הלקוחות נאלצים לספוג את מלוא שיעור ירידת המדד אף מעבר למדד הרצפה. לטענת התובעת, קיפוח זה של הלקוחות בתנאי ההלוואות הצמודות נעשה אגב גילוי בלתי נאות ודרך הטעיית הלקוחות וניצול חוסר ידיעתם.

התובעת מצרפת לתביעה חוות דעת של פרופ' דוד לב-הרי, ושל פרופ' מרדכי פרי. לדברי התובעת, המומחים טוענים, כי בשוק בו מתקיים מסחר הוגן, הרי אם היתה מוצעת לציבור הלוואה עם תניית מדד רצפה, אזי הריבית הנגבית עליה צריכה להיות נמוכה מהריבית הנגבית בהלוואה צמודה ללא מדד רצפה.

יתרה מכך, לבנק צריך להיות אינטרס לעודד את הלקוח לקחת דווקא הלוואה ללא מדד רצפה. הבנקים אינם עושים כן, משום שהם מטעים את הלקוחות ומסתירים את קיומה של ההתנייה. וזאת, בכדי שיוכלו לקבל את ההטבה הגלומה בתניית מדד הרצפה, בנוסף לריבית המלאה שהם גובים מהלקוח. התובעת מבקשת לקבוע, כי ההתנייה מקפחת וכי בהיותה חלק מחוזה אחיד דינה להתבטל.

המומחים נתבקשו לחוות את דעתם בדבר ההצדקה לקביעתו של מדד הרצפה ולדבריהם מסתבר כי בפועל קובעים הבנקים מדד רצפה ששיעורו בדרך כלל כשיעור המדד הידוע במועד מתן ההלוואה.

לפי חוות הדעת ההפסדים ללווים בשל קביעת מדד הבסיס כמדד הקובע - אף אם בחודש הפירעון המדד נמוך יותר - הם: להלוואות שמשכן עד 3 חודשים - 2.4 מיליון שקלים; הלוואות לתקופה של 3 חודשים עד שנה - כ-58 מיליון שקל; הלוואות לשנה-שנתיים - 64-60 מיליון שקל; 5-2 שנים - כ-27 מיליון שקל; 10-5 שנים - כ-1.8 מיליון שקל; ומעל ל-10 שנים - כ-1.4 מיליון שקל ובסה"כ הפסדים של כ-146.4 מיליון שקל. הואיל ובנק לאומי מחזיק כ-30% מתיקי האשראי הבנקאיים, ההפסד ללקוחות הבנק עומד על כ-44 מיליון שקל.

טרם נתקבלה תגובת לאומי לתביעה. (ת.א 2205/04).