D&B העולמית: הצמיחה בישראל ב-2004 - 3.8%; מספר גורמים מסמנים האטה בחציון השני

מציינים את הירידה בצמיחת הייצוא, התאוששות חלשה של הצרכיה הפרטית, ורמת האבטלה שדורכת במקום כגורמים ממתנים

דו"ח חודש אוקטובר של חברת D&B העולמית מעריך כי הצמיחה בישראל לשנת 2004 תגיע לשיעור של 3.8% . ההערכה הקרובה יותר להערכת בנק ישראל ( 3.7% ) מאשר להערכת הלמ"ס שהתפרסמה אתמול העומדת על 4%.

כלכלני החברה טוענים כי למרות הצמיחה של המשק הישראלי בשיעור של 4.1% בחציון הראשון של השנה, הרי שקיימים מספר גורמים המסמנים האטה בצמיחה בחציון השני. לדברי הכלכלנים ישנם סימנים של ירידה בצמיחת הייצוא מישראל ברבעון השלישי של השנה הנובע בין היתר מהירידה בביקושים העולמיים.

כמו כן למרות שהצריכה הפרטית עלתה בחציון הראשון, הרי שההתאוששות שלה נחלשה. גם בתחום התעסוקה, רמת האבטלה נותרה על 10.7% . מחברי הדו"ח מתייחסים גם לרמת מוסר התשלומים בישראל ומציינים כי החל מהרבעון הרביעי של שנת 2003 קיים שיפור במוסר התשלומים במשק הישראל המעיד אף הוא על שיפור בנתוני המשק.

ראובן קובנט, מנכ"ל D&B ישראל, מתייחס לניתוח המגיע ממרכז החברה בארה"ב ואומר, כי נתוני דן אנד ברדסטריט העולמיים מצטרפים להערכה של דן אנד ברדסטריט ישראל כי קיימת האטה בצמיחה בישראל ועל כן נתוני הצמיחה בחציון הראשון של השנה לא יחזרו בחציון השני.

הערכה זו נתמכת במדדים שמפרסמת החברה בישראל. לדוגמא, מדד הסיכון הענפי מראה בספטמבר על החמרה נוספת במצב העסקים במשק הישראלי ועומד על 17.5% של עסקים בסכנת סגירה, הסיכון הענפי במשק נמצא במגמת עלייה מאז אפריל 04 וזאת אחרי מספר חודשים בהם הראה המדד על שיפור משמעותי בין דצמבר 03 ועד אפריל .