אפשר כבר לשאוף למקום השני

פיליפס מדיקל מחיפה, עברה הרבה גלגולים והרבה ידיים לפני שהשיקה את מכשיר ה-CT המתקדם בעולם > שלומית לן על המהפכים שהיו ועל המטרות העתידיות

הסיפור של פיליפס מדיקל חיפה הוא סיפור עם כל המר והמתוק של התעשייה המתקדמת בישראל. תחילתו באחת הפנינים מעוררות הגאווה של התעשייה, אלסינט, אשר כמעט הגיעה עדי פשיטת רגל, החליפה ידיים, פוצלה, מנהליה הודחו תוך מה שכונה בעדינות "חילוקי דעות קשים", הוגשו תביעות, נזרקו לחלל חשדות.

חלקים שונים של אלסינט זכו לגורל שונה, אחד מהם הפך בכלל לחברת נדל"ן. החלק שבו עוסק סיפורנו, חטיבת הטומוגרפיה, נמכר לחברה זרה אחת (פיקר), שהפכה להיות חלק מחברה זרה אחרת (מרקוני). זו בתורה החליטה לשנות את המיקוד של עסקיה ומכרה לחברה זרה שלישית (פיליפס), כך שהחברה החליפה תוך חמש-שש שנים הרבה ידיים.

לפני שבועיים השיקה החברה את מכשיר ה-CT המתקדם ביותר בעולם, קפיצה טכנולוגית מסורקים המספקים צילום בן 16 פרוסות, לצילום בן 40 פרוסות. וג'ים גרין, סגן נשיא בכיר בחטיבת ה-CT הגלובלית של פיליפס מדיקל, שעבר עם החברה חלק ניכר מהטלטלות, אומר, "זה סיפור טוב. אלה שיצאו לתקשורת ולבתי המשפט אלה מנהלים שאיבדו את עבודתם ויצאו להתלונן מעל דפי העיתונות, אבל תראי עכשיו, רק פיליפס מדיקל בחיפה יותר גדול ממה שהיתה אלסינט כולה, על כל מחלקותיה. אז התוצאה אומרת שזו לא היתה שגיאה למכור את המחלקה אלא דבר טוב לעשות".

עד היום סיפקו מכשירי CT המתקדמים בשוק צילום 16 פרוסות. פירוש המעבר הוא גם סריקה מהירה הרבה יותר, פי שלושה, וגם כיסוי ודיוק רחבים יותר. זהו המכשיר הראשון בעולם המציע טכנולוגיה כזאת, וגרין מאוד נרגש, ומכנה את הצעד "קפיצת צפרדע לראש". הוא מקווה שקפיצת הצפרדע תהיה לא רק טכנולוגית אלא גם במונחי נתח שוק, מול מתחרותיה, ג'נרל אלקטריק וסימנס, המחזיקות נתחי שוק גדולים יותר.

"בסורקים של 16 פרוסות יכולנו באופן שגרתי כמעט לראות חלקי אנטומיה שזזו כמו הלב והעורקים הכליליים. המעבר ל-40 ולכיסוי בו זמני גורם לכך שעכשיו אנחנו מסוגלים לעשות פרוצדורות קליניות שקודם עשו בניתוח, כמו צינתור. במקום 20-30 דקות ניתוח, אנחנו יכולים בעשר שניות ופחות לתת תמונה של הלב, ובלי השוק של ניתוח. המכשיר נותן 40 מילימטר כיסוי, זה יכול לכסות את כל הלב והמוח של ילד קטן. בעבר, בחדרי טיפול נמרץ ובמחלקות רנטגן היה צריך להרדים את הילדים או לתת להם תרופות הרגעה בשל כך. עם המכשיר הזה, בשנייה אחת אתה מכסה כמעט עשרה ס"מ".

הבריאות לא משהו

אלסינט, במקור מבית אלרון, היתה פעם פאר הקידמה הטכנולוגית הרפואית, אבל החיים לא הטיבו איתה. שנת 1989 מצאה אותה בקשיים ובחובות בנקאיים. אלביט, אז בניהולו של עמנואל גיל, רכשה את אלסינט מידי אלרון ומידי הבנקים. לאחר מכן החלה אלסינט להימכר פרוסות פרוסות, ממש כמו בצילום של סורק ממוחשב.

עסקי האולטראסאונד נמכרו לאלביט הדמיה, ב-1998 נמכרו חטיבת הרפואה הגרעינית וה-MRI לג'נרל אלקטריק, ואילו חטיבת ה-CT (הטומוגרפיה) נמכרה לחברת פיקר, תמורת 269 מיליון דולר. זמן לא רב לאחר מכן נמכרה אלביט הדמיה למוטי זיסר והיום היא מדמה בעיקר נדל"ן.

שני מנכ"לי עבר של אלסינט, שמואל פרג ויונתן אדרת טענו שאלביט רוקנה את אלסינט מנכסיה ובזול, כדי שאלביט עצמה תרוויח. חילופי ההאשמות נדדו מדפי העיתונים גם לבית המשפט, כאשר אדרת הגיש תביעה בדבר קיפוח בעלי מניות באלסינט.

אולם המכירה לפיקר לא הביאה את חטיבת ה-CT אל המנוחה והנחלה. באותה תקופה הפכה פיקר חלק ממרקוני מערכות רפואיות. שלוש שנים לאחר מכן, החליטה מרקוני העולמית למכור את פעילות המערכות הרפואיות שלה, שדווקא שגשגה, לפיליפס מדיקל סיסטמס, תמורת 1.1 מיליארד דולר במזומן, ככל הנראה כדי להקטין חובות שלה בתחומי פעילות אחרים.

גם גרין וגם המנכ"ל, שלמה כתראן, עברו עם החברה את הטלטלות הללו.

"בנובמבר 1998", אומר גרין, "בעת הרכישה הראשונה, היו קשיים, וכל אחד רואה זאת בצורה קשה. אבל כאשר נרכשנו על ידי פיקר היינו 150 מועסקים. היום אנחנו 400. שני שליש מהמועסקים לא חיו את ההיסטוריה הזאת. אבל יש לנו גם עובדים שנמצאים עם החברה 27 שנים. העובדה שאלסינט ואחר כך פיקר-מרקוני נמכרו איפשר לעסקים האלה לשרוד ולגדול. אם אתה רוצה למכור CT, אתה צריך למכור מוצרים נוספים כמו ,MRI מכונות רנטגן, אולטראסאונד. כי הקבוצות שקונות, בארצות הברית ובשאר העולם, רוצות שתמכור להן קבוצה שלמה של מוצרים. לאלסינט היה חיסרון בנגישות לשוק.

אנחנו עסק גלובלי

"כדי שעסק מהסוג הזה ישרוד, הוא צריך גיבוי ותמיכה. חטיבת ה-CT של אלסינט היתה מאוד קטנה. אותו דבר קרה עם פיקר-מרקוני. היה להם CT מצוין אבל זה היה פחות או יותר כל מה שהיה להם. בשאר המוצרים הם היו חלשים. השוק דרש שפיקר מרקוני תוכל להציע עוד מוצרים. הדרך היחידה שזה יקרה היתה להיות חלק מקבוצה שיש לה עוד מוצרים. מהצד האחד, פיליפס היתה צריכה CT בפורטפוליו שלה, בדיוק מאותה סיבה, וזה איפשר לחטיבת ה-CT לפרוח ולהיות חלק מארגון רב-לאומי. היום אנחנו מוכרים לא רק בארצות הברית ובאירופה, אלא גם ביפן, סין ומקומות נוספים. יש לנו מקום טוב כעסק גלובלי".

*מה זה אומר על יכולתן של תעשיות מתקדמות בתחום הרפואי להיות עצמאיות?

"בהתחלה, בפריצה הראשונית, אצל הממהרים לאמץ טכנולוגיות חדשות, אפשר לפעול לבד. אבל כאשר מגיע הזמן שצריך לשווק בכל העולם, אתה צריך מערך שיווק וגם שירות בכל העולם. זה הרי ציוד רפואי, אתה צריך שירות ותמיכה בכל מקום שהמכשיר מוצב, 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע. זה דורש תשתית רחבה מאוד".

*לאיזה גידול אתם מצפים?

"גדלנו בנתח השוק במשהו כמו 30%. אני חושב שמטרתנו לעשות בדיוק את זה, עוד פעם. אנחנו במהירות נהיה בעמדה להתחרות על מספר 2 בשוק הבינלאומי, ואנחנו מצפים להישאר במקום הראשון בסקציית מוצרי הקצה העליון. זה זמן מאוד מרגש עבורנו. האפשרות לספק טיפול רפואי במחיר נמוך יותר נותן לנו ציפיות גדולות כעסק. תחזיות הצמיחה עבור ה-CT מאוד גבוהות".