התקדמות משמעותית בחקירת הפיגוע בשוק הכרמל; נהרסו בתי המחבל ושולחיו

מחלוקת בין המשטרה וצה"ל: מדוע המחבל ביצע את הפיגוע בת"א ולא בירושלים?

השב"כ, המשטרה וצה"ל, מתקדמים מאוד בחקירת פיגוע ההתאבדות אתמול (ב`) בשוק הכרמל בת"א. הלילה הרסו כוחות צה"ל את ביתו של המחבל המתאבד, עאמר אל-פאר, בן ה-16, וכן שני בתים נוספים של הישאם חנני והישאם כעבי, קצין המבצעים של ההתארגנות והמשלח שהוציא את הנער המתאבד משכם.

על-פי החקירה, שמרבית פרטיה נאסרו לפרסום בצו בית המשפט, עשה המתאבד את דרכו מביתו, כאשר הוא עובר במחסום המרכזי של צה"ל באיזור שכם חווארה, ומצליח לחמוק מבדיקות החיילים במקום, בין השאר, בשל היותו נער צעיר.

בהמשך, נסע אל-פאר לרמאללה, משם הוא עבר לאיזור אבו-דיס ומשם עשה את דרכו עם מסיעים הבקיאים בכבישי הארץ, אל שוק הכרמל בת"א. מדוע לא ביצע המחבל את הפיגוע בירושלים? במשטרה טוענים, כי ההיערכות המוגברת בבירה שכנעה את המסיעים לוותר ולנסוע לת"א.

בצה"ל מעריכים, על-פי חקירות דומות של מתאבדים ומשלחים, כי ת"א נחשבת כיעד יוקרתי יותר לפיגוע התאבדות, בשל הקושי היחסי להגיע אליה, ובשל המכה המוראלית הקשה יותר לישראלים שגורם פיגוע בת"א.

מהחקירה מתברר, כי פיגוע ההתאבדות עורר התראה אצל כוחות הביטחון, אולם זו הגיעה מאוחר מדי. דקות אחדות לפני מועד הפיגוע התקבל מידע, לפיו דיווחו הפלשתינים, כי הפיגוע בוצע. כוחות הביטחון העריכו כי מדובר בפיגוע שנועד לירושלים, אבל לאחר שהפיגוע בת"א הפתיע את כוחות הביטחון, הם קשרו את ההתראה לפיגוע, והכוננות שהועלתה עם קבלת ההתראה, ירדה שוב.

לאחר הפיגוע הטיל צה"ל כתר הדוק על שכם, והחיילים מונעים יציאה של תושבי העיר, למעט אמבולנסים ומקרים הומניטריים. בחודשים האחרונים הסיר צה"ל את הכתר מכל ערי השטחים, למעט שכם, אולם הכתר על העיר היה חלקי, ומרבית התושבים, מלבד גברים צעירים, הורשו לצאת לענייניהם ולשוב הביתה.