שלמה שני: אין למנוע קבלה לעבודה רק משום שלאיש קרוב משפחה בארגון

"בתנאי שבהתמודדות על המכרז לא ניתנה עדיפות על בסיס הקרבה"

"באופן עקרוני עמדתי היא, שכל קליטה של עובד לתפקיד צריכה להיעשות על-פי כישוריו, ולא לפי שום קריטריון אחר. אך מאידך לא צריך לקפח אף אחד. לכן לא צריך למנוע מאדם לקבל עבודה רק משום שהוא קרוב משפחה של בעל תפקיד אחר באותו ארגון או מפעל. לכן איני רואה בעיה אם באותו מקום עבודה יועסקו בני משפחה, אך בתנאי שבהתמודדות על אותו מכרז הם לא קיבלו עדיפות על בסיס קרבתם המשפחתית, אלא נערכה התמודדות הוגנת על הכישורים הדרושים לתפקיד". כך אומר יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שלמה שני.

שני טוען, כי קליטת בני משפחה באותו מקום עבודה היא תופעה שפוחתת והולכת. "הזכות או היכולת להתקבל לעבודה בגלל קרבת משפחה לעובד קיים היתה נפוצה מאוד בעבר. זה היה קיים לא רק בנמלים, אלא גם בהרבה מקומות עבודה אחרים, כמו למשל באגד, שבו קיבלו לעבודה רק בני חברים וכך גם בחברת חשמל ואפילו במשרדי הממשלה. אך בשנים האחרונות התופעה הזו מצטמצמת. אני אישית, בתוקף תפקידי, חותם על כל הסכמי העבודה עם המעסיקים. לא היה שום הסכם שבו דרשנו מתן עדיפות לקליטת בני משפחה".

בהקשר לתביעה שהגישה ההסתדרות לאחרונה בענין קליטת עובדים בנמל אשדוד, אומר שני: "קראתי את הפרשנות והביקורת, והן היו לא נכונות. הטיעון שלנו הוא, שהנהלת הנמל הכבידה בתפקידים מסוימים, כדי למנוע קליטת אנשים בעלי כישורים מתאימים. מאחורי התביעה עומדת עמדתנו, שלא ייווצר מצב שבו יערימו קשיים או יידרשו כישורים עודפים, כדי למנוע מבני משפחה להיקלט".

"גלובס": נניח שקלטו בן משפחה רק בזכות כישוריו, האם אינך חושב שזה יביא אח"כ לתופעות שליליות בתוך המערכת?

שני: "תפקידה של המערכת הפנימית בכל ארגון הוא למנוע תופעות כמו מתן העדפות בתוך המערכת. ההסתדרות אינה שומרת הסף בעניין וזה לא תפקידנו".

היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד דורית טנא-פרצ'יק, דוחה את הפרשנות שניתנה בתקשורת לתביעה שהוגשה ע"י ההסתדרות בעניין קליטת עובדים בנמל אשדוד.

לדבריה, "מהותו של התיק הזה היא דרישתנו למסירת מידע מלא לנציגי ההסתדרות שיושבים בוועדת המכרזים אשר דנה בבחירת העובדים. לא ייתכן שנציג ההסתדרות בוועדה לא יהיה שותף מלא ולא יקבל תיק מלא על האדם המתמודד בטרם כניסתו לתפקיד".