עמותת אומ"ץ דורשת מנתניהו להתערב בהליכי המעבר של תנובה לחברה ציבורית

אריה ליבנה: "אין סיבה שהמדינה תזניח ותוותר על חלקה בתנובה, שבעבורו שילמה כסף ציבורי רב"

שר האוצר, בנימין נתניהו, נדרש היום (ב`) להתערב בדחיפות בהליכי המעבר של קונצרן תנובה ממעמד של אגודה שיתופית לחברה ציבורית שמניותיה ייסחרו בבורסה. כך דורש אריה ליבנה, יו"ר מזכירות עמותת אומ"ץ - אזרחים למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי.

בנוסף, נתניהו נדרש לשים יד על 12.5% מהמניות ששוויין העתידי כמיליארד שקל - או לפחות 850 מיליון שקל בהנפקה הראשונה המתוכננת, וזאת כדי לממש את חלקה של המדינה בתנובה, שנקבע במסגרת הסדר חובות הקיבוצים.

ליבנה מציין, כי המדינה נטלה על עצמה חלק ניכר ויקר מעלות הסדר הקיבוצים, ולכן הוחלט שהיא תקבל 25% מחלקם של הקיבוצים בבעלות על תנובה לאחר שתופרט (שהם 12.5% מסך כל מניות תנובה). מאחר שבעת עריכת ההסדר לא היו לתנובה מניות כלשהן סוכם, כי האגודה תשמור בנאמנות על חלקה של המדינה ותעביר אותו לידי האוצר ביום שבו תהפוך לחברת מניות.

ליבנה טוען, כי עושה רושם שהמדינה שכחה את חלקה במניות תנובה ונראה בעליל, כי היא אינה עושה דבר כדי להבטיח אותו. הוא מסתמך על פרסומים לפיהם הכריזו ראשי תנובה, כי בעקבות ההנפקה הקרובה יוכלו בעלי המניות לממש את חלקם ולקבל כסף מזומן בתמורה למניות.

ליבנה טוען, כי על-פי הפרסומים, עתידים הקיבוצים לקבל מאות מיליוני שקלים בתמורה וכמקדמה על חשבון המניות, שחלקן שייך למדינה ולא לקיבוצים.

לדברי ליבנה, הערכות השווי של תנובה נעות סביב 8.5 מיליארד שקל, כך שמדובר בערך כספי של למעלה ממיליארד שקל השייכים לאוצר ולא לקיבוצים, אשר מהווים שמינית מהמניות על-פי ההסכם.

"אין כל סיבה שהמדינה תזניח ותוותר על חלקה בתנובה שבעבורו שילמה כסף ציבורי רב", כותב ליבנה ומבקש מהשר להודיע לעמותה באילו צעדים מידיים בדעתו לנקוט, כדי לוודא שחלק המדינה יגיע לקופת האוצר החל מכספי ההנפקה הקרובה הראשונה, ולא יועבר או יימשך לזכות הקיבוצים.

ליבנה שלח עותקים מפנייתו לחברי ועדות הכספים והכלכלה, וכן למבקר המדינה.