יו"ר הרשות הפלשתינית נחת אחה"צ בצרפת והועבר לבית החולים בפריס

משרד ההגנה הצרפתי האשים את ישראל בהתארכות הטיסה, מכיוון שלא נתנה למטוס לעבור מעל המרחב האווירי שלה * לערפאת נילוו אשתו סוהא, יועצו האישי נביל אבו רודיינה והשר לשעבר מוחמד דחלאן

המטוס הנשיאותי הצרפתי אשר המריא ביום שישי בבוקר מבירת ירדן עמאן כשעל סיפונו יו"ר הרשות הפלשתינית החולה יאסר ערפאת, נחת אחה"צ בפריס, ויו"ר הרשות הועבר לקבלת טיפול בבית חולים צבאי ליד פריס. סוכנויות הידיעות הזרות מדווחות מעמאן, כי ערפאת אמר טרם שהועלה לכבש המטוס על אלונקה, "בעזרת האל, אשוב".

המטוס נחת ב-13:30 בשדה תעופה צבאי ליד העיר, ומשם הועבר ערפאת במסוק לבית החולים הצבאי "פרסי" בעיירה קלאמאר, ממערב לפריז. מחוץ לבית החולים מתגודדים נציגי כלי תקשורת רבים, מפגינים צרפתים תומכי הפלסטינים ובני הפזורה הערבית והפלסטינית בצרפת.

היתרון הגדול של בית החולים "פרסי" הוא האפשרות לבודד את ערפאת מכלי התקשורת. מדובר באזור מבודד יחסית למרכז העיר, שיאפשר הפרדה מוחלטת בין ערפאת לסקרנים ולעיתונאים.

ממשרד ההגנה הצרפתי נמסר כי הטיסה התארכה מכיוון שהמטוס לא קיבל אישור לטוס מעל המרחב האווירי של ישראל. בצרפת אומרים כי בשל לוח הזמנים הצפוף לא הוגשה בקשה מיוחדת לישראל ולכן הטיסה ארכה זמן רב.

הבוקר שני מסוקים של חיל האוויר הירדני, שהוציאו את יו"ר הרשות הפלשתינית יאסר ערפאת יחד עם חבר מלוויו ממתחם השלטון הפלשתיני ברמאללה נחת בשדה תעופה בעמאן בירת ירדן, שם המתינו לו שני מטוסים של חיל האוויר הצרפתי שאחד מהם משמש בית חולים נייד. בהמשך יועבר ערפאת לבית חולים צבאי ליד פריס.

לערפאת נילוו אשתו סוהא, יועצו האישי נביל אבו רודיינה והשר לשעבר מוחמד דחלאן, יריבו המר עד פרוץ מחלתו של ערפאת, שהינה ככל הנראה סופנית. הפלשתינים אומרים כי יתכן שגם ראש הממשלה לשעבר מחמוד עבאס (אבו מאזן), עמית לדרך ויריב שנחשב יורשו, יצטרף אליו אף הוא.

ערפאת הובא אל המסוקים במכונית מרצדס מלווה באמבולנס והועלה למסוק. רוב צלמי הטלוויזיה לא הצליחו לצלם את הרגעים האלה משום שהמסוק הסתיר את הרכב, אך כמה כתבים היו במקום ותיארו את המתרחש. סוכנות רויטרס מסרה כי ערפאת לבש את מדיו הצבאיים המסורתיים וכפיה ונפנף בידו אל מקורביו. לעומת זאת התקבל דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית ואי.פי. כי הוא חבש כובע פרווה ולבש מעיל צבאי. בדרכו למסוק נלוותה לערפאת אשתו בנפרד המתגוררת בצרפת סוהא. במנחת המאולתר התאספו בעיקר אנשי בטחון פלשתינים ואנשים לא רבים ניצפו מעבר לגדרות, וכולם קראו אל מייסד האומה הפלשתינית הישיש והחולה קריאות תמיכה. לפני צאתו של ערפאת מהמוקטעה עלו אליו לרגל אישים פלשתינים רבים להפרד ממנו.

את הרשות הפלשתינית תנהיג בהעדרו של ערפאת ועדה מיוחדת, ובה ראש הממשלה אבו עלא, קודמו בתפקיד אבו מאזן, יו"ר המועצה הלאומית הפלשתינית סאלים זענון ויו"ר הפרלמנט ראוחי פאתוח. לוועדה יצטרפו חברי המועצה לבטחון לאומי.

בשבת יתכנסו ברמאללה הוועדה המרכזית של פתח והוועד הפועל של אש"ף והישיבה תנוהל ע"י אבו מאזן. תהיה זו ישיבה ראשונה של הנהגת אש"ף בלי יאסר ערפאת אחרי קרוב לארבעים שנה.

עבאס זאכי, אחד מחברי מועצת הפתח, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי אבו עלא הוסמך לכנס את המועצה הפלשתינית לענייני בטחון לאומי.

חמאס והג'יהאד האיסלאמי פירסמו הודעות במשך הלילה בעזה, כי לא ינצלו את המשבר הלאומי הפלשתיני וינהגו איפוק.

העתון הלבנוני "אל מוסתקבאל" דיווח הבוקר (שישי), מפי מקורות פלשתיניים רשמיים, כי ועד הפועל של אשף והנהגת הפתח הסכימו "בשתיקה" שאבו מאזן הוא שימלא את מקומו של יאסר ערפאת בראש הרשות הפלשתינית, ובתוקף תפקיד בלתי רשמי זה יעמוד בראש ישיבות הוועד הפועל של אש"ף וינהל את ישיבות הוועדה המרכזית של פתח.

העיתון דיווח במקביל, כי בראש ישיבות המועצה לבטחון לאומי יעמוד ראש הממשלה הנוכחי אחמד קריע (אבו עלא).

יחזרו לקדמת הבמה הפוליטית והעסקנית הפלשתינית חבריו של אבו מאזן שנדחקו לשוליים אחרי התפטרותו מראשות הממשלה, בראשם כאמור השר לשעבר מוחמד דחלאן, נביל עמר המקבל טיפול בגרמניה ובכירים נוספים.

ברור כבר עתה כי אבו מאזן יצטרך להתמודד באישים שואפי כוח ברשות הפלשתינית, ובמקביל עם אירגוני הפלגים השונים ובראשם אירגוני האופוזיציה, המתנגדים לעמדתו כי יש להפסיק את האינתיפדה החמושה ולפנות להתנגדות עממית לכיבוש הישראלי.

מצרים תהיה מעתה במרכז הציפיות לפעולה משותפת עם גורמים נוספים, שאולי יצליחו למנוע מהאירגונים הפלשתינים להסלים את הלחימה בישראל ולהכשיל בכך את ההנהגה החליפית הפלשתינית, אם וכאשר תקום כזאת. אחד מבכירי הפתח אמר לעתי"ם, כי בימים האחרונים פועלת מצרים באופן ניכר יותר לריסון אירגוני הטרור.