גרעון תקציבי של 0.5 מיליארד שקל בלבד בפעילותה הכוללת של הממשלה בספטמבר

בנוסף דווח היום כי הכנסות המדינה ממיסים הסתכמו בספטמבר ב-12 מיליארד שקל, ירידה של 5.5% לעומת החודש הקודם

הממשלה רשמה בספטמבר גרעון תקציבי קטן של 0.5 מיליארד שקל בפעילותה הכוללת בארץ ובחו"ל, זאת לעומת גירעון תקציבי של 1.5 מיליארד שקל באוגוסט ו-1.1 מיליארד ביולי.

מתחילת השנה צברה הממשלה גירעון תקציבי של 10.4 מיליארד שקל - כמחצית מהגירעון שהממשלה אישרה לאוצר.

הגירעון הנמוך בספטמבר נובע מעודף מקרי ומפתיע של כ-150 מיליון שקל בפעילות המקומית. ייתכן כי העודף נובע מאי תשלום שכר לעובדי הממשלה בימי השביתה.

בנוסף דווח היום כי הכנסות המדינה ממיסים הסתכמו בספטמבר ב-12 מיליארד שקל, ירידה של 5.5% לעומת החודש הקודם. לעומת יולי, מדובר בירידה חדה יותר של 7.7%. עם זאת, בניכוי תיקוני חקיקה, וביחס לספטמבר אשתקד, מדובר בירידה ריאלית של 2%.

מנתוני האוצר ורשות המיסים מתברר, כי ההכנסות ממס הכנסה וממקרקעין הסתכמו בספטמבר ב-6.5 מיליארד שקל, בדומה לחודש המקביל אשתקד.

הכנסות אגף המכס והמע"מ הסתכמו ב-5.5 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של יותר מ-4% לעומת ספטמבר אשתקד.

ההכנסות בפועל בספטמבר נמוכות מהצפוי בהשוואה לתחזית, בעיקר עקב קיטון בהכנסות ממיסים עקיפים. ירידה זו נובעת: מהפרשי עיתוי (החגים חלו השנה מוקדם יותר מאשר בשנה שעברה); הסטה של הייבוא מספטמבר לאוגוסט עקב החשש משביתה באגפי המיסים; גידול בהחזרים שגולגלו מאוגוסט לספטמבר.

עוד טוענים ברשות המיסים, כי 04` מתאפיינת באי סדירות גדולה בעיקר בהכנסות ממיסים עקיפים, תופעה אשר מקשה מאוד על ניתוח המגמות לכל שנת 04`, אך במיוחד בכל הנוגע לתחזיות לשנת 05`.

עם זאת, על פי זרם ההכנסות, ניתן לקבוע, כי חלה האטה משמעותית בקצב הגידול בפעילות הכלכלית לעומת המחצית הראשונה השנה. הדבר מחייב משנה זהירות, הן באשר לעמידה ביעד ההכנסות לכל 04` והן באשר לאומדני הגבייה ל-05`.

במצטבר מראשית 04` (ינואר-ספטמבר) הסתכמו ההכנסות ממיסים ב-11.3 מיליארד שקל, בהשוואה ל-105.8 מיליארד שקל אשתקד. בניכוי תיקוני חקיקה, מדובר בעלייה ריאלית של 8.8%.

הגבייה המצטברת נטו של אגף מס ההכנסה ומקרקעין הסתכמה בינואר-ספטמבר ב-60.7 מיליארד שקל, לעומת 58 מיליארד שקל בחודשים המקבילים אשתקד. בניכוי תיקוני חקיקה, מדובר בגידול ריאלי של 7.3%. הגבייה המצטברת ממיסוי שוק ההון והבורסה הסתכמה מתחילת השנה ב-1.56 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של 58%.

מס הכנסה ברוטו מתחילת השנה הסתכם ב-21 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של 11.3%. הגבייה המצטברת מעצמאים הסתכמה ב-5.2 מיליארד שקל, לעומת 5.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגבייה המצטברת מחברות הסתכמה ב-15.8 מיליארד שקל, לעומת 13.3 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של 19.7%.

הכנסות מצטברות בינואר-ספטמבר ממיסוי מקרקעין הסתכמו ב-2.9 מיליארד שקל, גידול של 33%. גידול זה נובע מעלייה בעסקאות הנדל"ן מתחילת השנה, אולם אין בנתונים אלה כדי ללמד על התאוששות ענף הנדל"ן שכן הגידול נובע מסיבות רבות בעיקר מאפיוני השוק.

הכנסות אגף המכס והמע"מ בינואר-ספטמבר הסתכמו ב-50.3 מיליארד שקל, לעומת 47.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי תיקוני חקיקה, מדובר בגידול של 11.2%. עם זאת, בספטמבר היה שינוי כיוון, ונרשמה ירידה של יותר מ-4% בהכנסות האגף.