ועדת משנה של ועדת הכספים דחתה ההכרעה בבקשת משפחת יצחק שמיר לסיוע באשפוזו

נציג המשפחה יוכל להציג את טענותיו בפני הוועדה, בה קיימים חילוקי דעות בנוגע לבקשה

ועדת משנה של ועדת הכספים קיימה היום (ג') דיון ראשוני בדלתיים סגורות על בקשת שולמית שמיר, אשת ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר, לסייע למשפחה לממן את אישפוזו במוסד סיעודי. שמיר הוא בן 89. הוועדה שמעה פרטים ראשוניים שנמסרו מהמשפחה ליו"ר, ח"כ אברהם שוחט (עבודה), אולם לא קיבלה שום החלטה.

שוחט נענה לבקשת פרקליט המשפחה לנמק את הבקשה, ולכן הוזמן להופיע בישיבה הבאה של ועדת המשנה כדי להשמיע את טיעוניו וההחלטה תתקבל לאחר מכן. הדעות בוועדת המשנה חלוקות לגבי עצם הבקשה.

שוחט אמר, כי שאלת מימון השירותים הרפואיים מטעם המדינה לשמיר היא חריגה בתוכנה, מאחר שראשי ממשלה לשעבר כמו שרים, חברי כנסת ואחרים אינם זכאים לכך מאפריל 1986. עם זאת הוא ציין, כי תוכן הבקשה חריג ולכן הוא נעתר בחיוב לבקשת עורך הדין לתת לו זכות שימוע בוועדה לפני קבלת ההחלטה.

הדיון החסוי התקיים לאחר ישיבה פתוחה של ועדת המשנה שהוקמה השנה, כדי לגבש מחדש את ההטבות והתנאים הנילווים שניתנים לנשיאי המדינה ולראשי הממשלה לשעבר.

שוחט אמר, כי אין זה סוד שהקמת ועדת המשנה לטיפול בנושאים אלה היתה חיונית עקב שינוי המודלים וטווחי הגיל של הנשיאים וראשי הממשלה, אשר עורר את הצורך לגבש אמות מידה חדשות לגבי ההטבות והתנאים הנילווים שמגיעים להם לאחר פרישתם. זאת, כדי למנוע דרישות להטבות חריגות שעולות מדי פעם.

שוחט הורה ליועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד אנה שניידר, לאסוף נתונים רלבנטיים לסוגיית הזכויות מלשכת הנשיא ומלשכת ראש הממשלה. כמו כן התבקשה שניידר לערוך השוואה עם ההתייחסות לבעלי תפקידים בכירים לשעבר במדינות אחרות. גם מהחשב הכללי ביקש שוחט להכין תמונה השוואתית.

שניידר פרטה באוזני הוועדה את הנתונים שכבר קיבלה, ולפיהם נשיא לשעבר זכאי בתחום השירותים הרפואיים והאישפוז לכיסוי מלא של ההוצאות שהוא זקוק להם. זכאות זו חלה גם על בן/בת הזוג, ילדיהם עד גיל 18 והשארים. ראש ממשלה לשעבר איננו זכאי לשירותים רפואיים ואישפוז על חשבון המדינה החל מ-1.4.86.

נשיא לשעבר זכאי להתקנת טלפון בדירתו, אחזקת הטלפון וכל יתר התשלומים. הזכאות חלה גם על אלמנת הנשיא ואלמנת נשיא לשעבר. מזכאות דומה נהנה גם ראש הממשלה לשעבר, לרבות החזקת טלפון נייד עד סכום של 261 שקל לחודש.

הנשיא לשעבר זכאי לדירת שרד בירושלים ולתשלום שירותי הבית ועזרה בניהול משק הבית. הזכאות חלה גם על אלמנת נשיא ואלמנת נשיא לשעבר. במקרה של ויתור על הזכאות הזאת, יכול הנשיא לשעבר לבקש לנהל את מעונו שמחוץ לירושלים על חשבון המדינה.

לראש ממשלה לשעבר אין זכאות לדירת שרד אלא אם התגורר בדירת שרד במהלך כהונתו, ואז הוא זכאי למענק חד-פעמי עד 14,351 שקל לכיסוי הוצאות הדיור. סכום זה פטור ממס הכנסה.

נשיא לשעבר זכאי גם למכונית צמודה עם נהג, ובמקרה של ויתור הוא זכאי לתשלום בסך 1,435 שקל לחודש, בתוספת החזר של הוצאות נוספות לנסיעות מיוחדות לפי חשבון שיגיש. זכאות דומה יש גם לראש ממשלה לשעבר.

נשיא לשעבר זכאי למזכיר פרטי ללשכה ושירותי מזכירות ללא הגבלת זמן או תקרה, ואילו ראש ממשלה לשעבר זכאי לשירותים אלה לכתיבת זכרונותיו למשך שלוש שנים, אם כיהן בתפקידו לפחות 18 חודשים.

שוחט הדגיש בתום הסקירה, כי לפי נתונים שהגיעו לידיו, ארצות רבות אינן מעניקות זכויות דומות לראשי ממשלה לשעבר. לדבריו, בישראל המצב הוא שונה. "ועדת המשנה תצטרך לכן לקבוע מה יכילו זכויות אלה בעתיד".

(ראו "עיתונים בארץ", עמ' 26).