יו"ר האיחוד החקלאי: שינוי שיטת הקמת השכונות ליד קיבוצים ומושבים יגרום לביטול עיסקאות

טוען גם שאין אפשרות לשווק את הקרקעות במיכרזים * שמחון: המינהל עלול לשתק את הרחבת היישובים

עיסקאות לבניית אלפי בתים במושבים ובקיבוצים יבוטלו, אם מינהל מקרקעי ישראל ישנה את שיטת הקמת השכונות החדשות לצד ישובים אלו. כך אמר היום (ד') יו"ר האיחוד החקלאי וראש המועצה האיזורית דרום השרון, מוטי דלג'ו, ביום עיון של פורום המאה ה-21.

דלג'ו גם אמר, כי שינוי השיטה יגרור גל של תביעות משפטיות שיגישו המושבים והקיבוצים נגד המינהל, בבקשה לחייב אותו להחזיר למושבים ולקיבוצים את דמי הפיתוח שהושקעו בפיתוח הקרקעות בשכונות אלה.

דלג'ו התייחס לכוונת המינהל לגבות מחיר מלא, עבור המגרשים הכלולים בשכונות החדשות. עד כה היקצה המינהל את המגרשים במחצית מערכם, וייעד אותם לבני מושבים וקיבוצים בלבד. תוכניות המינהל לגבות מחיר מלא הן פועל יוצא של חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, ואשר פורסמה לראשונה ב"גלובס".

רובינשטיין קבע, כי אין להמשיך בשיטה הקיימת של הקצאת המגרשים, ויש לגבות מחיר מלא עבור המגרשים. לדעת רובינשטיין, השיטה הקיימת מעשירה שלא כדין את חברי המושבים והקיבוצים, תוך עיוות מדיניות מועצת מקרקעי ישראל.

דלג'ו התייחס גם למשמעות פסק דין שנתן לאחרונה שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גבריאל קלינג, בו נקבע, כי יש לשווק את הקרקעות במיכרזים. שיטת המיכרזים, אמר דלג'ו, איננה יכולה לבוא בחשבון, שכן הרחבות המושבים והקיבוצים נעשות באמצעות ועדת קבלה וקריטריונים שקובעים היישובים, בעוד שיטת המיכרזים תחייב את המושבים והקיבוצים לקבל כל אחד לתחומם.

בימים האחרונים פנו לרובינשטיין המינהל ומינהלת הסדר החובות במושבים, וביקשו ממנו לבחון את מעמדו של המשקם. עד כה היתנה המשקם את הקצאת המגרשים לחברי מושבים הכלולים בהסדר החובות של המושבים, בתשלום של 5,000 דולר למשקם עבור כל מגרש.

לפי שעה לא ברור, האם רובינשטיין יקבע תנאים מועדפים לחברי מושבים הכלולים בהסדר החובות, או יחייב אותם בתשלום מלא עבור המגרשים.

במקביל, פנה מטה תנועות ההתיישבות לרובינשטיין, בבקשה להורות למינהל מקרקעי ישראל שלא להגיש כל הצעות שינוי להחלטה 737, באופן שיש בו כדי לפגוע במגזר החקלאי.

היועץ המשפטי של המטה, עו"ד עמיהוד בן-פורת, טוען, כי בכוונת המינהל לשלול מן המתיישבים את ההפרש בין המחיר שגובה המינהל בהרחבות מושבים וקיבוצים לבין מחיר השוק, וכי החלטה כזו מתעלמת מזכויות החקלאים בקרקע.

מזכיר תנועת המושבים, שלום שמחון, אמר, כי המינהל מנסה לבצע מחטף, אשר יגרום לשיתוק ההרחבות בקיבוצים ובמושבים. לדבריו, הדבר פוגע גם ביישום חוק גל להסדר חובות המושבים ולנזק כבד להתיישבות