רזון: לדחות שינויים מבניים בחב' החשמל ב-3-4 שנים; זנדברג: אין שינוי בלו"ז

זנדברג: "החלפת לנדאו לא היתה בגלל פרשת פריצקי, אלא בגלל היכולות הפיננסיות של שלמה רוטמן, היו"ר החדש"

דירקטוריון חברת החשמל התכנס היום (ד`) לישיבה חגיגית לרגל כניסתו לתפקיד של היו"ר החדש, שלמה רוטמן. בישיבה השתתף שר התשתיות, מודי זנדברג. אחרי הישיבה החגיגית, התקיים יום עיון סגור לדירקטורים בחברה לגבי השינויים המיבניים המתוכננים בחברת החשמל.

בישיבה החגיגית, שהיתה פתוחה לתקשורת, אמר רוטמן: "בתקופת כהונתי תעלה לבטח הדילמה הרגילה - מה קודם למה בחברת החשמל: טובת הריבון, טובת בעלי המניות או טובת החברה. הדירקטוריון מצא במשך השנים לא מעט נוסחאות כדי להתמודד עם הדילמה, וזה בטח יעלה מחדש". בהתייחסו לשינויים המיבניים המתוכננים בחברה, והמתעכבים מזה תקופה ארוכה, אמר רוטמן: "צריך ליצור אסטרטגיה מעשית לביצוע השינויים המיבניים. צריך יהיה ליצור דיאלוג מאוד יצירתי מול נציגות העובדים. הדבר ידרוש גם תמיכה של שר התשתיות וחברי הממשלה".

מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, הפתיע כאשר במהלך הישיבה ביקש מזנדברג לדחות בלפחות 3-4 שנים את השינויים המיבניים המתוכננים בחברת החשמל, ושאמורים היו, על פי התוכנית המקורית, לצאת לפועל, החל ממארס 2005. כזכור, החליטה הממשלה לפני כשנתיים לבצע תאגוד בחברה ולפצל בין הפעילויות השונות של החברה, כאשר בעתיד הכוונה היא להנפיק חלק מהחברות המפוצלות בבורסה. שר התשתיות הקודם, יוסף פריצקי, הסכים לדחות בכשנה את הרפורמה, אך כעת כאמור התברר כי חברת החשמל מבקשת לדחות את הרפורמה בלפחות 3-4 שנים.

לדברי רזון, "משק החשמל עדיין לא בשל לשינויים המיבניים. צריך לראות איך עושים זאת ביחד. צפינו שהשנה יהיו גידולים בביקושים לחשמל, אך בינתיים יש מיתון בתחום זה והגידול יגיע לכל היותר ל-2.5% בסיכום השנתי. צריך גם לדאוג לכניסה של יצרנים פרטיים. בואו ונבצע שינויים בקור רוח ולא בלהט יצרים. המתנה של עוד 3-4 שנים בטלה בשישים לעומת הנזק שעשוי להתרחש".

בישיבה אמר זנדברג: "חברת החשמל היא אוניה גדולה מאוד. גם אם המים נראים שקטים, הסערות נראות באופק. הדברים לא פשוטים וקלים, אבל בידי רוטמן הופקדה המלאכה ואנחנו משוכנעים שהוא יידע להוביל את החברה בדרך הראויה".

לאחר מכן, אמר זנדברג ל"גלובס", כי הוא נחוש בדעתו לקיים את מדיניות הממשלה לגבי השינויים המבניים, כלומר לעמוד בלוח הזמנים המקורי. לדבריו, הוא מקווה כי הוועדה הממשלתית לביצוע השינויים המיבניים תסיים בקרוב את עבודתה, "למרות שיש עיכובים מסוימים".

לדברי זנדברג, "המחויבות בנושא נותרה בעינה, אני לא רואה סיבה לדחות את הביצוע. זו החלטת ממשלה שצריך לקיים, אבל צריך ללמוד גם את הסכנות ואני לא מזלזל בטענות של הנהלת חברת החשמל. אני לא חושב שאין קשיים בדרך. אנחנו נפתור אותם. ועדת המנכ"לים היתה צריכה להשלים את עבודתה בחודש זה, אך יהיה עיכוב מסוים בגלל עניינים מקצועיים".

בתשובה לשאלת "גלובס" האם החליט שלא להאריך את כהונתו של אלי לנדאו כיו"ר חברת החשמל, בגלל פרשת פריצקי, אמר זנדברג: "אין שום קשר לפרשת פריצקי. הגעתי למסקנה שיו"ר הדירקטוריון הבא יצטרך לנווט בעיקר בתחום השינויים המיבניים והוא צריך להיות בעל ידע רב בתחום הפיננסי. גם הקטע הפוליטי (חברותו של לנדאו בליכוד וקירבתו לראש הממשלה, אריאל שרון - ד.ח.) לא השפיע עלי. המינוי היה ענייני לחלוטין".

בהתייחסו לדרישה של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן, לפני שבועיים, לעכב את מינויו של רוטמן למשך חודש, "כדי ללמוד על המועמד", אמר זנדברג: "אני מעדיף לא להתייחס לכך. ראש הממשלה, אריאל שרון, נתן הסכמתו למינוי, ויותר מכך אין לי מה לומר".