בן-לאדן מתפאר בדחיפת כלכלת ארה"ב אל סף פשיטת רגל

מומחה טרור ישראלי: הקלטת האחרונה מכילה איום על המדינות בארה"ב, בהן יינתן רוב לבוש מול קרי

אוסמה בן-לאדן הזהיר, בקלטת וידיאו ששודרה בשבוע שעבר ב"אל-ג`זירה", כי יעקוב בקפידה אחרי תוצאות הבחירות בכל אחת ממדינות ארה"ב, ויימנע מתקיפת מטרות באותן מדינות שיצביעו בעד ג`ון קרי.

כך נטען בניתוח חדש של הקלטת שערך המכון לחקר תקשורת במזה"ת (MEMRI) בראשות יגאל כרמון, לשעבר יועץ לענייני טרור לראשי הממשלה שמיר, רבין ונתניהו.

כרמון טוען, כי תרגומים ראשוניים של המלל בקלטת החמיצו מאמץ מודגש של בן-לאדן לזרוע פילוג בקרב הבוחרים בארה"ב ולהטות את כף מאזני הבחירות לטובת קרי.

לדברי כרמון, בן-לאדן מפנה איום ישיר ל"כל אחת ממדינות ארה"ב". המשפט הרלוונטי בקלטת הוא: "בטחונכם נתון בידכם וכל אחת ממדינות ארה"ב שלא תשתעשע בביטחון שלנו, תבטיח, באופן אוטומטי, את בטחונה שלה".

בן-לאדן השתמש בצמד המילים הערביות "איי ווילאיה", שפירושו מדינה בארה"ב, אך אמצעי תקשורת תרגמו מילים אלה כ"ארץ", או כ"מדינה ריבונית", אומר כרמון. אולם פרשנותו אינה מסבירה מדוע אמר בן-לאדן בהמשך "וזו הסיבה לכך שלא תקפנו את שבדיה, למשל".

מכל מקום, בפרשנות באתר האינטרנט האיסלמי אל-קאלעה, שמצוטטת בניתוח של כרמון, נאמר כך: "המסר הוא אזהרה לכל מדינה בארה"ב בנפרד. כאשר בן-לאדן אומר, `כל מדינה תקבע את ביטחונה ותהיה אחראית לבחירתה` הוא מתכוון לכך, שכל מדינה בארה"ב שתבחר בביריון הלבן בוש כנשיא, תבחר גם להילחם בנו ואנו נראה בה אויב; בעוד שכל מדינה שתבחר להצביע נגד בוש, תבחר לעשות שלום עימנו, ואנו לא נגדיר אותה עוד כאויב".

בכך רוצה בן-לאדן לתקוע טריז בעם האמריקני, להחלישו ולחלק את העם בארה"ב לאויבי האיסלם והמוסלמים מצד אחד ואלה שנאבקים לצידנו מצד שני, ובכך להימנע מהתייחסות לעם האמריקני כגוף אחד", נאמר בפרשנות. אתר אל-קאלעה משמש מכשיר להפצת מסרים של אל-קאעידה.

הפרשנות הזו צריכה להישען על הנחה שלבן-לאדן יש ידע על חבר האלקטורים, מנגנון הבחירות והחיים הפוליטיים בארה"ב. ואכן, בקטע אחר בקלטת אומר בן-לאדן: "בוש האב אהב את הרעיון למנות את בניו למושלי מדינות. הוא אף לא שכח לייבא לפלורידה את המומחיות של זיופי בחירות ממנהיגי האיזור כדי להפיק ממומחיות זו תועלת ברגעים קשים".

היום מתפרסמים בראשונה קטעים נוספים מהקלטת, שלא שודרה בשלמותה ב"אל-ג`זירה". בן-לאדן מתפאר בכך שהפלישה לעיראק תקעה את ארה"ב במלחמה חסרת תוחלת, וכי מלחמה זו תורמת לגיוס מתנדבים חדשים לאל-קאעידה.

הוא טוען, כי אפילו בחלומותיו לא חזה שיצליח כל כך בערעור כלכלת ארה"ב ובדחיפת הממשל למצב של פשיטת רגל. "מדיניות הבית הלבן שדורשת פתיחת חזיתות חדשות במלחמה כדי להעסיק את התאגידים השונים - בין אם הם עוסקים בנשק, בנפט או בשיקום עיראק - סייעה לאל-קאעידה להשיג תוצאת אדירות", אומר בן-לאדן.

כרמון אומר, כי הקלטת נעדרת סממנים איסלמיים רלוונטיים לחודש הרמאדן, שמבחינת פונדמנטליסטים דוגמת בן-לאדן הוא חודש הג`יהאד וההקרבה העצמית.

"בולטת במיוחד העובדה שבן-לאדן מופיע ללא נשק, כמנהגו, אך יש חשיבות רבה גם להעדר התייחסות לג`יהאד, להקרבה עצמית, לקוראן, לצלבנים, ליהודים ולמורשת הנביא מוחמד להכריז מלחמה על הכופרים", אומר כרמון.

לדבריו, מבחינת חסידי האידיאולוגיה של אל-קאעידה, הקלטת של בן-לאדן משדרת מסר של תבוסתנות וכניעה. פרשנות כזו מקובלת על תומכי בוש, שמנסים להציג את הקלטת כ"הפגנת תמיכה" של בן-לאדן בקרי וכסימן לחולשה. חולשה זו, לטענתם, מצביעה על יעילות המסע שמנהל בוש נגד הטרור הגלובלי.