ירידה של %15במכירות תקליטורים וקלטות מתחילת השנה

שוק חברות התקליטים בישראל מוערך בכ-250 מיליון שקל בשנה. בשוק התקליטורים והקלטות מוערך, כי נמכרות כ-11.5 מיליון יחידות בשנה של מוסיקה מוקלטת. מתוך נתון זה, השוק הלא רשמי (יבוא מקביל) מוערך בכ-%15-%20 מהשוק, שהם כ-2 מיליון יחידות בשנה. מוערך, כי התקליטורים מהווים, במונחים כמותיים, כ-%95 מהשוק, וקלטות כ-%5. השוק הפיראטי מוערך בכמיליון וחצי יחידות נוספות. מוערך כי כ-%55 מהתקליטורים הנמכרים הם לועזיים. כך עולה מסקר שביצעה חברת ביזנס דאטה ישראל על שוק המוסיקה בישראל.

בשוק הקלטות פועלות 3 חברות תקליטים גדולות: הד ארצי (%32), אן.אם.סי (%28) והליקון (%20). יחד הן שולטות על כ-%80 מהשוק. מלבדן יש שתי חברות נוספות המייצגות מו"לים בינלאומיים. הנתח של שתיהן מוערך בכ-%5. במקביל, פעילות מספר חברות תקליטים קטנות, המחזיקות ביחד נתח שוק של כ-%15, הן מייצגות אמנים ישראלים בלבד.

בביזנס דאטה מציינים כי בעבר, הרווחיות על מוסיקה לועזית היתה גבוהה בצורה משמעותית מהרווחיות על הפקת אמנים מקומיים, כאשר החברות הבינ"ל גבו תמלוגים של כ-%20. כיום התמלוגים מגיעים לכ-%50, אולם עדיין הרווחיות על היבוא גבוהה יותר. מוערך כי כותר הופך רווחי לאחר מכירה של כ-20-10 אלף עותקים, אולם לא כל התקליטים מצליחים, וקיים מימון של הפקות שאינן מצליחות.

ביזנס דאטה מציינת, כי שוק המוסיקה בארץ מצוי במגמת האטה. הכנסות חברות התקליטים הגדולות ירדו ב-97' ירידה ריאלית חדה ביחס להכנסות בתקופה המקבילה בשנת 96'. מדובר בירידה ממוצעת של כ-%15.

היקף מכירות התקליטים והקלטות נאמד ב-250-500 מיליון שקל בשנה, במחיר מכירה לצרכן הסופי. לצד השוק הממוסד, פועל שוק פירטי, הנאמד בכ-100-80 מיליון שקל. ההערה לפי ביזנס דאטה היא, כי בשנה נמכרות כ-11.5 מיליון יחידות בשנה של מוסיקה מוקלטת. השוק הלא רשמי מוערך בכ-%15-%20, או כ-2 מיליון יחידות בשנה.

היקף יבוא התקליטורים הוא כ-3-2.7 מיליון יחידות בשנה, והיקף התקליטורים מייצור מקומי: כ-8.3-8 מיליון תקליטורים.

בישראל פועלות כ-250 חנויות תקליטים וקלטות. שוק החנויות מצוי במגמת האטה. התחרות והמתח בשוק הביאו לסגירת חנויות רבות