יחידת החילוץ של פיקוד העורף סיימה בטקס זכרון את העבודות במלון הילטון טאבה

ישראלים נוספים שנותרו בסיני למרות הפיגועים, שבו לארץ; לעומתם, כבר נראו ישראלים שיצאו לנפוש בסיני

אנשי יחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף סיימו היום (א`) בצהריים את עבודות החילוץ של גופות ההרוגים במלון הילטון טאבה. לפני שובם לארץ, הם ערכו טקס זכרון קצר לחללי הפיגוע הקשה.

בסך הכל חולצו 31 גופות מן המלון ושני הרוגים נוספים נהרגו בפיגוע בראס א-שטאן. בשעות הבוקר חולצו שרידי חמש גופות נוספות, שנקברו במרתף המלון ובכך התאפשר סיום העבודות.

מעבר טאבה היה במהלך סוף השבוע ריק כמעט לחלוטין, לאחר שלמעלה מ-20 אלף ישראלים שבו בעקבות הפיגוע לישראל בהסעות מאורגנות ובאוטובוסים מיוחדים, שנשלחו מאילת.

אחד מנהגי האוטובוס שהשתתף בפינוי הישראלים סיפר ל"גלובס" כי ישראלים רבים לקו בהלם והתנהגו בלחץ רב. "האנשים האלה שמחו שהאוטובוסים הגיעו סוף-סוף ומיהרו לשוב לארץ, אבל היו גם ישראלים שנפנפו לנו לשלום לאחר שהחליטו להישאר בסיני". חלק מאותם ישראלים שנותרו בסיני גם בסוף השבוע, שבו הבוקר לישראל.

משפחת סבירסקי מרעננה שבה הבוקר מנופש בשארם א-שייח`. אבי המשפחה, אהוד, סיפר ל"גלובס" כי "נודע לנו כבר ביום שישי על הפיגועים אבל החלטנו להישאר עוד יום או יומיים מתוך הערכה שמסוף הגבול עמוס מאוד. אני חייב להודות גם שאחרי הפיגוע המצרים ניסו לנחם אותנו ולהשאיר אותנו בסיני הם הרגישו נורא עם העניין והבטיחו שלא מצרים עומדים מאחורי הפיגוע".

אשתו, צילה סבירסקי, אמרה, כי זוהי הפעם האחרונה, בה נוסעת המשפחה לסיני, אולם האב אהוד לא הסכים איתה ואמר שלאחר שהמצב יירגע, הוא ישקול יחזור שוב לנפוש בסיני עם משפחתו.

משפחת סבירסקי נפשה בסיני יחד עם שלוש בנותיה ושני חברים נוספים. ישראלים נוספים ששבו הבוקר מסיני הם האחים ניב ורואי סבט, שיצאו לסיני עם בנות זוגם ועם הבת התינוקת של ניב. לדבריו, הבעיה העיקרית היא לא בסיני אלא בישראל למודת הפיגועים. "בסה"כ ישראל התרחבה שוב לתוך סיני", הוא ציין.

השניים סיפרו, כי לאחר הפיגוע לא נותרו ישראלים רבים בתוך סיני ובחופים בהם שהו, באיזור נואיבה, נותרו ישראלים בודדים.

מנהל מסוף טאבה, איציק חי, אמר ל"גלובס" כי מערב חג הסוכות הראשון יצאו לסיני כ-33 אלף ישראלים ותיירים זרים דרך המסוף ועד הבוקר נותרו בסיני רק כ-500 עד 1,000 ישראלים בסה"כ.

לדברי חי, לא התקבלו לאחר הפיגועים הנחיות מיוחדות במסוף ואין הנחיה לעכב ישראלים או לעודד אותם שלא להיכנס לסיני. "המסוף נפתח מחדש ביום שישי אחה"צ ומאז יצאו לסיני כמה עשרות ישראלים, מרביתם ערבים ישראלים ועיתונאים. אולם בין היוצאים לסיני היו גם כמה נופשים ישראלים יהודים. הבוקר שבו נופשים ישראליים לעבור לסיני בכמויות קטנות מאוד. אולם אלה סירבו להתראיין לקראת יציאתם".

בתוך כך, ממשיכה גם היום חקירת הפיגועים בסיני המתנהלת במשותף על ידי השב"כ הישראלי ושירותי הביטחון המצריים.

בכלי התקשורת הערביים דווח על מעצר של כמה עשרות בדווים ומצרים תושבי סיני. לדברי גורמי ביטחון ישראלים, העצורים חשודים בעיקר באספקת חומרי נפץ למבצעי הפיגועים. אולם, לא ברור אם הם היו בסוד התכנון.

הערכת מערכת הביטחון היא כי אירגון אל-קאעידה, העומד מאחורי הפיגועים, הצליח לגייס פעילים מצרים נוספים מתוך סיני ולהקים תשתית מקומית, שהוציאה לפועל את הפיגועים. בכל מקרה, ההערכה כעת היא כי הפיגוע אינו קשור להתראה שפרסמו שירותי הביטחון והמטה ללוחמה בטרור לפני ראש השנה.

הפיגוע המתוכנן עליו דובר בהתראה היה אמור להתבצע ע"י פלשתינים תושבי איזור רפיח המצרית, בתכנון משותף עם אנשי החמאס בדרום רצועת עזה. פיגוע זה שובש ולפני כמה שבועות עצרו המצרים כעשרה חשודים ברפיח המצרית.

למרות שלכאורה אין קשר בין הפיגועים לבין ההתראה, מתחו ביום שישי ראשי השב"כ והמוסד ביקורת על האזרחים הישראלים ועל כלי התקשורת שלא התייחסו ברצינות להתראה והמשיכו לצאת לסיני. הערכות במערכת הביטחון גורסות כי שלוש מכוניות התופת שהשתתפו בפיגועים הוברחו לתוך סיני ככל הנראה מסעודיה אולם ייתכן שהמכוניות הורכבו בתוך סיני - כאמור נעצרו אזרחים מצריים בחשד שסיפקו חומרי נפץ לפיגועים.

גורמים שהשתתפו בחילוץ אמרו כי מכוניתה תופת שהתפוצצה במלון הילטון טאבה הצליחה להפיל אגף במלון, אולם כמות ההרוגים יכלה להיות גבוהה הרבה יותר. שכן בזמן הפיגוע היו במלון כ-600 אורחים וכמה מאות אנשי צוות מצרים.

באשר לזהותם של ההרוגים ממשיכות גם היום הבדיקות הפתלוגיות בדגימות הגנטיות שנאספו מכלל ההרוגים באירוע. כל הגופות שחולצו מהריסות המלון הועברו לביה"ח בנואיבה, שם נטלו אנשי זיהוי פלילי במשטרת ישראל דגימות די.אן.איי טביעות אצבע וצילומי שיניים מן הגופות והעבירו את הדגימות לזיהוי במכון לרפואה משפטית באבו-כביר. ההערכה היום, בניגוד להערכות המוקדמות היא, שחלק גדול מן ההרוגים הם נופשים רוסים וכמה עובדים מצריים של בית המלון.