ילצין הדיח את פרימקוב ופיזר הממשלה; מחר יחל הליך ההדחה נגד ילצין בדומא

סיכוי קלוש שהדומא יאשר את החלטת ילצין למנות את שר הפנים, סרגי סטפאשין לראש הממשלה * הקומוניסטים: נצא להפגנות המוניות * הערכות: חברי הדומא יצביעו בשבת על הדחת ילצין

בצעד מפתיע הדיח היום (ד') נשיא רוסיה, בוריס ילצין, את ראש הממשלה, יבגני פרימקוב ופיזר את הממשלה.

ילצין הודיע על מינוי סגנו הראשון, שר הפנים, סרגי סטפאשין לתפקיד ראש הממשלה. סטפאשין נחשב לאחד הקרובים ביותר לילצין.

פרשנים העריכו שהמעלה היחידה של סטפאשין היא נאמנותו לילצין. אין הוא נחשב לבעל רקע כלכלי, כך שגם הסבריו של ילצין שהחליט על החלפת ראש הממשלה בגלל המצב הכלכלי הקשה לא התקבלו באמון במוקסבה.

מינויו של סטפאשין חייב לקבל את אישור הדומא. מעריכים שהסיכוי לקבלת האישור קלוש ביותר. אם לאחר שלוש הצבעות לא יאושר מינויו ייאלץ ילצין לחפש מועמד אחר.

סטפאשין, העומד בראש כוחות המשטרה ויחידות העילית של משרד הפנים, נתפס כדמות ביטחונית, ועל רקע חוסר הביטחון האישי ברוסיה עשוי הדבר לסייע לו בעת ההצבעה בדומא. אולם, כאמור, הפרשנים מאוחדים בדעתם שהסיכויים לאישור המינוי שואפים לאפס.

הדומא עומד לפתוח מחר בהליך הדחתו של ילצין, כך שייתכן שקיים קשר בין עיתוי פיטורי פרימקוב לבין הליך ההדחה נגד הנשיא.

נראה שגם הפופולריות הרבה שממנה נהנה פרימקוב בציבור הרוסי הייתה אחת הסיבות להדחתו. ילצין, הסובל משפל מתמשך בסקרי דעת הקהל, החליט לצאת למתקפה עוד לפני פתיחת הליך ההדחה נגדו.

הקומוניסטים כבר הודיעו על כוונתם לארגן הפגנות המוניות בעקבות הדחתו של פרימקוב. המפלגות הקומוניסטיות והלאומניות, השולטות בדומא, העניקו בחודשים האחרונים גיבוי לפרימקוב, הנחשב למדינאי ותיק שכיהן בעבר, בין היתר, כשר החוץ.

נראה שפיטוריו של פרימקוב הם יריית הפתיחה לקרב הקשה הצפוי בין ילצין לדומא.

לילצין יש היסטוריה ארוכה של עימותים חריפים עם הפרלמנט והדחות של מדינאים שלא סרו למרותו. באוקטובר 93' הוא אף שיגר טנקים לעבר בניין הפרלמנט לאחר שחברי הדומא סירבו להתפזר.

מעריכים שההצבעה על הדחתו של ילצין צפויה בדומא כבר בשבת, ואם יהיה לה רוב תעבור הצעת ההדחה לאישור הבית העליון של הפרלמנט. ילצין מואשם, בין היתר, על-ידי מתנגדיו בדומא באחריות לפירוקה של ברה"מ והזנחת הצבא הרוסי.

פרשנים מעריכים שלאחר שקט יחסי בזירה הפנימית נפתחת תקופה חדשה של עימותים חריפים בצמרת השלטון במוסקבה, ועל רקע המשבר הכלכלי החמור קשה לדעת לאן יוביל העימות הנוכחי