מכה למערכת הביטחון: נכשל שיגור לווין הריגול הצבאי אופק 6 של תע"א

ישראל תיאלץ להסתפק בשירותיו של הלוויין אופק 5 * עלות הכישלון: מעל 100 מיליון דולר

מערכת הביטחון נכשלה היום (ב') בשיגור לווין הריגול הצבאי אופק 6 לחלל. הלווין, מתוצרת מפעל מבת של התעשיה האווירית, שוגר בשעה 53:13 מבסיס פלמחים של חיל האוויר על גבי משגר לווינים מדגם שביט, שאף הוא מיוצר בתעשייה האווירית, במפעל מל"מ.

עלות הלווין והשיגור נאמדת בכ-100 מיליון דולר ועלות המשגר והשיגור נאמדת בעשרות מיליוני דולרים נוספים.

על-פי הערכה ראשונית של משרד הביטחון, השיגור נכשל, כיוון שמנוע השלב השלישי שבתוכו נמצא הלווין לא נדלק לאחר הפרדתו מן השלב השני. השלב השלישי נפרד בגובה רב מאוד כאשר הטיל כבר נמצא בחלל החיצון בשל התקלה במנוע בשלב השלישי סטה הלווין ממסלולו המתוכנן, נפל חזרה אל כדור הארץ והתרסק אל תוך הים התיכון.

ישראל נוהגת לשגר את לוויניה הצבאיים מבסיס פלמחים כשכיוון השיגור הוא מערב. מדובר בשיגור מורכב הרבה יותר מאשר שיגור לכיוון מזרח שכן כדור הארץ עצמו מסתובב מזרחה ועל מנת לשגר לווין לכיוון מערב יש צורך להקנות לו מהירות הרבה יותר גבוהה כדי להכניסו למסלול ומכאן שמדובר בצורך במשגר חזק הרבה יותר.

עם זאת, מקפידה ישראל על שיגורים לכיוון מערב על מנת למנוע מצב שבו כישלון השיגור יפול לווין ישראלי באחת המדינות הערביות שממזרח לישראל, דבר שעשוי להסגיר לידי מדינות האויב טכנולוגיה ישראלית סודית.

המנוע המדובר מיוצר על ידי חברת רפאל, אולם לעת עתה לא ברור האם התקלה ארעה במנוע עצמו או במערכת הפיקוד אשר היתה אמורה להדליק את המנוע.

שני המנועים בשלב הראשון ובשלב השני המיוצרים על ידי תעש פעלו ככל הנראה כשורה. מערכת הביטחון התכוונה לשגר את הלווין אופק 6 המצוייד במצלמות ארוכות טווח ובאמצעי ראייה מתוחכמים ולצרפו ללווין הריגול אופק 5, ששוגר לחלל בשנת 2002. בכך היה אמור לעלות מספר לוויני הריגול הפעילים לשניים, על מנת לאפשר מעקב טוב ויעיל יותר אחרי מטרות, בהן מעוניינים בישראל לעקוב במעגל האיום השלישי, כלומר איראן ומדינות מרוחקות נוספות.

בהקשר זה ראוי להזכיר את הכישלון הישראלי לזהות את מאמץ הפיתוח הגרעיני בלוב שכמעט הצליחה להגיע ליכולת גרעינית, אך ויתרה עליה בלחץ ארה"ב ובריטניה.

בשלב הבא לאחר שיגור אופק 6 התכוונה ישראל לשגר גם לווין תקשורת צבאי, שאמור היה לשרת את צורכי התקשורת של צה"ל ומערכת הביטחון אולם עתה לא ברור איזה לווין תבקש ישראל לשגר בעקבות כשלון השיגור הנוכחי.

גורמים בטחוניים אמרו לאחרונה, כי תוכנית הלווינות של מערכת הביטחון סובלת מדחיות ארוכות בלוח הזמנים בשל הקיצוצים בתקציב הביטחון. וזוהי סיבה נוספת להעריך, כי יקשה על מערכת הביטחון לרכוש לווין נוסף מסוגו של אופק 6 ולשגרו בתקופה הקרובה.

בשנים האחרונות כבר נאלצה מערכת הביטחון לתפקד ללא לווין צילום פעיל זאת לאחר שלווין האופק 4 אבד בחלל ולווין האופק 3 סיים את תקופת חייו. במשך כשנה רכשה מערכת הביטחון צילומים מלווייני צילום אזרחיים. ובהם הלווין הישראל ארוס.