קובי הבר: כל תוספת להתנתקות תצטרך לבוא על חשבון סעיפים אחרים בתקציב

עלות התוכנית כולה, כולל פינוי כוחות צה"ל, תגיע ליותר מ-5 מיליארד שקל בשנים 2006-2005

עלות חוק הפיצויים למפוני חבל עזה וצפון השומרון במסגרת תוכנית ההתנתקות, צפויה להגיע ל-3 מיליארד שקל, לאחר שראש הממשלה, אריאל שרון, הוסיף לו 200 מיליון שקל. כך מתברר מהחוק שהובא היום (א') לאישור הממשלה.

עוד מתברר, כי עלות תוכנית ההתנתקות כולה - כולל פינוי כוחות צה"ל - תגיע בשנים 2006-2005 ליותר מ-5 מיליארד שקל. ישראל טרם ביקשה מארה"ב סיוע במימון החלק הצבאי של הנסיגה, ולא ברור אם בקשה כזו תיענה.

שרון נשא דברים בפתח ישיבת הממשלה ואמר, כי החוק יקל ככל הניתן על המתיישבים אשר יפונו. "אני בטוח שגם אלו שמתנגדים לתוכנית ההתנתקות, לא ירצו להקשות על המתיישבים", אמר. החוק יובא בשבוע הבא לקריאה ראשונה בכנסת.

יעד הגרעון בתקציב המדינה ל-2005 עלה ב-0.4% תוצר ל-3.4%, כאשר הגידול לדברי האוצר הוא לצורך מימון ההתנתקות. שיעור ההוצאה הממשלתית עלה ב-1% נוסף ל-2%, תוספת של 2.2 מיליארד שקל.

גורמי כלכלה וממשלה בכירים העריכו, כי לא מן הנמנע שסך הוצאות ההתנתקות ב-2005, לרבות למערכת הביטחון ולמשטרת ישראל, יהיו גבוהות יותר, וכי תידרש אולי הגדלה נוספת בהוצאות, מעבר להגדלה שכבר נקבעה.

הממונה על התקציבים, קובי הבר, הבהיר, כי כל חריגה בשנת 2005 בשל הוצאות ההתנתקות, תמומן מתוך מסגרת תקציב המדינה. "יכול להיות שנידרש להוציא יותר מ-2.2 מיליארד שקל, אבל אנחנו לא ניתן למסגרות התקציב להיפרץ, מעבר לגידול שנקבע.

"לא נפרוץ את המסגרות ולא ניתן לאחרים לפרוץ אותן, כי זה רע לכלכלה, מסכן את האמינות הפיסקאלית ואת דירוג האשראי שלנו, וזה יכול לגרום לעליית הריבית", אמר הבר.

הממשלה אישרה היום תוכנית לחיזוק שדרות ויישובי סובב עזה, מושבים וקיבוצים. תוכנית זו מוסיפה סיוע מיוחד של 80 מיליון שקל, המשלימה תוכנית בהיקף כולל של 180 מיליון שקל.

לדברי שרון, הממשלה רואה בשדרות וביישובים עוטף עזה, נכסים ברמה לאומית. "מטרת התוכנית לחזק את תושבי היישובים, לעודד אוכלוסיות חדשות להגיע לאיזור, לקדם את התעשייה המקומית וליצור איכות חיים גבוהה יותר".

התוכנית כוללת הזרמת 20 מיליון שקל ליצירת 200 מקומות עבודה בשדרות. כן מדובר בהנחה של 20% בתשלומי הארנונה, ובמענקים להקמת מפעלים ולהעתקת קווי ייצור לעיר.