מ"מ השר לאיכות הסביבה אילן שלגי תובע להוציא את כלובי הדגים ממפרץ אילת

שלגי לוועדה משותפת בכנסת: הדחייה בביצוע דו"ח צוות המדענים הבינלאומי היא משיקולים כלכליים ולא מדעיים

מ"מ השר לאיכות הסביבה אילן שלגי תבע אתמול (ב') להוציא את כלובי הדגים ממפרץ אילת. שלגי אמר לוועדה משותפת בכנסת שהדחייה בביצוע דו"ח צוות המדענים הבינלאומי היא משיקולים כלכליים ולא מדעיים. שלגי ציין כי משרדו עקבי בסוגיה זו, והוא ימשיך במאבק השרה היוצאת יהודית נאות להוצאת הכלובים.

"ישראל איננה ולא תהיה רפובליקת בננות. כל החלטה תתקבל משיקולים ענייניים ולא על פי לחצים של אינטרסנטיים", אמר שלגי. מנכ"ל משרדו ד"ר מיקי הרן השלימה למרות הסתייגות מסוימת: "היות ומדובר בדו'ח של מדענים, לא בכל נושא יש תשובה חד-ערכית. למדנו את הדו"ח והוא תומך בעמדתנו מבחינה מקצועית ומההיבטים של איכות הסביבה".

המדען הראשי של המשרד ד"ר מיכאל בייט תבע להכין תכנית ליישום הדו"ח המדעי, גם אם המדענים הדגישו שקיימים מספר גורמים לזיהום המפרץ. אבל הם ציינו כי גם לגביהם אין ספק שכלובי הדגים הם חלק מהמכשול. לפיכך, הוועדה המשותפת של ועדות הפנים והמדע בראשות ד"ר לאה נס (ליכוד) קבעה בסיכום כי "לא ניתן לדחות את מועד הוצאת הכלובים לעוד 6-8 שנים, וככל שנקדים להוציאם מהמפרץ כן ייטב".

דווקא לנציג עמותת צלול, שמובילה את המסע להוצאת הכלובים,יריב אברמוביץ, נראה מקריאת הדו"ח כי עולות ממנו "סטיות פנימיות ולוגיות, אי דיוקים וחריגה מהמנדט שניתן למדענים, וכי קיים חשש לניגודי עניינים שנמצא כעת בדיון משפטי".

גם בעיני ראש עיריית אילת, יצחק הלוי, "ברור לחלוטין שאין מסקנות חד משמעיות, ועל כן בהוויה העירונית יש מערכת שלמה של שיקולים אליהם חייבים להתייחס בעניין זה". הלוי הוסיף כי "בחינת העניין חייבת גם להתייחס למשאבים הכלכלי, המדעי והאנושי שבכלובי הדגים, שמעניק לעיר עושר כלכלי והשכלתי". הוא ביקש מהממשלה לקבל החלטה בהקדם וציין כי אי אישור תמ"א 13 פוגע באילת גם בתחומים אחרים.

אבל ד"ר נס קבעה בסיכום כי "גם אם הדעות חלוקות לגבי דו"ח המדענים, לא נוכל לאפשר לעוד עשור לחלוף ללא פתרון. עלינו לפעול לפי עקרון הזהירות המונעת. אם ישנה הסכמה לגבי הוצאת הכלובים מהמפרץ, חייבת להתקבל החלטה מעשית. אבל אם הביצוע יהיה תלוי גם במימון, הכלובים לא יצאו לעולם מהים", אמרה יו"ר הוועדה.