פרנק לואי והאחים רובן מציעים להשתלט על קבוצת הנדל"ן הבריטית צ'לספילד

ההצעה, ששווייה כ-2.1 מיליארד ליש"ט, כוללת נטילת חוב ומותנית בהיענות מצד 75% מבעלי המניות

קבוצת ווסטפילד האוסטרלית, שבבעלותה מרכזי קניות רבים בעולם ונמצאת בשליטת הישראלי לשעבר פרנק לואי, וכן חברת הנדל"ן האוסטרלית מולטיפלקס גרופ, והאחים רובן מבריטניה, הגישו הצעת רכש משותפת בהיקף של 585 מיליון ליש"ט לדואלגייד, הבעלים של חברת הנדל"ן הבריטית צ'לספילד.

ההצעה, ששווייה כ-2.1 מיליארד ליש"ט, כוללת נטילת חוב, והיא מותנית בהיענות מצד 75% מבעלי המניות של דואלגייד, כאשר העיסקה צפויה להיות מושלמת בנובמבר.

בעלי כ-87% ממניות דואלגייד, בכללם משפחת המייסד, אליוט ברנרד, הציעו למכור את המניות שלהם לווסטפילד ולאלדרסגייט, הנמצאת בבעלות שווה של מולטיפלקס והאחים רובן.

בנק ההשקעות רוטשילד, המייעץ לדואלגייד בעיסקה, המליץ שיתר בעלי המניות ייענו להצעה, ששווייה גבוה ב-38% מהסכום ששילמה דואלגייד בזמן רכישת צ'לספילד באפריל.

הצעת הרכש המשותפת שהוגשה בשבוע שעבר באה במקומה של הצעת רכש בודדת מצד ווסטפילד, שהציעה 585 מיליון ליש"ט במזומן, ועוררה חששות בקרב משקיעים כי תביא בכך למאבק השתלטות יקר עם מולטיפלקס, המחזיקה ב-5.8% ממניות צ'לספילד.

הרכישה הבריטית תואמת את אסטרטגיית הצמיחה של ווסטפילד ומולטיפלקס, ששמו להם ליעד לפתח מרכזי קניות בבריטניה, שבה שיעור הצמיחה צפוי להמריא עם המעבר של קונים מחנויות מקומיות לטובת מרכזי קניות גדולים.

"מולטיפלקס רואה בשוק הבריטי כשוק מפתח לצמיחה של עסקיה, והצעת הרכש לדואלגייד צפויה להאיץ באופן משמעותי את תוכניות הצמיחה שלה בבריטניה", אמר מנכ"ל מולטיפלקס, אנדרו רוברטס, בהודעה שפרסם.

תוכניות התאגיד המתמודד לפצל לאחר השלמת העסקה את נכסיה של צ'לספילד: על פי התכנית, מרכז הקניות "מרי היל", שבקרבת ברמינגהם, מרכז הפיתוח העירוני ברודוויי בברדפורד, ומרכז הקניות ספרוספילד בצפון אירלנד יעברו כולם לבעלות מלאה ולניהולה של ווסטפילד.

ווסטפילד ומולטיפלקס יחזיקו כל אחת ב-25% מ"ווייט סיטי", שיהיה מרכז הקניות הגדול ביותר בבריטניה לאחר השלמתו. מולטיפלקס בונה את ווייט סיטי.

אלדר סקייד תהיה הבעלים של 6 מרכזי קניות, בכללם אוקטגון סנטר בהיי וויקומב שמחוץ ללונדון, והיא תחזיק ב-50% ממניות פרויקט הפיתוח סטרייט פורד סיטי טאון סנטר בלונדון, ו"פדינגטון באסין" במרכז לונדון. היא תקבל לידה בעלות מלאה על אתר פיתוח בניוקאסל.

ווסטפילד, שבבעלות פרנק לואי - ישראלי לשעבר, שעזב את הארץ בשנת 1952, לאחר שעלה לארץ מצ'כוסלובקיה לשעבר - התמודדה לפני שבועות אחדים על השליטה על צ'לספילד מול חברה אוסטרלית נוספת, מולטיפלקס.

האחרונה - חברת בנייה - בונה עתה את איצטדיון וומבלי החדש בלונדון.

יצוין שבחברת הנדל"ן הבריטית צ'לספילד, מושקע גם איש העסקים הישראלי, בני שטיינמץ.

ווסטפילד, החברה השישית בגודלה באוסטרליה, נמצאת בשליטת משפחת לואי בראשותו של האב פרנק, 73, המדורג במקום השלישי ברשימת עשירי אוסטרליה, עם הון פרטי שמוערך בכ-3.7 מיליארד דולר אוסטרלי, כך על פי רשימת השבועון האוסטרלי ביזנס ריביו וויקלי, נכון לשנת 2003.

שטיינמץ רכש נתח של 7.8% ממניות צ'לספילד בדצמבר 2002, בסכום שנאמד ב-55 מיליון ליש"ט, כ-85 מיליון דולר נכון לשער החליפין דאז.

על מנת שהצעת הרכש של ווסטפילד תתקבל, עליה לזכות בתמיכתם של האחים דיוויד וסיימון רובן, בני מהגרים יהודים מעיראק, שהקימו בשנות ה-90 את חברת המסחר במתכות טרנס וורלד.

האחרונה נמכרה בשנת 2000 לאיל ההון הרוסי, רומן אברמוביץ', שרכש לפני כשנה את קבוצת הכדורגל האנגלית צ'לסי.

לואי שומר על קשרים אמיצים עם ישראל. הוא מושקע בסטארט אפ AMT בו שותפים גם אלרון וקובי ריכטר.