בוש-קרי מציגים: מלחמת השמצות עיראקית

הרפובליקנים הדביקו לג'ון קרי תווית של פוליטיקאי הפכפך ואדם רכרוכי. הדמוקרטים תיארו את בוש כמנהיג שחצן, נטול יכולת להודות בשגיאות וחסר אחריות

מסע הבחירות בארה"ב נכנס לשלב הגמר והמתמודדים הסירו את הכפפות. אומנם מתחילתה אופיינה המערכה בהטחת עלבונות אישיים, אך נראה שבימים האחרונים נפרצו כל הסכרים וההשמצות מככבות בקמפיינים של בוש וקרי.

הרפובליקנים הדביקו לג'ון קרי, המועמד הדמוקרטי, תווית של פוליטיקאי הפכפך ואדם רכרוכי. הדמוקרטים תיארו את בוש כמנהיג שחצן, נטול יכולת להודות בשגיאות וחסר אחריות.

בדרך כלל, המטחים האלה נורו מפיות השחקנים המשניים: דוברים, פעילים, יועצים. עכשיו, כשהסקרים מצביעים על מירוץ שעלול להיות מהצמודים בהיסטוריה, מתגייסים המועמדים עצמם להטלת רפש על היריב, כשהמטרה היא להראות שהיריב אינו ראוי, ואינו כשיר, להנהיג את המעצמה היחידה בעולם. ציר ההאשמות הוסיף להיות עיראק.

בנאום בחירות באייווה, מדינה מתנדנדת במערב התיכון, ששתי המפלגות נאבקות עליה בלהט, אמר קרי, כי בוש "מתכחש" למציאות בעיראק.

"הנשיא אומר שהוא מנהיג", הכריז קרי. "ובכן, אדוני הנשיא, העף מבט אחורה. אין שם אף אחד. זו אינה מנהיגות".

קרי הוסיף: "אם הנשיא בוש אינו מכיר בבעיות בעיראק, הוא לא יוכל לפתור אותן. אני מכיר בהן ואני אפתור אותן (בשלב זה הקהל קם על רגליו והחל להריע). אני יודע שאוכל לעשות זאת... התוהו ובוהו בעיראק חמור לא רק מבחינתנו אלא גם מבחינת בעלות בריתנו ושכנותיה של עיראק".

בוש, מצידו, בנאום בעיר אחרת באיווה, אמר כי קרי "נעדר הבנה בסיסית" של המלחמה בעיראק ואין לו יכולת לנצח במלחמה בטרור.

"הנשיא הבא, המפקד העליון של הצבא, חייב להוליך אותנו לניצחון במלחמה הזו, ואינך יכול לנצח במלחמה אם אינך מאמין שאתה אכן נלחם", אמר בוש.

בהתייחסו לאבו מוסאב שארגאווי, הטרוריסט שמוביל את מסע ההתנגדות לארה"ב ושהכריז באחרונה על נאמנותו לא-קאעידה, אמר בוש: "אם זארקאווי וחבריו לא היו עסוקים בניהול מלחמה נגד הכוחות האמריקניים, הם היו מנהלים חיים פרודוקטיביים, לדעת סנטור קרי? בוודאי שלא. לפיכך המלחמה בעיארק אינה סטיה מהמטרה העיקרית (של לוחמה בטרור, כפי שטוען קרי) אלא מרכיב מרכזי במלחמה בטרור".

סנטור ג'ון אדוארדס, המועמד לסגן הנשיא, שהחל את מסע הבחירות בנאומים חיוביים ואופטימיים, שינה את הטון בימים האחרונים. בנאום שנשא אתמול באוהאיו, כינה אדוארדס את בוש וסגנו, דיק צ'ייני, "נטולי יכולת" ("אינקומפטנטים").

"האמת היא, שכל הבלגן בעיראק נובע מהעובדה שהנשיא וסגן הנשיא הם חסרי יכולת", אמר אדוארדס. "הם גילו חוסר יכולת כאשר הם הקימו את הקואליציה; הם גילו חוסר יכולת כאשר שרטטו את תכנית המלחמה. אם אתם רוצים לדעת כיצד יצליחו הנשיא וסגן הנשיא במלחמה בטרור, אתם צריכים רק לבחון את חוסר היכולת שלהם בעיראק". אדוארדס השתמש במילה "אינקומפטנט" שבע פעמים בנאומו.

ובינתיים, חשף בעל ברית של הנשיא, הכומר פט רוברטסון, עובדה מפתיעה על הלך הרוח של בוש לפני פרוץ המלחמה בעיראק. רוברטסון, מראשי הנוצרים האוונגלים, אמר בראיון ב-סי.אן.אן.כי נפגש עם בוש במארס 2003 וקרא לו להכין את העם בארה"ב לקרבנות כבדים במלחמה המשמשת ובאה. בוש השיב, לפי רוברטסון: "לא יהיו לנו שום קרבנות". הבית הלבן הכחיש כאילו בוש אמר זאת.