הפתעת אוקטובר? הקלטת של בין לאדן, שעוררה התרגשות במטות הבחירות, לא ריגשה כנראה את הבוחרים

הערכות: הקלטת לא תשפיע על תוצאות הבחירות, אם כי הדמוקרטים עדיין חוששים שבוש יצא נשכר * בין לאדן התכוון כנראה לחזק את הנשיא

הקלטת של עוסמה בין לאדן, שהובלטה באמצעי תקשורת בארה"ב, עוררה התרגשות רבה במטות הבחירות של שני המועמדים לנשיאות. בשעות הראשונות לאחר פרסומה, היו פרשנים שהגדירו את הקלטת כ"הפתעת אוקטובר", שפן מיתולוגי שנשלף מכובע של קוסם-על מדי ארבע שנים כדי לחסום למפלגה כלשהי את הדרך לבית הלבן.

אבל כמה סימנים --- אם כי לא סקרים תקפים מבחינה סטטיסטית --- מראים, שהקלטת לא תשפיע כנראה על תוצאות הבחירות. לפי עשרות ראיונות שערכו כתבי ניו יורק טיימס במדינות מפתח, התבטאויות בין לאדן לא שינו את דעות המצביעים.

תומכי המועמד הדמוקרטי, ג`ון קרי, אמרו, כי הקלטת הבליטה את העובדה, שממשל בוש לא הצליח עדיין ללכוד את בין לאדן, יותר משלוש שנים לאחר פיגועי 11 בספטמבר. הם אמרו, כי מראה בין לאדן אישש את האשמות קרי, שבוש נכשל בתפקידו כמפקד עליון של הצבא.

תומכי בוש אמרו, כי הקלטת הדגישה את הסכנות שנשקפות עדיין לארה"ב והמרצה אותם להצביע בעד מי שנראה להם כמצביא נחוש החלטה לעקור את הטרור הגלובלי משורש, דהיינו בוש.

"אנו חפורים (בעמדות שלנו)", אמרה אחת המרואיינות. "העמדות כה מקוטבות, עד שהקלטת אינה משנה דבר".

בכל זאת, כמה פעילים דמוקרטיים הביעו חשש, שכל אימת שנושא הטרור עולה שוב על סדר היום הלאומי, בוש יוצא נשכר. הטקטיקה של מטה בוש היא לנסות להעלות את נושא הטרור בכל הזדמנות, כדי לא לתת למחנה קרי להבליט נושאים כלכליים, שבהם הוא נתפס כבעל יתרון על בוש. הקלטת של בין לאדן, שבה הוא נראה מלא און, סיפקה למחנה בוש הזדמנות לעשות זאת.

אך פעל דמקורטי, ג`ים ג`ורדן, העובד באחת מהארגונים הדמוקרטים שעמלים להביס את בוש, אמר לניו יורק טיימס: "הקלטת היא המסמר האחרון בארון מסע הבחירות של בוש. העובדה שבין לאדן מסתובב חופש היא אחד הכשלונות הגדולים ביותר של הנשיא".

כמה פרשנים כותבים הבוקר, כי הקלטת נועדה לעזור לסמע הבחירות של בוש. בין לאדן מודע היטב לכך, שבוש נתפס כבעל יתרון על קרי בכל מה שנוגע למלחמה בטרור והוא מעדיף את בוש כנשיא מפני שבוש הוא "סמרטוט אדום" לפני מי יודע כמה ג`יהאדיסטים. במילים אחרות: בוש כנשיא הוא תעמולת הבחירות הטובה ביותר של בין לאדן.

ובינתיים מוסיף ממשל בוש לטוות את ההגיון העקום שלו, כותבת הבוקר (א`) בעלת הטור מורין דאוד בניו יורק טיימס. "מפני שלא הצלחנו להבטיח את בטחונכם, אתם צריכים לחזור ולהצביע בעדנו כדי שנוכל להבטיח את ביטחונכם. מפני שלא הצלחנו ללכוד את בין לאדן במשך שלוש שנים, אתם זקוקים לנו שנתפוס את בין לאדן בארבע השנים הבאות". (סוף)