3:0 לקרי בסדרת העימותים עם בוש; פרשנים: העימות היה משעמם, לא בטוח שיגרום לשינוי עמדות

בוש הלם בקרי: "אתה יושב בגדה השמאלית, הרחק מהזרם המרכזי בארה"ב" * קרי לבוש: "כשאתה מדבר על משמעת פיסקלית, זה כמו טוני סופראנו שמדבר על 'חוק וסדר'

ג'ון קרי, המועמד הדמוקרטי בבחירות לנשיאות ארה"ב, גבר שוב על יריבו הרפובליקני, ג'ורג' בוש, בעימות הטלוויזיוני השלישי והאחרון ביניהם, שנערך לפנות בוקר (ה') --- כך עולה משני סקרים שנערכו מיד לאחר העימות.

לפי סקר גאלופ, שנערך ביזמת סי.אן.אן ויו.אס.איי.טודיי, במדגם בן 511 צופים, כולם בוחרים רשומים, עם יצוג שווה לדמוקרטים ולרפובליקנים, 52% מהמשיבים אמרו כי קרי זכה בעימות, בעוד שרק 39% העניקו ניצחון לבוש. סטיית התקן של הסקר היא 5%.

התוצאות היו דומות לאלה של סקר שנערך מיד לאחר העימות הטלוויזיוני הראשון בין בוש לקרי, ב-30 בספטמבר, במאיימי. 53% גרסו אז שקרי ניצח, ו-37% טענו שהניצחון ניתן לבוש. בעימות השני הצטמצם הפער, וקרי זכה בניצחון דחוק, בהפרש שהיה בתוך סטיית התקן. עתה הצליח קרי להגדיל שוב את הפער, והתוצאה הסופית היא, איפוא, 3:0.

למעשה, הנשאלים בסקר גאלופ העניקו לקרי נצחון ברוב התחומים שנסקרו. 42% מהנשאלים אמרו, שיש להם דעה טובה יותר על קרי לאחר העימות בעוד שרק 27 סברו כך לגבי בוש. בתשובה לשאלה מי ייטיב לטפל בנושאי בריאות, העדיפו 55% את קרי, 41% את בוש. בהתייחסות לנושאים כלכליים, 51% העדיפו את קרי, 48% את בוש. בנושאי חינוך נרשם כמעט שווייון--- 48% לקרי, 47% לבוש. רק בנושאי מיסים זכה בוש ביתרון קל: 50% מול 47% לקרי.

רוב הנשאלים אמרו, שבוש היה חביב יותר, אך 49% גרסו שקרי שלט טוב יותר בחומר, בעוד שרק 37% גרסו כך לגבי בוש.

לפי סקר של סי.בי.אס., שנערך אף הוא מיד לאחר העימות, 39% סברו שקרי ניצח, ו-25% העניקו ניצחון לבוש. 36% אמרו שהעימות הסתיים בתיקו. גם בסקר זה, העדיפו רוב הנשאלים את קרי בסוגיות שונות. הוא קיבל עדיפות גבוהה במיוחד בשאלות שקשורות לביטוח לאומי.

רק סקר של רשת אי.בי.סי. קבע שהושג תיקו בין שני המועמדים: 42% מהנשאלים אמרו, שקרי המנצח, ו-41% נתנו את התואר לבוש.

כצפוי, חלקו הרפובליקנים על הסקרים. קארל רוב, יועצו הפוליטי של הנשיא ואדריכל מסע הבחירות שלו, טען הבוקר, כי "לנשיא היה ניצחון ברור וחד... שיתן לנו תנופה חזקה לקראת 19 הימים הקרובים".

אין שום ודאות, שניצחון בעימות השלישי יוביל לניצחון בקלפיות, אך כמה אנליסטים אמרו הבוקר, שאין תקדים לכך שמועמד שהובס בשלושה עימותים יוכל לגבור על יריבו בקלפיות האמיתיות. לפי סקר מעקב של אי.בי.סי, יש עתה שוויון בין קרי לבוש: 48% אומרים שיצביעו לקרי, 48% לפלורידה.

העימות, שנערך בקמפוס של אוניברסיטת אריזונה, בעיר טמפי, היה התנצחות כמעט בלתי פוסקת בין שני המועמדים על נושאי פנים. בוש נטה לתקוף את מה שכינה הרקורד הליברלי-שמאלני של קרי, בעוד שהמועמד הדמוקרטי העדיף לעסוק, בדרך כלל, במהות הנושאים והפציץ את השומעים בסטטיסטיקות.

הנשיא טען, שקרי חוטא ב"הגזמות" ושהוא משמיע "רשימות מייגעות של קובלנות" והבטחות ריקות. "אתה יודע, יש זרם מרכזי בפוליטיקה האמריקנית בעוד שאתה יושב בגדה השמאלית הרחוקה מזרם זה", אמר בוש. "למעשה הרקורד שלך הוא כזה שבהשוואה אליך טד קנדי הוא הסנטור השמרני ממסצ'וסטס". (משחק מילים: קנדי מתואר תמיד בסנטור הליברלי ממסצ'וטס).

למעשה, בוש ניסה רוב הזמן לשים ללעג את קרי, ליטול ממנו את הלגיטימיות של נשיא פוטנציאלי, אך הוא נתקל בחומה בצורה של נואם קר רוח שהדף בקלילות, לפעמים בהומור, את התקפות בוש.

לאחר שבוש תקף את קרי בגלל העדר משמעת פיסקלית, השיב קרי: "לקבל הרצאות ממר בוש על משמעת פיסקלית שקול לשמוע מטוני סופראנו על חוק וסדר בארה"ב".

השנים התנצחו על הזכות להפלות, נישואים חד-מיניים, האיסור (שתוקפו פג בינתיים) על מכירת כלי-נשק אוטומטיים לציבור, שכר מינימום, ביטוח רפואי וחינוך. בנושא ההפלות, הבטיח בוש "לקדם את מורשת החיים", אך התחמק משאלה אם יפעל לשינוי החקיקה הקיימת המתירה הפלות ע"י מינוי שופטים שמרניים, מתנגדים להפלות, לבית-המשפט העליון. קרי יצא, לעומתו, בהתחייבות חד-משמעית, שלא ימנה שופטים כאלה.

בוש קרא, כדרכו, להפריט חלק מהביטוח הלאומי, כלומר לאפשר לעובדים צעירים לפתוח חשבונות חיסכון לטווח ארוך. קרי השיב לו, שבכך יבוא קץ על כל תכנית הביטוח הלאומי, שתיקלע לגירעון של שני טריליון דולר.

המועמד הדמוקרטי קרא להעלות בהדרגה את שכר המינימום לשבעה דולר, אך בוש התחמק מהשאלה והחל לדבר על חינוך כדרך להתרוממות מעוני.