לקראת התקציב: נתניהו נפגש הערב עם ראשי ש"ס ויהדות התורה לגייס את תמיכתם

עלות דרישותיהם לשיפור התקציב נאמדת לפחות במיליארד שקל ובתמורה צפויה ככל הנראה רק הימנעותם בהצבעה

שר האוצר בנימין נתניהו טרם קיבל את הסכמת הגוש הדתי-חרדי בכנסת לתמוך בתקציב 2005 בקריאה ראשונה מחרתיים (ד'). נתניהו נפגש הערב עם נציגי ש"ס ויהדות התורה ושמע מהם ביקורת קשה על התקציב. עלות דרישותיהם לשפרו נאמדת לפחות במיליארד שקל ובתמורה צפויה ככל הנראה רק הימנעותם בהצבעה.

שתי הסיעות השמיעו דרישות דומות, להקפיא את קיצוץ קצבאות הילדים ולהחזיר את תקציבי הישיבות, החינוך החרדי ומוסדות התרבות התורניים לקדמותם. ביקורת יהדות התורה היתה מתונה בהשוואה להתקפה של יו"ר ש"ס אלי שאמר כי התקציב הוא הרסני וכולו תכנית התנתקות של ממשלת ישראל מעם ישראל.

פגישת נתניהו עם סיעת המפד"ל נועדה למחר (ג') וצפויה דרישתם להגדלת התקציבים לישיבות ההסדר, ולישובים בשטחים. עם ייענו בחיוב נראה שיובטחו לנתניהו 4 קולות (בלי אפי איתם ויצחק לוי).

גם מסיעת הליכוד צפויים לחצים לשינויים בתקציב. הסיעה הקדימה היום החלטה על הקמת צוות בראשות יו"ר ועדת הכספים ח"כ אברהם הירשזון לריכוז הדרישות ולטיפול בהן מול שר האוצר. מדובר בשינויים שלא יפרצו את מסגרת התקציב אשר יוכנסו לקראת הקריאה השניה והשלישית.

אם כל סיעת הליכוד תיענה לקריאת שרון ונתניהו היום בסיעה לתמוך בתקציב, יש לשר האוצר 57-58 תומכים מהקואליציה בהנחה שהמפד"ל אתו, או רק 53-54 בלעדיה. במקרה כזה, קניית יהדות התורה ומספר קולות בודדים צפים תבטיח לממשלה את הרוב בקריאה ראשונה.

אם מורדי הליכוד ירחיבו את מחאתם גם נגד התקציב, אין רוב לממשלה וההצבעה תידחה. הסיכויים לגייס את תמיכת העבודה בשלב זה קלושים. הסיעה לא קיימה היום את הדיון המתוכנן על התקציב בגלל מחלת יו"ר הסיעה ח"כ דליה איציק. עם זאת גובר בסיעה הקו הקיצוני נגד התקציב האנטי חברתי אותו מוביל ח"כ שמעון פרס.

אם יימשך מצב זה של אין רוב לתקציב פיזור הכנסת והקדמת הבחירות הם רק שאלה של זמן.