תקדים חוקתי באיחוד האירופי: הנציבות החדשה לא אושרה על-ידי הפרלמנט

ההצבעה נדחתה עקב התנגדות רחבה למינויו של הנציב האיטלקי המיועד, על רקע התבטאויותיו

הנשיא המיועד של הנציבות האירופית, ז'וזה בארוזו, לא השיג היום את אישור הפרלמנט האירופי לרשימת הנציבים שביקש לאשר, בכך גרם למשבר חוקתי מסוים, מאחר שהיתה זו הפעם הראשונה בה הפרלמנט האירופי, שהוא גוף נבחר, לא אישר את הנציבות החדשה, שמתמנה ע"י ממשלות המדינות החברות באיחוד האירופי.

בארוזו, ניצב בפני התנגדות רחבה בקרב סיעות השמאל והליברלים בפרלמנט האירופי למינוי של רוקו בוטיליונה, הנציב האיטלקי המיועד לעניינים משפטיים, על רקע התבטאויותיו האנטי-הומוסקסואליות של בוטיליונה ודעותיו השמרניות שאותן השמיע בתקשורת בשבועות האחרונים. עקב כך, בארוזו שיכנע את הפרלמנט לדחות את אישור הנציגות החדשה. בכך הוא קיבל פסק זמן לביצוע שינויים בהרכב הנציבות, אבל פירוש הדחייה הוא שהנציבות החדשה לא תיכנס לתפקידה ב-1 בנובמבר כמתוכנן.

"החלטתי שלא להציג נציבות חדשה לאישורכם היום", אמר בארוזו לפרלמנט האירופי בסטרסבורג בצרפת. הוא שיבח את תפקיד הפרלמנט כמפקח הכללי על האיחוד האירופי, והוסיף: "מוטב לקחת יותר זמן כדי לעשות נכון את מה שצריך".

פרודי ימשיך

הדחייה באישור הנציבות החדשה, תחייב את הנציבות האירופית היוצאת, בראשות האיטלקי רומנו פרודי, להישאר לכהן כנציבות זמנית. "זה יכול לפתוח תיבת פנדורה, מאחר שכמה וכמה מהנציבים שנבחרו ע"י בארוזו, עשויים בהחלט להיות מוחלפים", אמר מרקו אימסרטי, חוקר במרכז ללימודי מדיניות אירופית בבריסל.

צירים בפרלמנט מסרו כי מלבד בוטיליונה האיטלקי, נציבים מיועדים נוספים שעלולים לפרוש או להיות מוחלפים הם מילי קרוס מהולנד, המיועדת לתפקיד הנציבה להגבלים עסקיים; מריאן פישר בול מדנמרק, הנציבה המיועדת לענייני חקלאות; לאסלו קובאץ' מהונגריה, הנציב המיועד לענייני אנרגיה; סטברוס דומא מצרפת, הנציב המיועד לאיכות הסביבה ואינגרידה אודרה מלטביה, המיועדת לכהן כנציבה לענייני מס.

תקדים ב-1999

מעולם לא סירב הפרלמנט האירופי לאשר את הרכבה של נציבות חדשה, אולם ב-1999 אילץ הפרלמנט נציבות מכהנת לסיים את תפקידה תשעה חודשים לפני תום תקופת כהונתה, בשל חשדות לאי סדרים כספיים ולהעדפת מקורבים.

הפרלמנט האירופי אינו יכול לסרב לאשר או לדחות מינוי של נציב מסוים, אלא אך ורק את מינוי הנציבות כולה. כל אחד מהנציבים ממונה בידי ממשלתו הלאומית.

נציבות האיחוד האירופי מנהלת את מדיניות הפיקוח על התחרות ואת מדיניות הסחר של האיחוד האירופי. כמו כן יוזמת הנציבות הצעות חוק, מעריכה תקציבים לאומיים, מנהלת את תקציב האיחוד בן 100 מיליארד האירו (128 מיליארד דולר), ומייצגת את האיחוד בזירה הבינלאומית.

בראיון עם סוכנות הידיעות בלומברג אמר מנהיג מפלגת הירוקים, דניאל כהן-בנדיט, כי במטרה למנוע משבר חוקתי עשוי הפרלמנט לערוך תחילה הצבעת מבחן פרוצדוראלית, שתאפשר לבארוזו לבקש שההצבעה המכרעת תידחה במספר ימים או במספר שבועות, ולשנות את הרכב הנציבות החדשה.

"המצב הידרדר"

"אין זה מאבק בין הפרלמנט והנציבות, אלא בין הפרלמנט והמדינות החברות באיחוד", אמר פיטר לדלואו, היסטוריון שחיבר ספר בשם "כינונה של אירופה החדשה". "המצב הידרדר, ואף אחד מהצדדים אינו יכול להיחלץ ממנו בצורה מכובדת. איש אינו יודע לאן יוביל המצב הנוכחי".

דו הקרב בין בארוזו והפרלמנט האירופי, הגוף האירופי היחיד הנבחר באופן דמוקרטי, עלול ליצור עימות הדומה לעימות שהתחולל ב-1999, ושבאמצעותו ביסס הפרלמנט את מעמדו כמשקל נגד לנציבים, שאינם נבחרים באופן דמוקרטי.