יומיים לפני הבחירות בארה"ב: הכל תלוי באוויר

40 עד כ-60 קולות אלקטורים (תלוי בסקרים) חוצצים בין כל אחד משני המועמדים לבין המפתח לבית הלבן

יומיים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, הכל תלוי באוויר. רוב המשאלים הארציים מצביעים על יתרון זעום, בתחום סטיית התקן, למועמד הרפובליקני, ג`ורג` בוש, אך בפועל, למשאלים אלה אין משמעות במירוץ צמוד.

המפתח לבית הלבן יוענק למועמד שיזכה ברוב קולות חבר האלקטורים, דהיינו לפחות 270 מתוך 538 קולות, גם אם יריבו יזכה ברוב קולות הבוחרים הישירים, כפי שקרה בבחירות ב-2000. המועמד הדמוקרטי, אל גור, זכה אז ברוב קולות הבוחרים, ואילו בוש, בהכרעת בית-המשפט העליון, זכה ברוב קולות האלקטורים.

סקרים ברמת המדינות מראים, שבערך 40 קולות של אלקטורים, מכמה מדינות מתנודדות, חוצצים עתה בין כל אחד משני המועמדים לבין הלשכה הסגלגלה.

למעשה, הבחירות השנה הן שידור חוזר של המירוץ ב-2000. רבות מהמדינות המתנודדות היום הן המדינות שהתנודדו לפני ארבע שנים. כאז כן עתה, ההפרשים בין שני המחנות ננסיים. בכל זאת, יש הבדל אחד: ב-2000, דרכו של בוש להשגת רוב קולות האלקטורים היתה קלה יותר מזו של גור. השנה, המסלול שני המועמדים לרוב האלקטורים קשה כמעט באותה מידה.

להלן שתי תחזיות על התפלגות קולות האלקטורים ביום ג` בלילה (יום ד` בבוקר לפי שעון ישראל):

לפי ניתוח של סוכנות הידיעות אסושייטד פרס, 26 מדינות מובטחות לבוש או נוטות להצביע בעדו. מניין האלקטורים שלהן: 222. 16 מדינות מובטחות (וכן הבירה וושינגטון) מובטחות לקרי או נוטות להצביע בעדו. מניין האלקטורים שלהן: 211. המשמעות היא שנותרו 105 קולות מתנודדים. בוש חייב להשיג לפחות 48 מהם כדי לחזור לבית הלבן. קרי זקוק לפחות ל-59 קולות כדי לסלק את בוש משם.

הניתוח של וושינגטון פוסט שונה מעט. לפי ניתוח זה, בוש מוביל ברוב משמעותי ב-23 מדינות ונהנה מיתרון בארבע מדינות נוספות. כל מניין האלקטורים שלהן הוא 227. לקרי רוב גדול ב-13 מדינות ויתרון בחמש מדינות נוספות. כל מניין האלקטורים שלהן 232. לפי הפוסט, זקוק אפוא בוש ל-43 קולות נוספים, וקרי ל-38 קולות כדי להגיע ל-270 קולות אלקטורים.

מבחינה סטטיסטית, יש שפע כמעט בלתי נדלה של צירופים שעשוים להביא אחד משני המועמדים אל הבית הלבן. אך השאלה הגדולה היא, כמובן, אילו מדינות מוגדרות כמתנודדות. לפי הניתוח של א.פ., שמונה המדינות החמקמקות ביותר במירוץ השנה הן פלורידה, אוהיו, פנסילווניה, וויסקונסין, אייווה, נוואדה, מיניסוטה וניו-מקסיקו.

אבל בניתוחי וושינגטון פוסט וניו יורק טיימס, מסווגת פנסילווניה, עם 21 קולות אלקטורים, במחנה של קרי. כל מאמצי בוש לחדור למעוזים הליברליים הגדולים בפילדלפיה וסביבה עלו בתוהו. באואיו, עם 20 אלקטורים, התפלגות הבוחרים כמעט זהה ונופלת במרווח סטיית התקן. מדינה זו היא פרס נחשק, אם לא הכרחי, לשני המועמדים. אף מועמד רפובליקני לנשיאות לא זכה בבחירות אם לא עבר את הרף באוהיו.

בשנים כתיקונן, אוהיו נוטה ימינה ובוש היה צריך להוביל בה בשיעור ניכר. הרפובליקנים שולטים בכל זרועות הממשל במדינה זו; שני הסנטורים שלה בוושינגטון רפובליקנים וכך גם 12 מתוך 18 הצירים ששלחה לבית הנבחרים הפדרלי. מה שדוחף את תושבי אוהיו לעבר הדמוקרטים עתה הוא המצב הכלכלי הקשה במדינה. יותר מ-200 מקומות עבודה נמחקו ממפת התעסוקה במדינה מאז כניסתו של בוש לבית הלבן.

אוהיו עלולה להיות פלורידה של 2004. בגלל ההתפלגות הכמעט זהה, נאבקות שתי המפלגות בשיניים ובציפורניים ממש על כל בוחר במדינה. הדמוקרטים ערכו מסע מוצלח לגיוס רבבות מצביעים חדשים (רובם, סביר להניח, דמוקרטים), אך הרפובליקנים ערערו על כשרות רוב המצביעים החדשים. הם טענו, שבמקרים רבים מדובר באנשים שאינם רשומים כתושבים או שכתובתם אינה נכונה. מכל מקום, שופט באוהיו פסל את רוב הערעורים.

אבל מזה כמה ימים, מציפות שתי המפלגות את מערכת המשפט באוהיו בתביעות ובתביעות נגד על התנהגות בלתי הוגנת של המפלגה היריבה. הרפובליקנים מאיימים להציף את הקלפיות במשקיפים שיבדקו "כשרות" של מצביעים. אנליסטים רבים מעריכים, שבגלל אוהיו לבדה, יש סיכוי גדול שלא יוכרז מנצח ביום ג` בלילה, כמקובל. אבל אוהיו בהחלט אינה המדינה היחידה שבה תביעות משפטיות עלולות לשתק את תהליך ספירת הקולות.

לפי כמה סקרים, פלורידה, פרס גדול עם 27 קולות אלקטורים, מתחילה ליטות לצד בוש בהפרש קטן, אם כי סקר של לוס אנג`לס טיימס מראה שהפער לטובת בוש התרחב ל-8%. לעומת זאת, ניתוחי עיתונים בפלורידה מראים, שבוחרים שהעדיפו להצביע מוקדם (כמה מדינות מתירות לעשות זאת), רבים מהם שחורים, העדיפו את קרי.

לידי בוש משחקת העובדה, שביצועי כלכלת פלורידה היו טובי מאלה של הכלכלה הארצית. אבל העובדה שרוב המצביעים החדשים במדינה הם דמוקרטים תועיל כמובן לקרי.

על רקע אי הוודאות במדינות הגדולות, החלו מטות הבחירות של שני המועמדים להשליך את חכותיהם במדינות קטנות, שבמרוצים קודמים בקושי זכו לביקור של מועמדים לנשיאות. כך, למשל, שוגרו סגן הנשיא, דיק צ`ייני ובנותיו של קרי להוואי, מעוז דמוקרטי בדרך כלל. הרפובליקנים מנסים את מזלם במישיגן, מדינה דמוקרטית בשנים כתיקונן, למרות שהמיעוט הערבי שם בוחל בבוש. ניצחון במישיגן יוכל לפצות את בוש על הפסד אפשרי במישיגן.