חשיפה: סדאם חוסיין אילץ חברות שסחרו עם עיראק להטיל חרם על ישראל

כך עולה ממסמכים שחשפו באחרונה חוקרים של הקונגרס בוושינגטון.

שליטה המודח של עיראק, סדאם חוסיין, אילץ חברות זרות שסחרו עם בגדד, במסגרת מבצע "מזון תמורת נפט", להטיל חרם על ישראל. כך עולה ממסמכים שחשפו באחרונה חוקרים של הקונגרס בוושינגטון.

הקונגרס חוקר מבצע "מזון תמורת נפט" בשל חשדות לאי סדירויות באו"ם ובחברות שנשאו ונתנו עם עיראק, כדי לשווק לה מזון ותרופות תמורת שוברים למשלוחי נפט.

לפי ידיעה המתפרסמת בעיתון "ניו-יורק פוסט", חשפו החוקרים באחרונה העתקי מסמכים בין משרד הבריאות העיראקי לבין ספקי מזון ותרופות מרוסיה וממצרים, שבהם חתמו הספקים על התחייבויות "לא לשאת ולתת עם ישראל" ולא לשלוח חומרים לעיראק דרך ישראל.

"אנו מאשרים בזאת את מחויבותנו ואת התחייבויותנו לא לשאת ולתת עם ישראל", נאמר בהתחייבויות. "במקרה של הפרת התנאי הזה, הצד העיראקי יהיה רשאי בהחלט לבטל את החוזה ולבטל כל עסקות עתידיות עם חברתנו".

החוקרים, אנשי צוות של ועדת היחסים הבינלאומיים של בית-הנבחרים, אינם יודעים עדיין באיזו מידה היתה נפוצה הדרישה להחרים את ישראל, או האם חברות אמריקניות היו מעורבות בחרם כזה, אך היבט אמריקני כזה ייבדק. ב-1978 קיבלה ארה"ב חוק האוסר על חברות אמריקניות להשתתף בחרם כזה.

במקביל, מתנהלות חקירות כנגד חברות-בנות אמריקניות של חברות אירופיות שחתמו על הסכמי כניעה לדרישה לקיים חרם על ישראל. בין המסמכים של משרד הבריאות העיראקי כלולה רשימה של חברות זרות שסדאם חוסיין אסר עליהם לסחור עם עיראק כנראה בגלל קשריהן עם "ישויות ציוניות".

כמה מהחוקרים שואלים אם או"ם ידע על המתרחש מתחת לאפו, כלומר על החרם על ישראל.