הרשות לחשמל ממליצה להוציא מידי חב' החשמל הקמת התחנה הסולארית

דוד אסוס: הרשות לחשמל המליצה למשרד התשתיות להעביר את הקמת התחנה לחברת סולל

הרשות לשירותים ציבוריים חשמל ממליצה להוציא מידי חברת החשמל את הטיפול בתחנת הכוח הסולארית הראשונה שאמורה לקום בארץ. כך עולה מדברים שאמר היום (ג') יו"ר הרשות, דוד אסוס, בכנס של הרשות בענייני איכות הסביבה.

לדבריו, הרשות לחשמל המליצה למשרד התשתיות להעביר את הקמת התחנה לאחריות ולבעלות חברת סולל, שהיא החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת הקמה של תחנה גדולה מסוג זה. הכוונה היא להקים תחנה בהספק של 100 מגוואט, שבה אמורים להיות מושקעים 200-150 מיליון דולר, באיזור הנגב.

אסוס אמר, כי הוא מתנגד לכוונת משרד התשתיות לפרסם מכרז. הוא חושש, כי במקרה כזה לא תיבחר טכנולוגיה ישראלית, אלא טכנולוגיה של חברה זרה. לדברי אסוס, יש להעדיף טכנולוגיות ישראליות כדי לשמר אותן לטווח הארוך. אסוס מציע, כי התחנה הראשונה תהיה פיילוט לעתיד.

להערכתו, ניתן יהיה לייצר חשמל בעלות של 12 סנט לקווט"ש בשלב הראשון, ובשלב מאוחר יותר ב-8 סנט לקווט"ש. מחיר ייצור חשמל באנרגיית השמש יקר בעשרות אחוזים מייצור באמצעים הקונבנציונליים, כמו פחם, מזוט וגז.

עם זאת, תחנה כזו מחזירה את ההשקעה בשל החיסכון שנגרם כתוצאה מאי-זיהום הסביבה. לדברי אסוס, יש לחברת החשמל משימות כבדות, ולכן אין להפקיד בידיה את הקמת התחנה הסולארית, אלא אם כן לא תהיה ברירה אחרת. הוא גם העריך, כי חברת החשמל תקים את התחנה בעלות גבוהה יותר, לעומת יזם פרטי.

לדברי אסוס, גם אם הציבור יצטרך לשלם קצת יותר עבור חשמל, בעקבות הכנסת טכנולוגיית אנרגיית השמש, הדבר כדאי מאוד לטווח ארוך בגלל שיקולי איכות הסביבה.

אסוס הוסיף, כי אם התחנה לא תוקם, המדינה לא תעמוד ביעד של הכנסת אנרגיות מתחדשות כפי שקבעה הממשלה - 2% מכלל ייצור החשמל עד 2007 ו-5% עד 2016. אסוס הציע, שחברת החשמל תשלם פרמיות ליזמי אנרגיות מתחדשות, וזאת במסגרת העלויות המוכרות על-ידי הרשות לחשמל.

בהתייחסו להקמת תחנת כוח פחמית נוספת, אמר אסוס, כי דחייה נוספת של הפרויקט תהיה טעות, שכן בראייה אסטרטגית ארוכת טווח חובה להקים תחנה פחמית נוספת, ולא להסתפק רק בגז טבעי. לדבריו, אין בעולם מצב שמדינות משתמשות בגז טבעי כמקור יחיד של ייצור חשמל. עם זאת, הוא דורש, כי התחנה תוקם באמצעות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, המונעות את זיהום הסביבה.

משרד התשתיות וחברת החשמל כבר הודיעו, כי התחנה הפחמית הבאה תוקם בטכנולוגיה המתקדמת ביותר הקיימת בעולם.

נציגי המשרד לאיכות הסביבה אמרו בכנס, כי המשרד בוחן אפשרות להשבית יחידות ייצור חשמל מאוד מיושנות, כדי להפחית את זיהומי האוויר. עוד סבורים במשרד לאיכות הסביבה, כי המדינה צריכה לתת תמריצים לחיסכון באנרגיה, כדי להפחית את צריכת החשמל.