בעקבות הסכסוך המשפחתי: אהרון לויט פורש ממשרת נשיא תרו אחרי 22 שנה

"נתגעגע לנוכחות של אהרון בתרו", אומר אחיו, יו"ר החברה, בארי לויט, שרק לאחרונה הגיע עימו להסדר במאבק משפטי על אחזקת החברה * מאז פברואר נמצא לויט בחופשה בתשלום בעקבות הסכסוך

"נתגעגע לנוכחות של אהרון בתרו". במילים אלה בחר להיפרד ד"ר בארי לויט, יו"ר חברת התרופות הישראלית תרו (סימול: TARO), מאחיו, אהרון לויט שפרש מתפקידו כנשיא החברה, תפקיד בו הוא מכהן במשך 22 השנים האחרונות. למעשה, אולי "מכהן" אינה ההגדרה הנכונה, שכן מאז פברואר יושב לויט בביתו בחופשה בתשלום מלא, על רקע מאבק משפטי הנוגע למניות של תרו המוחזקות על ידי השניים.

תרו בחרה הפעם להוציא הודעה מסודרת למשקיעים על עזיבתו של לויט, דבר שלא עשתה כאשר יצא לחופשתו בפברואר. על אף שמדובר היה בזמנו במאורע חשוב ביותר בהתנהלות החברה, היא בחרה להצניע את המידע בדו"חות השנתיים שלה ורק חדי העין יכלו לאבחן את המשפט הקצר שציין עובדה זו. כעת, לתרו אין מנכ"ל ונשיא העומדים בראש החברה.

כוכבה של תרו, שעד 2004 דרך, החל דועך בשנה האחרונה. הצמיחה הבלתי פוסקת בהכנסות וברווחים, שלוותה בעלייה במניה, התחלפה בירידה ובהפסדים. החברה שכונתה "טבע הקטנה" גם הצליחה ב-2004 לאבד את אמון השוק והתדמית שלה נפגעה. הסיבות לכך היו, בין היתר, הדו"חות הגרועים לרבעון הראשון והשני של 2004, שנחתו על השוק בהפתעה גמורה והעידו על בעיות קשות בתחומים שונים בחברה.

ברבעון הראשון ההכנסות היו 84.1 מיליון דולר והרווח הנקי היה 11.1 מיליון דולר. ברבעון השני ההכנסות היו 49 מיליון דולר בלבד וההפסד 8.9 מיליון דולר. התחזיות של השוק לאותם רבעונים גילמו תקווה ואופטימיות, אך המספרים בפועל טפחו על פני האנליסטים.

מחכה עם המימוש

לויט (65), האח הצעיר מבין השניים, בנה את הקריירה שלו בתחום הפרמצבטי והקוסמטי במשך יותר מ-30 שנה. הוא הגיע לתרו מפייזר ב-1980, ושימש בה כמנהל מכירות. קודם לכן שימש כמנהל מכירות ברבלון. לויט הצטרף לדירקטוריון תרו ב-1981. אחד המהלכים המזוהים איתו הוא כניסת החברה לשוק האמריקני באמצע שנות ה-80. "אהרון היה בתרו בכל שלב במהלך בניית החברה ליצרנית מובילה של תרופות במרשם הנמכרות בארה"ב", אמר לויט, באח הגדול (68) ויו"ר החברה, בהודעתה.

אומנם תרו אינה מפרטת את משכורות מנהליה מאחר שהיא חברה זרה, אך לא יהיה מופרך להניח כי לויט לא יצא מהחברה בידיים ריקות. בתור מי שמקבל משכורת חודשית במשך שמונה חודשים מבלי לעבוד בחברה, הוא וודאי מחכה למצנח זהב מיטיב לא פחות.

בשוק מעריכים כי יציאתו של לויט לחופשה היא אחד הגורמים לעיכוב בהגשת הדו"חות השנתיים המורחבים של תרו (20F-). הדו"חות הוגשו השנה בסוף יוני, כשבשנים קודמות הוגשו מוקדם יותר. גם הסכסוך המשפטי בין שני האחים ומשפחותיהם תרם את שלו, ככל הנראה, לעיכוב. הלויטים החזיקו ב-3.1% ממניות תרו באמצעות חברת TDC, תרו דבלופמנט קורפוריישן, שהחזיקה אף ב-50% ממניותיה של תרו ארה"ב. פרטיו של הסכסוך אינם ידועים אך פתרונו ידוע - הסכם לפיו TDC תמכור 510 אלף מניות של תרו ותשלם את התמורה (נטו) לאהרון לויט, בתמורה לשארית החזקותיו ב-TDC - כל זאת במשך השנה הקרובה.

הידרדרות ביצועי החברה מונעת מאהרון לויט לממש מניות במחירים גבוהים. המניה נסחרת היום בכ-24 דולר - ירידה של כ-60% מאז אפריל, טרם פרסום תוצאות הרבעון הראשון. שווי השוק של תרו הוא כ-700 מיליון דולר. *