הממשלה לא תוכל להגיש תקציב ההתנתקות ב-2.2 מיליארד שקל בנפרד מתקציב 2005

כך טוענת היועצת הכלכלית של ועדת הכספים, סמדר אלחנני * ריבלין ביקש מנתניהו לפצל מחוק ההסדרים את הצעת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתושבי אילת

הממשלה איננה יכולה להגיש את תקציב ההתנתקות בסך 2.2 מיליארד שקל בנפרד מהצעת תקציב 2005, כפי שהוחלט כדי למנוע ממתנגדי ההתנתקות לעכב את אישור תקציב המדינה. כך טוענת היועצת הכלכלית של ועדת הכספים, סמדר אלחנני. אלחנני מציינת כי "חוק יסוד משק המדינה" מחייב את הממשלה להגיש, במסגרת התקציבף את כל הוצאותיה המתוכננות לשנת הכספים. אלחנני אמרה הבוקר (ד') ל"גלובס" כי היא תעלה הערה זו לדיון בוועדהף כשתגיע לטיפולה הצעת חוק הפיצויים.

אלחנני גם מציינת כי הצעת חוק ההסדרים, כפי שתונח על שולחן הכנסת, מכילה תיקוני חקיקה לא מעטיםף שאין להם קשר ישיר לתקציב, לרבות שורת רפורמות שמציע האוצר בתחומים שונים במשק. הצעת החוק עברה את אישור היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לאחר שהאוצר צמצם אותה לפי הנחייתו על סמך פסיקת בג"צ מהחודש שעבר בעתירת המועצות החקלאיות.

בדיון על ממדי החוק שנערך אתמול (ד') בלשכת יו"ר הכנסת, ביקש ראובן ריבלין משר האוצר, בנימין נתניהו, לפצל מהחוק את הצעת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתושבי אילת ולהגישה בחוק נפרד כמו חוק הפטור שהתקבל לפני 20 שנה. נציגי האוצר הודיעו כי הפטור יחודש אם יתברר כי הכנסות המע"מ באילת קטנות מ-150 מיליון שקל. בספר התקציב מעריך האוצר את ההכנסות מהמס ב-400 מיליון שקל, אולם תושבי אילת טוענים כי מדובר בסכום נמוך בהרבה.

ריבלין הודיע כי הצעת חוק ההסדרים תעבור בשבוע הבא בקריאה ראשונה כמות שהיא. לאחר מכן יפוצלו ממנה חלק מתיקוני החקיקה שאינם דחופים, והם יעברו למסלול החקיקה הרגיל של ועדות הכנסת לטיפול במהלך שנת 2005 לאחר אישור תקציב המדינה.

תיקוני חקיקה אחרים הקשורים לתקציב יפוצלו לשם הכנה לקריאה שניה ושלישית בין ועדת הכספים לוועדות הכנסת לפי תחומי אחריותן, בתנאי שראשי הוועדות יתחייבו להשלים את הכנתם לקריאה שניה ושלישית עד לסוף דצמבר 2004.