ראש הממשלה: "אני תומך עקרונית בהמלצות בכר - אך יש מספר סוגיות על היישום שיש לבחון לעומק"

פוגל בפגישה עם שרון: "עם כל הכבוד לרפורמה, מה שמעניין את המשקיעים הזרים זו ההתנתקות"

ראש הממשלה, אריאל שרון, קיים אתמול (ה') התייעצות כלכלית עם אנשי עסקים, כדי לשמוע את הערותיהם על המלצות ועדת בכר. הפגישה נקבעה מראש ותוכננה להתמקד בדו"ח בכר, אולם הועלו בה גם הערכות לגבי ההשלכות של האירועים הפוליטיים על מצב המשק.

להתייעצות זומנו בין השאר איש העסקים אלי הורוביץ; מנכ"ל האוצר לשעבר ויו"ר חברת מגדל אהרון פוגל; ראש אגף התקציבים לשעבר יעקב גדיש, ומנכ"ל האוצר לשעבר דוד ברודט.

ל"גלובס" נודע, כי במהלך הפגישה התבטא פוגל, כי "עם כל הכבוד לרפורמה, מה שמעניין את המשקיעים הזרים זו ההתנתקות. משקיעים זרים יבואו לישראל רק בגלל המצב המדיני".

זוהי הפגישה השנייה שעורך שרון בנושא דו"ח בכר. לפני כשבועיים הוא נפגש עם אנשי האקדמיה מרשל סרנת, דוד לבהרי, אמיר ברנע ואבי בן-בסט אשר אמרו, כי הם בעד אימוץ המלצות הוועדה, למעט ברנע שתמך עקרונית אולם הסתייג בכמה נושאים. בניגוד לפגישה הראשונה, הפגישה היום התאפיינה בהסתייגות מהדו"ח והלך הרוח הכללי תמך בבנקים באופן מובהק.

רה"מ פתח ואמר, כי באופן עקרוני הוא תומך ברפורמה המוצעת ועקרונותיה, אולם יש לדעתו כמה סוגיות הקשורות לאופן היישום שיש לבחון לעומק. אנשי העסקים המליצו לשרון לבצע רפורמה פחות אגרסיבית, לדבריהם, ולא בכפייה, אלא תוך קבלת הסכמות של הבנקאים.

יצוין, כי דו"ח הצוות בראשות ברודט עבור המכון לדמוקרטיה, המליץ לאפשר לבנקים להישאר עם 20% שליטה בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות.

שרון אמר בפגישה, כי הוא מתכוון לקבוע פגישות נוספות בנושא. בשלב זה לא השתנה לוח הזמנים על הדיון בהמלצות בכר: ב-8 בנובמבר מתוכנן הדו"ח להימסר לשרים ולהיחשף לציבור, וב-14 בחודש יתקיים דיון בממשלה. במשרד ראש הממשלה אומרים, כי אין כל דחייה בלוחות הזמנים המקוריים ויש כוונה לעמוד בהם.

יצוין, כי הורוביץ ופוגל מוזכרים כמועמדים להתמנות לתפקיד שר האוצר, אם בנימין נתניהו יממש את איומו לפרוש מהממשלה בעוד שבועיים. לבורסת השמות צורף היום גם שמו של בני גאון, במידה וראש הממשלה יבחר למנות שר אוצר מקצועי ולא פוליטי.

הבוקר נמסר, כי נתניהו יצא לנסיעה פרטית בארה"ב שתוכננה מראש. נתניהו היה אמור להשתתף בימים האחרונים בכנס שנערך בניו-יורק בנושא קרנות הון סיכון. בשל ההצבעות בכנסת לא התאפשרה נסיעתו, אך הוא החליט לצאת בכל זאת לנסיעה הפרטית.

ביחס לאולטימטום שהציב נתניהו, אומרים היום פוליטיקאים בכירים, כי לאט לאט כולם מתחילים להתפכח. לדבריהם, הפאזל הפוליטי עוד לא נסגר. הבכירים הוסיפו, כי הם לא מבינים איך פתאום כולם בונים על מפלגת העבודה, כאשר ברור שבוועידת הליכוד, שצריכה לאשר את צירוף העבודה לממשלה, יש רוב ברור נגד המהלך.