"זו התחלה מבטיחה. עם המנוע הזה, MSN בהחלט בליגה של גוגל ויאהו"

הגיב מומחה שהשתמש במנוע החיפוש באינטרנט החדש של מייקרוסופט * אתגר שיווקי, לא טכנולוגי

מנוע החיפוש באינטרנט החדש של מייקרוסופט, שנועד להשתלט על נתחי שוק של גוגל, כולל "לחצן קרבה" שמסייע למשתמשים למקד את חיפושיהם, וכן אפשרות למענה על שאלות כגון "מהי בירת טורקיה?".

המנוע, שפותח במשך 18 חודשים כדי להתמודד עם המנועים הפופולריים של גוגל ויאהו, יניב למשתמשים תוצאות רלבנטיות יותר מאשר שני המנועים הללו, טען אדם סוהן, מנהל קבוצת המוצרים בחטיבת MSN אינטרנט של מייקרוסופט. המנוע כבר עומד לרשות המשתמשים היום.

"זו התחלה מבטיחה. עם המנוע הזה, הם בהחלט בליגה של גוגל ויאהו", אומר כריס שרמן, נשיא סרצ'ווייז, חברת ייעוץ בחיפושי אינטרנט מבולדר, קולורדו, שכבר ניסה את המנוע החדש של מייקרוסופט.

תשובות לשאלות

למוצר של מייקרוסופט יש כמה מרכיבים שאין לגוגל או ליאהו, כמו תשובות לשאלות. מייקרוסופט מהמרת על כך שהמנוע שלה יתגבר על הפופולריות של גוגל ויגביר מאד את הכנסות הפרסום של חטיבת MSN, שהפכה לרווחית בפעם הראשונה בתולדותיה בשנה שעברה. אבל לדברי שרמן, מייקרוסופט עלולה לגלות שקל יותר להשתוות לגוגל מבחינה טכנולוגית, מאשר להשתוות אליה מבחינה שיווקית.

"האתגר הגדול כאן אינו טכנולוגי - הוא השתלטות על ראשם של אנשים", אומר שרמן, "אפילו אם מייקרוסופט תציע משהו קרוב מבחינה טכנולוגית, ואני חושב שהיא מציעה זאת כעת, היא צריכה עדיין לשנות את ההרגלים של בני אדם".

גוגל שנוסדה לפני שש שנים והנפיקה עצמה לראשונה לציבור באוגוסט תוך גיוס של 1.67 מיליארד דולר, היא מנוע החיפוש הדומיננטי כיום בעולם, עם 65.1 מיליוני משתמשים בספטמבר. גוגל רשמה בשנה שעברה הכנסה בסך 1.47 מיליארד דולר מפרסום באתר החיפוש שלה, והיוותה כמעט 36% מכל החיפושים באינטרנט, על-פי נתוני חברת המחקר ComScore. להשוואה, פורטל MSN של מייקרוסופט ריכז רק 14% מן המחפשים באינטרנט.

להלן הכתובת

עמוד החיפוש של חברת מייקרוסופט באינטרנט הוא http://beta.search.msn.com. כפתור ה"קרבה אלי" יחזיר תוצאות אך ורק מהאזור הגיאוגרפי הקרוב למגורי המשתמש, אמר מנהל חטיבת המוצרים ב-MSN, סוהן. גוגל ויאהו הוסיפו רכיב דומה למנועים שלהן בחודשים האחרונים. אבל המנוע של MSN גם יאפשר למשתמשים לשאול שאלות כמו ערי בירה של מדינות או אינפורמציה אחרת שכלולה באנציקלופדיה Encarta של מייקרוסופט.

"השאלה הגדולה כאן היא מה בדיוק אנשים מחפשים כשהם גולשים לאינטרנט, ואנחנו ננסה להשיב עליה", אמר סוהן בראיון לבלומברג. להערכתו, החיפושים נכשלים בדרך כלל מפני שמנועי החיפוש הנוכחיים מגישים אינפורמציה רבה מדי למשתמש.

חיפושי קרבה

לדוגמה, אומר סוהן, אם המשתמש מבקש לדעת מהי בירת טורקיה, מנוע חיפוש טיפוסי יעניק לו דפי אינטרנט על אנקרה והן דים על תרנגולי הודו (טרקי באנגלית) בחג ההודיה בוושינגטון, שהיא בירת ארה"ב. המנוע של MSN יבין את השאלה טוב יותר, ויימנע מהעלאת הדפים האחרונים על הצג. לגוגל וליאהו אין כיום היכולת הזו. למנוע החיפוש Ask Jeeves יש מוצר דומה.

בין המרכיבים החדשים האחרים של מנוע MSN : ניתן לבקש שדפי האינטרנט החדשים או הפופולריים ביותר בנושא מסוים יוצגו תחילה, חיפוש של מוסיקאי יכיל גם טקסט וגם השמעה של השיר או היצירה הידועים ביותר שלו.

להערכת מאט רוזוף, אנליסט בחברת דיירקשנס און מייקרוסופט המתחקה בניתוח המגמות במייקרוסופט, MSN לא ידביק, כנראה, את הפופולריות של גוגל בשנים הקרובות. "בהתחשב במה שראיתי במו עיני, זה לא הולך להתרחש בן לילה. מכשירי חיפוש חייבים להיות טובים מאד כדי להתחבב על משתמשים. תהליך כזה עלול לקחת הרבה מאד זמן", הוא אומר.